3 235 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Dra fram el till spis/ugn i hörn
Sida 1 av 2
Ska bygga ett Ikea-kök med hörn-häll/spis.
Var är det smartast att dra fram elen? Jag kan dra upp den från golvet var som helst.
Jag tänkte mig utanpåliggande dosa, men jag kan även sätta dit en kopplingsdosa någonstans ifall det skulle vara bra (t ex i den nya väggen i hörnet). Det blir vp-rör 20mm med EKK.
Tack på förhand!
Var är det smartast att dra fram elen? Jag kan dra upp den från golvet var som helst.
Jag tänkte mig utanpåliggande dosa, men jag kan även sätta dit en kopplingsdosa någonstans ifall det skulle vara bra (t ex i den nya väggen i hörnet). Det blir vp-rör 20mm med EKK.
Tack på förhand!
Mycket svårt att dra i om det inte gäller korta sträckor och omöjlig att få ur (om nått år) om röret har två eller tre böjar, onödigt dyrt. Dra kabel där du måste gå utvändigt och sätt en utanpåliggande kopplingsdosa över rörändan och dra FK i röret
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
6-7m är vääldigt långt om du har en styv EKK i röret.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Angående EKK så köpte jag det eftersom det skulle kosta 99:- X 5 med FK som inte finns att köpa i kortare längder än 20m i varuhusen. Tyckte det blev lite dyrt. Nu har jag ångrat mig så jag köper FK istället, har dessutom redan blå så 400 pix får det bli istället för 259 eller vad det var som 10m EKK kostade. Bra med öppet köp!
Mja, men de döda utrymmena är inte åtkomliga. Menar du att jag ska sätta en kopplingsdosa i utrymmet där den inbyggda ugnen ska vara? Det verkar vettigt, en kopplingsdosa kan aldrig vara i vägen eller inte få plats. Kan anslutningskabel till både ugn och häll rymmas i uttaget på ett doslock samtidigt?Bo.Siltberg skrev:
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Sätt då uttagen där de är åtkomliga men inte i vägen för ugn/häll/spis.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Det finns ingen egentlig skillnad från "framsidan" sett, utan det är helt enkelt så att utanpåliggande dosor används vid utanpåliggande kabel och infällda dosor vid dold förläggning av kablar.
Här är det en kombination; matningen är dold och anslutningskablarna är "utanpåliggande".
Är det en dålig lösning att sätta en infälld kopplingsdosa som ugn och spishäll ansluts till mha fast installation?
Ursäkta om jag är lite trög
Är det en dålig lösning att sätta en infälld kopplingsdosa som ugn och spishäll ansluts till mha fast installation?
Ursäkta om jag är lite trög