Allt är kopplat och det gick utmärkt. Blev jättebra!
Förutom ett problem. Jag trodde att en 3-fas 16 A JFB skulle klara 16 A på alla faser. Tydligen klarar den 16 A totalt... Detta betyder att om båda faserna (som är avsäkrade på 16 A) matas till sin fulla kapacitet så kommer det gå 16 + 16 = 32 A genom jordfelsbrytaren som då självklart slår av.
Jag planerade att använda en 16 A JFB men eftersom firman jag köpte den på endast hade 25 A JFB inne så blev det en sådan. Men även denna JFB på 25 A slår av efter ca 1 timmes körning om man har badets temperatur på max och alla pumpar på fullt.
Är nästa steg i JFB från 25 A till 40 A?
Jag börjar bli orolig att jag tänker fel här eftersom ingen nämnde att detta var fel när jag postade det på första sidan i tråden:
"2-fas 16 A manöversäkring
2-fas 16 A JFB"
Förutom ett problem. Jag trodde att en 3-fas 16 A JFB skulle klara 16 A på alla faser. Tydligen klarar den 16 A totalt... Detta betyder att om båda faserna (som är avsäkrade på 16 A) matas till sin fulla kapacitet så kommer det gå 16 + 16 = 32 A genom jordfelsbrytaren som då självklart slår av.
Jag planerade att använda en 16 A JFB men eftersom firman jag köpte den på endast hade 25 A JFB inne så blev det en sådan. Men även denna JFB på 25 A slår av efter ca 1 timmes körning om man har badets temperatur på max och alla pumpar på fullt.
Är nästa steg i JFB från 25 A till 40 A?
Jag börjar bli orolig att jag tänker fel här eftersom ingen nämnde att detta var fel när jag postade det på första sidan i tråden:
"2-fas 16 A manöversäkring
2-fas 16 A JFB"
Att den bryter har inget med storleken sett till märkström 25-40-63 A att göra det tyder på att du har ett isolationsfel, jordfel som ger mer än 30 mA i läckström. Inget ovanligt vid värmeelement, pumpar o.dyl som befinner sig i en miljö med vatten, fukt i omgivningen. Så inrikta dig på att söka upp vad som inte är helt korrekt i stället för att byta JFB för det hjälper inte.
Okej, det förklarar varför ingen påpekade att en 16 A JFB är för lite. Så en 16 A JFB klarar 16 A per fas precis som jag trodde?GK100 skrev:Att den bryter har inget med storleken sett till märkström 25-40-63 A att göra det tyder på att du har ett isolationsfel, jordfel som ger mer än 30 mA i läckström. Inget ovanligt vid värmeelement, pumpar o.dyl som befinner sig i en miljö med vatten, fukt i omgivningen. Så inrikta dig på att söka upp vad som inte är helt korrekt i stället för att byta JFB för det hjälper inte.
Vad är det du har köpt egentligen? Kan du lägga upp ett artikelnummer eller ännu hellre detaljerade bilder på din installation?
Jordfelsbrytare för 16A är väldigt ovanligt. De vanliga storlekarna är 25 resp 40A. Du ska givetvis ha en fyrpolig JFB eftersom du har två faser.
Jordfelsbrytare i sig ska inte slå ifrån efter en viss tid om det inte är så att ett isolationsfel uppstår pga driften (t.ex. värmeelement som ändrar storlek när de blir varma och därmed får ett överslag. Det låter mer som att du har en säkring som slår ifrån pga överlast.
Jag rekommenderar att du kopplar bort ditt hempul innan någon skadas, tills det är utrett hur det är kopplat.
Jordfelsbrytare för 16A är väldigt ovanligt. De vanliga storlekarna är 25 resp 40A. Du ska givetvis ha en fyrpolig JFB eftersom du har två faser.
Jordfelsbrytare i sig ska inte slå ifrån efter en viss tid om det inte är så att ett isolationsfel uppstår pga driften (t.ex. värmeelement som ändrar storlek när de blir varma och därmed får ett överslag. Det låter mer som att du har en säkring som slår ifrån pga överlast.
Jag rekommenderar att du kopplar bort ditt hempul innan någon skadas, tills det är utrett hur det är kopplat.
Vad är det du har köpt egentligen?tommib skrev:Vad är det du har köpt egentligen? Kan du lägga upp ett artikelnummer eller ännu hellre detaljerade bilder på din installation?
En vanlig 25 A 4-polig hager JFB.
Precis detta jag har.
Jag har badat ca 10 gånger och JFB slog av en gång och då hade jag kört temperaturen, pumpar, lampor och allt på max i ungefär 1 h.
Manöversäkringarna var på, JFB av.
Jag tänker inte skruva upp locket till centralen igen för att skicka någon bild eftersom det är ett helvete att få dit locket igen. Ni behöver inte ha några fördomar om att det är jag som dragit ett råttbo av kablar där inne och därför inte får fast locket. Nej, det är föregående elektriker som har orsakat detta. Jag är helt övertygad om att jag kopplat in JFB samt båda manöversäkringar rätt.
Redigerat:
En JFB klarar per pol dvs faser och även nollan i förekommande fall vad de är märkta med. I övrigt instämmer jag i det tommib skrev nyss att du ska låta bli att använda det till dess allt är klarlagt. Lägg gärna in bilder och info även om du hempular så kan du få mer och vettiga råd.Enfraga skrev:
Då är jag benägen att hålla med GK100, du har ett jordfel någonstans som uppenbarar sig efter en stunds drift.
För övrigt så är det svårt att ge råd när du hela tiden undviker att svara detaljerat på frågor som ställs. Hur ska jag veta vad du tycker är en helt vanlig Hager JFB? Du envisas t.ex. med att kalla gruppsäkringarna för manöversäkringar. De flesta skulle nog inte kalla dem det.
För övrigt så är det svårt att ge råd när du hela tiden undviker att svara detaljerat på frågor som ställs. Hur ska jag veta vad du tycker är en helt vanlig Hager JFB? Du envisas t.ex. med att kalla gruppsäkringarna för manöversäkringar. De flesta skulle nog inte kalla dem det.
Jag får väl rita en väldigt snabb bild i paint hur jag kopplat då. Här är den:GK100 skrev:
https://gyazo.com/965cf5ca78406c03fe649feacf20ccd7
Gruppsäkringarna är manöversäkringar för JFB. Så säger man där jag bor.tommib skrev:Då är jag benägen att hålla med GK100, du har ett jordfel någonstans som uppenbarar sig efter en stunds drift.
Ja där finns inget principiellt fel i den kopplingen så du får som sagt gå vidare med felsökning i element, motorer osv. Har du möjlighet att mäta så går det lättare och blir logiskt att utesluta del för del.Enfraga skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 882 inlägg
Det här badet, är det nytt?
Om du har en vanlig multimeter så resistansmät mellan nolla och jord, med jfb tillslagen skall det vara nära noll ohm, med jfb frånslagen skall det vara avbrott. OM du har en bygling någonstans mellan nolla och jord, så kan det ge en sådan här effekt, med slumpartad utlösning av jfb.
Se till att säkringarna eller huvudbrytaren för hela centralen är avstängd när du mäter.
I nästa steg kan det vara aktuellt att mäta med megger.
Om du har en vanlig multimeter så resistansmät mellan nolla och jord, med jfb tillslagen skall det vara nära noll ohm, med jfb frånslagen skall det vara avbrott. OM du har en bygling någonstans mellan nolla och jord, så kan det ge en sådan här effekt, med slumpartad utlösning av jfb.
Se till att säkringarna eller huvudbrytaren för hela centralen är avstängd när du mäter.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det känns inte som att detta är något som behöver göras akut. Huvudsaken är att JFBn löser ut. Nu har vi badat rätt så många gånger och det har aldrig varit något problem med JFBn. Det är väl ok att jag endast har detta i åtanke och kollar på det i framtiden om det visar sig att JFBn börjar jävlas. Det är väl ok?hempularen skrev:Det här badet, är det nytt?