Ptja76 skrev:
Enda skillnaden är ju anställa eller inte.
Lagen kräver anställningsförhållande mellan icke behörig och behörig för att icke behörig ska få jobba med starkströmsinstallationer.
 
Kolla upp om försäkringen gäller.
En kompis som har behörighet fick inte utföra elinstalation då försäkringsbolaget inte kunde lova att försäkringen gällde.
Han var tvungen att starta en enskild firma för att kunna teckna en ansvarsförsäkring om något mot förmodan skulle gå fel.
Jag tycker att detta verkar vara en helt sjukt regel, det borde vara samma sak som om jag skulle hjälpa mina föräldrar att skruva upp en hylla på väggen. Men tydligen var de försäkringsbolag han kollat med helt eniga om att det inte var säkert att hemförsäkringen täckte sådana arbeten.
 
Det finns 1000000 trådar i detta forum där detta diskuterats.
 
Anders_72 skrev:
Kolla upp om försäkringen gäller.
En kompis som har behörighet fick inte utföra elinstalation då försäkringsbolaget inte kunde lova att försäkringen gällde.
Han var tvungen att starta en enskild firma för att kunna teckna en ansvarsförsäkring om något mot förmodan skulle gå fel.
Jag tycker att detta verkar vara en helt sjukt regel, det borde vara samma sak som om jag skulle hjälpa mina föräldrar att skruva upp en hylla på väggen. Men tydligen var de försäkringsbolag han kollat med helt eniga om att det inte var säkert att hemförsäkringen täckte sådana arbeten.
Som man frågar får man svar. Jag skulle vilja se det försäkringsbolag som i förväg kan lova till 100% att försäkringen skall täcka en skada. Det är klart att dom vill sälja ytterligare en försäkring, en ansvarsförsäkring.
 
E
Jag tycker det är klart olämpligt att riskera ditt hus förå spara nåra tusen lappar....
Försäkrings bolagen driver ingen välgörenhet utan är rent kommersiella.
Låt nån behörig dra den el som du vill ha instllerad så slipper han i sin tur vara ansvarig för ditt jobb så han måste ersätta det som skadas OM det händer nått.
Sen vet inte inte jag om saken går vidare som polis ärende vid eventuell skada.
 
Elinstalatören.

några tusenlapper?

i mitt fall pratar vi 100 såna där tusenlappar för att elfirmor ta betald för varorana som egentligen inte kostar speciellt mycket.

Fick nu tag i en kille som har rabatt för att köpa grejjer (jag tar fortfarande risken att dra själv)
men att få plötsligen 70% ( JA SJUTTIO PROCENT) billigare elgrejjer gynnar ju inte precis elektriker kåren.......

vaknar för f-n
 
lovya skrev:
Elinstalatören.

några tusenlapper?

i mitt fall pratar vi 100 såna där tusenlappar för att elfirmor ta betald för varorana som egentligen inte kostar speciellt mycket.

Fick nu tag i en kille som har rabatt för att köpa grejjer (jag tar fortfarande risken att dra själv)
men att få plötsligen 70% ( JA SJUTTIO PROCENT) billigare elgrejjer gynnar ju inte precis elektriker kåren.......

vaknar för f-n
Nån som kan översätta?
 
vad ska översättas?

att elfirmor ta överpris för material ?
att de hutlösa priser från elfirmor beror på materialkostnader och inte på arbete
att man kan dra el själv med hjälp av duktiga hantverkare/elektriker (som är kompisar) så man reducerar en offert med 70%?

fattar inte vad som ska översättas.
 
det skrevs någon annanstans i forumet att ett CA pris per "dosa" (uttag, kontakt m.m.) kostar ca 1000 SEK i installation.

på ca 250 "dosor" pratar vi alltså 250000

om man nu bara betalar 300 SEK för detta så är kostnaden 75000 SEK (inklusive arbete)
då skulle vilja att ALLA som ska dra el ska antingen göra det själv eller skaffa kompisar som får fram material till billigt pris!
 
lovya skrev:
det skrevs någon annanstans i forumet att ett CA pris per "dosa" (uttag, kontakt m.m.) kostar ca 1000 SEK i installation.

på ca 250 "dosor" pratar vi alltså 250000

om man nu bara betalar 300 SEK för detta så är kostnaden 75000 SEK (inklusive arbete)
då skulle vilja att ALLA som ska dra el ska antingen göra det själv eller skaffa kompisar som får fram material till billigt pris!

Kan man få numret till din kompis? Tror jag kan fixa en hel del jobb till han.....
 
ska höra med han... synd du bo lite avlägset från hans verksamhetsområde...
men jag är helt övertygad om att såna som han ,finns även i ditt område ;)

kolla lite på nätet om detta och jag lovar du blir förvånad ......
 
Jag skulle aldrig våga chansa,om något händer och huset brinner ner ?
Försäkringsbolag gör väl allt för att slippa stå för notan?
Är huset inte värt mer än hundra tusen?
 
E
en dosa/uttag 1000:- installerat
vart bor du?
om jag med mtrl å kabel å timpris tar 500:- så ligger jag mkt över vad jag tar idag!!

Förs.bol. driver ingen välgörenhet, men går det bra får man `bara´ problem då huset skall säljas ;:)
 
Elinstallatören skrev:
en dosa/uttag 1000:- installerat
vart bor du?
om jag med mtrl å kabel å timpris tar 500:- så ligger jag mkt över vad jag tar idag!!
1000kr är / installationspunkt för nybygge villa. Alltså om man "snabbräknar" för att få budget osv..

I dessa 1000kr/punkt ingår alltså: Mätarskåp, central, JFB/säkringar osv, rör/slang, fk, uttag, kopplingar, mätningar, provningsprotokoll osv osv..
 
E
jo ett sånt fall kan jag förstå men det var väl bara övervåning
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.