Ska snart koppla in en avloppspump LPS och har fått reda på att samfälligheten jag tillhör har tagit in en elektriker som ska lösa jobbet. Blir säkert bra, men jag gillar att själv ha lite koll på läget när elektrikern kommer och kollar hur inkopplingen ska göras.

Som läget är nu har jag förberett med markrör från fasadskåpet och det går ett smalt el-rör in till husets säkringsskåp. En önskan jag har är att kunna installera brunnen direkt från fasadskåpet, så man slipper dra in kablar i det enda röret som finns. Eventuellt måste det ändå användas till larmindikatorn...

Det som är aktuellt är en 10 säkring till pumpen, en 10 säkring till larmgivaren samt en jordfelsbrytare för 1-fas. Är det möjligt, rimligt eller helt dumdristigt att placera detta i fasadskåpet? Fasadskåpet är inköpt och monterat 2014 och av följande modell.

http://www.garo.se/installation/matarskap/matarskap-infallt/matarskap-inf-25a-1pl

A
Det ska inte vara några problem att montera moduler i mätarskåpet för vidare installationer. Jag skulle dock rekommendera två separata personskyddsautomater till grupperna var för sig, så att larmet fungerar även om pumpen skulle lösa ut PSA.

• Gilla
Buford
  • Laddar…
Tack för svar. Larmet ska ha en funktion för att kunna ljuda även när strömmen faller bort och framförallt om strömmen faller bort. Jag tror inte man behövde en jordfelsbrytare för larmet, utan bara pumpen om jag läste deras rekomendationer rätt.

A
Om larmet matar någonting till huset med högre spänning än klenspänning så skulle iallafall jag installera jordfelsbrytare även på larmet. För att minimera personskaderisken ifall någon förutsätter att allt i huset blir strömlöst när gruppcentralens huvudbrytare slås ifrån.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Det är en tanke värd att tänkas helt klart!! Tack för tipset

Är troligtvis kommunalteknik's prylar. 4-polig jfb samt 3-polig 10 A säkring. Samt en 5-ledare. Det räcker

Fast en 3-polig säkring blir väl fel? Det ska ju larma om pumpen inte får spänning.

Mikael_L
Om det är kommunaltekniks pryl så spelar det ingen roll hur man avsäkrar larmingången.
Det är ju en NO-kontakt där, så det finns ingen indikering vid spänningsbortfall. Relät kommer stå i "olarmat" läge vid spänningsbortfall hur som helst.

Vidare behöver det inte matas med 230V på larmsidan, går ju bra med vad som helst som reläkontakten klarar. Man kan ju t.o.m tänka sig en SMS-sändare eller dyl.

Jag tycker alltid att det är trista konstruktioner när larm-utgångar ligger på normalt ej dragna relän, i alla fall om det är viktiga larm. Man missar ju då alltid helt det uppenbara fellarmet - att det blivit spänningsbortfall eller att t.ex. nätdelen har pajat.

Redigerat:
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Nu har ni tappat mig :x , men alla är överens om att det går att dra direkt från fasadmätarskåpet i alla fall? :)

Mikael_L
Det går bra att dra ifrån fasadmätarskåpet ja.
Det kommer behövas någon säkring och jfb och en kopplings/förgrenings-plint brukar vara bra att sätta där då.

Och jag skulle troligen sätta en PSA som får mata både pumpverk och ev larmingång, då strömavbrott ändå inte detekteras med att något larmrelä slår till (iom att enheten alltså blivit strömlös)

• Gilla
Buford
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Och jag skulle troligen sätta en PSA som får mata både pumpverk och ev larmingång, då strömavbrott ändå inte detekteras med att något larmrelä slår till (iom att enheten alltså blivit strömlös)
Å andra sidan så kommer nästa person att svära duktigt när de installerar ett larm som är rätt tänkt, när det nuvarande lagt av och inte stöds längre... ;)

A
Fast enligt driftsättningsinstruktionerna som el_richard länkade till så får man larmindikation vid spänningsbortfall.

Mikael_L
Kan det vara en batteribackup i prylen?

Går utmärkt, jag har satt säkringarna och JFB till solcellsanläggningen där, 3 säkringar plus JFB och huvudbrytare, samt ett uttag, även säkring för belysningsstolpe samt stjärnur, ryms utan problem..

• Gilla
Buford
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.