Jag har ett Älvsbyhus Mimer som jag nu börjar göra badrummet på övervåningen. Vi valde att istället placera badrummet vid sidan av trappan, istället för mitten av övervånigen så att säga.

Avloppet hade jag tänkt dra hålutrymmet mellan väggen i hallen och väggen på nedervåningens badrum. det är en spalt på ca 15cm hela vägen ner till golvet så plats finns. Sedan ansluter man röret via mot avloppet i krypgrunden.

Det blir ju ett rejält fall på ca 2.5meter, jag kommer luta röret några grader, och ansluta via 2st 45 nertill.

Upptill sågar jag upp golvet och ansluter mot toastol, dusch och handfat.

Någon som gjort något liknande som har tips, råd eller kanske avråda ?

• SDC10964 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
3° fall ska det vara om jag minns rätt, varken mer eller mindre.

Måste vara svårt att få 3 graders fall från ett badrum på övervåningen ;-)

Om man inte går ut genom ytterväggen...

;-)

Jag ser ingen poäng med att luta det några grader, men se till att det sitter förankrat,särskilt böjarna i grunden,
Kanske också kosta på ett "ljudisolerat "rör, och dessutom linda in det i cellplast eller nåt,
Kommer kanske att kosta 200 extra, och om det gör någon större skillnad är jag inte heller säker på, men det är jobbigt att ljudisolera efteråt..

det räcker med 1% lutning dvs 1 cm per meter

Då blir det 250 meter rör i en vid båge runt huset för att nå ner till krypgrunden ;-)

• Gilla
Fredrik__E
  • Laddar…
jo, det blir i princip ett lodrätt rör på 2.5 meter. skall försöka ljudisolera , men det är lite trångt , blir det för högljutt vid spolning får man väl sprutisolera hela mellanutrymmet :-)

Röret skall ner imellan två 45x260 mm plywodbalkar (eller vad det är för material) balkar. Själva röret går imellan, men inte rörets muff :-(

Dom balkar som går under golvetspånet skall ju hålborras upp så 110 röret går igenom så dom måste väl förstärkas på bägge sidorna misstänker jag.

C
Jaha, är det bara rakt ner så är det okej förstås. 1% = ca 6 grader. Det ska vara 3 grader har jag mycket tydligt för mig. Ska man tex en meter bort och en meter ner så ska man inte luta röret 45 grader, utan man lutar det tre grader och går sedan lodrätt sista biten. Det är därför 90-gradersböjar inte är 90 utan 88 (fråga mig inte varför dom är 88 och inte 87...).

cheetah1 skrev:
1% = ca 6 grader..
Njäää...
1 % är faktiskt bara knappt 0,6 grader.
3 grader är drygt 5 %.
Att en avloppspipa i bjälklaget bör ha ett fall på cirka 1 % är en siffra som man ser väldigt ofta. Så när jag lade avlopp i mitt badrum förvånade det mig väldigt att alla rörböjar som fanns att köpa hade ett mycket större fall. Detta är fortfarande ett olöst mysterium för min del.

Hur räknar ni??

Jag resonerar så här:
0 grader = 0% = horisontellt
90 grader = 100% = vertikalt
Då är 1% = 0.9 grader.

För övrigt har det många gånger diskuterats här om detta med fall på avloppsledningar och slutsatsen brukar alltid vara att det är minst 0.5% som gäller när vi pratar plaströr.
Någon maxlutning existerar inte,

Redigerat:
Det är direkt olämpligt att ha större fall än 2 cm per meter när det är fråga om 110 rör, eftersom "hårdvaran" från framförallt toalett då inte hinner med att rinna undan. Vattnet rinner ifrån "böset", som då riskerar att bli liggande kvar i röret. Vertikala fall går naturligvis bra, men tänk på att avsluta dessa med två 45or, eller en vid 88-gradare om den går över i "horisontell" dragning. Det riskerar alltid att bli stopp där i en snäv 88. En rensöppning strax ovanför är en god idé.

Lutningar anges antingen i fall per meter eller i %. %-talet är kvoten mellan längd och höjdskilland. Ett fall om 1 cm per meter blir då 1/100=0.01 (1 hundradel) vilket är 1%. 100 %lutning är helt enkelt 45 grader ! :)

Dubbelpannan skrev:
Det är direkt olämpligt att ha större fall än 2 cm per meter när det är fråga om 110 rör, eftersom "hårdvaran" från framförallt toalett då inte hinner med att rinna undan. Vattnet rinner ifrån "böset", som då riskerar att bli liggande kvar i röret.
Detta anses av många vara en seglivad myt som möjligen hade någon sanningshalt förr i världen när man använde betongrör.
Jag är av uppfattningen att ju brantare fall ju bättre transporteras avloppet bort.

Mäster skrev:
Då blir det 250 meter rör i en vid båge runt huset för att nå ner till krypgrunden ;-)
Man kan göra så men det är inte rätt.... Tror jag missuppfattade själva problemet :)

Som vanligt har tråden spårat ur. De senaste 10 inläggen borde hamna i en tråd som avhandlar matematikens grundkurs.
TS har väl inte fått så många konkreta svar på sin fråga. Han får inget från mig heller.

no worries, alla synpunkter är välkomna.

tror somliga missar att det rör som ett lodrätt 110 rör rakt ner från övervåningen, mera fall än så går inte att få. rinnna ner lär det göra. men komer det tex:

fastna i röret (nja)
oljud ?
läcka ?
övrigt ?

/Benny

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.