Hej!

Förra helgen gjorde vi äntligen slag i saken och bytte vår allt annat än kära duschkabin mot ett badkar. Badrummet är från början byggt för badkar så det var inga problem att få det på plats. Det är bara en sak som krånglar - badkaret har en pop-up-ventil för utrinning, och på undersidan av badkaret sitter den fast med hjälp av en STOR (vi har mätt till någonstans mellan 50 - 55mm) mutter. Vi har inget verktyg som fungerar för den omkretsen, men drog åt den så gått det gick.

Vi har dock noterat att det droppar lite lätt från det fästet när man släpper ut vatten ur badkaret. Det här gör att det droppar vatten på golvet, och på just det stället finns ingen lutning i golvet, så vattnet blir liggande. Det behöver alltså åtgärdas, antagligen genom att muttern dras åt kanske en trekvarts varv.

Vilket verktyg rekommenderar ni till detta? Var på biltema och kikade på blocknyckel med diametern 50 - 55 mm, men de var ju en halvmeter långa och vägde flera kilo. Behöver vi verkligen införskaffa ett sådant monster, eller finns det något bättre verktyg för ändamålet där ute som vi missar? Vi har heller ingen skiftnyckel som passar.

Den korta versionen: Behöver dra åt en 50 - 55 mm mutter under en pop-up-ventil i ett badkar, vilket verktyg behöver jag?

Lägger in en bild på muttern och fästet längst ner i fall min beskrivning inte är så hjälpsam.

Tacksam för svar!
 
  • Pop-up-ventil och stor mutter under ett badkar som behöver dras åt för att förhindra läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du inte göra en investering i verktyg så köp en billig tillräckligt stor polygrip.
Ja, polygrip på muttrar är i princip fel men här gäller det en icke kritisk installation med lågt moment så jag tycker man kan fuska lite.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Tag en bit plywood och såga ut ett hack som passar muttern?
 
Det är också en variant, lågt moment som sagt.
 
Hej!

Tack, jag köpte mig en större polygrip och kunde nu komma åt att dra åt muttern. Den saken löst.

Detta verkar minska läckaget, men inte helt stoppa det. När jag tittar ned i badkaret ovanifrån verkar det som att lite vatten kryper in under ventilen (se bild). Popup-ventilen har monterats enligt anvisningarna (se bild) och det sitter alltså enbart en skumpackning mellan ventilstycken och själva badkaret.

Något som har liknande erfarenheter eller vet hur detta kan fixas? Kan det vara ett alternativ att byta ut skumpackningen till något annat? Kan det vara fel på sakerna eller ska jag bara dra åt ännu hårdare?

Alla tips tas tacksamt emot då det blir ett droppande under badkaret som behöver samlas upp och torkas bort efter varje användning.
 
  • Titt ner i ett badkar med vattendroppar och en synlig popup-ventil samt packningen mellan ventilen och badkaret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsbild för montering av popup-ventil med skumpackning, gummipackning och mutter i ett badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ser ut att vara en del ojämnheter i glasfibret på undersidan av karet. Om gummipackningen är av lite hårdare typ så är det nog där läckaget uppstår.
 
A Emil_K skrev:
Ser ut att vara en del ojämnheter i glasfibret på undersidan av karet. Om gummipackningen är av lite hårdare typ så är det nog där läckaget uppstår.
Tack för svar! Ja, det stämmer att undersidan är lite ojämn. Den svarta gummipackningen är inte direkt hård, den är böjlig, och har skåror på ena sidan (monterade uppåt, mot den ojämna sidan på badkaret efter instruktioner från tillverkaren). Lägger in en bild på packningen här nere. Kan det vara så att vi bara behöver dra åt hårdare eftersom att undersidan på badkaret är ojämn?

Böjlig svart gummipackning med skåror och en avloppskomponent på en grå handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Har du möjlighet att lägga upp en bild på undersidan av karet också? Gärna fotad snett underifrån.
På din första bild syns det att gummipackningen glidit åt sidan. Det är nog för att innerdiametern på packningen är större än ytterdiametern, och någon ojämnhet på undersidan förskjuter packningen.
 
A Emil_K skrev:
Har du möjlighet att lägga upp en bild på undersidan av karet också? Gärna fotad snett underifrån.
På din första bild syns det att gummipackningen glidit åt sidan. Det är nog för att innerdiametern på packningen är större än ytterdiametern, och någon ojämnhet på undersidan förskjuter packningen.
Okej! Här kommer en bild på undersidan, eller ska jag ta bort ventilen och ta en bild på hur det ser ut då?

Närbild på en vit avloppsventil och svart tätning undersidan av ett handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mucklorna skrev:
Okej! Här kommer en bild på undersidan, eller ska jag ta bort ventilen och ta en bild på hur det ser ut då?

[bild]
Jag hade samma problem med en liknande ventil, inte i ett badkar men i ett handfat. Den började läcka och det hjälpte inte hur jag fipplade med packningarna och drog åt eller släppte på muttrarna.

Till slut blev det: silikon! Nu har den hållit tätt i över ett år, så än så länge har det fungerat.
 
B
Ta isär allt, kolla så alla ytor är rena. Montera på igen, så centrerat och rakt som möjligt. Sätt dit den vita rördelen sist, så den inte spänner på något sätt.

Om de vita rördelarna sitter i spänn kan de orsaka läckage packningen. Sitter de bra monterat utan att spänna röret I sidled?

Vet du om läckan är i kopplingen mellan metalldelar vitt plaströr, eller mellan badkar och metalldelen?
 
A
M Mucklorna skrev:
Okej! Här kommer en bild på undersidan, eller ska jag ta bort ventilen och ta en bild på hur det ser ut då?
Utan ventil, så att ytan där packningen ska ansluta syns ordentligt
 
Packningen mellan bottenventilen och det vita avloppsröret finns?
 
B BSOD skrev:
Ta isär allt, kolla så alla ytor är rena. Montera på igen, så centrerat och rakt som möjligt. Sätt dit den vita rördelen sist, så den inte spänner på något sätt.

Om de vita rördelarna sitter i spänn kan de orsaka läckage packningen. Sitter de bra monterat utan att spänna röret I sidled?

Vet du om läckan är i kopplingen mellan metalldelar vitt plaströr, eller mellan badkar och metalldelen?
Hej!

Yes. Vi får ta och plocka isär allting imorgon igen och montera om allting så centrerat och rakt som möjligt. Då låter vi den vita rördelen monteras sist.

Bra fråga angående de vita rördelarna. Det är ju själva röret som går ned till avloppet. Kan hända att det inte sitter helt rakt. Ska ha det i beaktande! Kanske får kapa/justera det lite extra.

Nästan 100 på att läckan är mellan badkar och medtalldelen. Tack för goda tips, ska pröva imorgon igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.