Har pratat med elektriker på Bravida. Han sa att det gick bra o sätta möbelspottar direkt i takgipset fast det var isolering ovanpå. Vi pratar 20W.
Grejen är den att ja har en liten toalett på ca 4 kvm o hoppades slippa riva ner taket denna gång.
Tänkte bara spåra ur för kablarna i gipsen för att sedan spackla igen o måla om taket.

skall så klart bara ha 12volts kablar ligga i själva taket. Transingen ligger utanför o 220en ligger i slang.

Har någon nåt bra tips om nån sådan spot. Har kollat på Vinga o de har olika som man kan montera i apparatdosa. samt kollat Hide a lite.

Nån som e kunnig på detta o vad som är godkänt..
Mvh Tony

Vinga som monteras i dosa borde fungera. Hidealight (dom jag har sett) skall ha några millimeter luftspalt ovanför, du får inte ha isolering i direkt kontakt med lampan.

Är det krångligt att komma upp på vinden och sätta "hinkar"? Annars så är väl det ett utmärkt alternativ och du kan sätta vilken modell du vill av belysning (förutsatt att fabrikatet godkänner "hinkarna") samt att du kan dra rör/slang mellan hinkarna på vinden istället för att "gipsa" in dom, utifall du vill dra om och byta i framtiden.

Tänk på att du själv inte får installera något som överstiger 48V.

Glufsglufs skrev:
Tänk på att du själv inte får installera något som överstiger 48V.
Förlåt men om jag minns rätt så står det inget om spänning utan bara att starkstöm är sådant som kan orsaka brand eller skada och då innefattar även 12V med höga stömmar i sådant man inte får göra själv i fasta installationer. Annars gissar jag att de blir glada på jobbet när nya batteripackar på 48V ska upp med alla kablar för då kan vi ta in någon mycke billigare än utbildade elektiker för jobbet. ;)

Det har ingenting med spänningen att göra utan det är värmen som spotarna utvecklar somkan orsaka brand

Om det inte är någon ändring i föreskrifterna från 1/4-10 så får du montera saker upp till 48V efter fabrikantens anvisningar, däremot om det står på paketen till spotarna även om det är 12 volt attdet bara får installeras av behörig elektriker eller liknande så gäller det pga garanti från fabrikant. Fram till trafo måste behörig elektriker fixa strömmen.

Sen finns det självklart undantag då det kanske krävs utbildad personal just för att förlägga kabel rätt (tänkte på installationen på jobbet) men just det har jag ingen koll på för klenström pysslar jag inte med i omfattande former.

Sen som Eljohan säger, det är värmeutväxlingen och vad som kan komma i kontakt med den varma spoten som är grejen.

Eh, 2010 nu, inte 1990. Nu använder man väl lämpligen enbart LED vid nyinstallationer? Slipper burkar, värme, brandrisk och hög elförbrukning. Köp riktiga dimbara LED armaturer bara, så ni inte tror att det krafset som Classe, Kjell, Biltema m fl säljer är nåt att ha, då skulle jag också valt halogen framför LED. Nä CREE-dioder måste det vara, oavsett armatur vad gäller LED (mina erfarenheter).

Lycka till!

Vispen74 skrev:
Eh, 2010 nu, inte 1990. Nu använder man väl lämpligen enbart LED vid nyinstallationer? Slipper burkar, värme, brandrisk och hög elförbrukning. Köp riktiga dimbara LED armaturer bara, så ni inte tror att det krafset som Classe, Kjell, Biltema m fl säljer är nåt att ha, då skulle jag också valt halogen framför LED. Nä CREE-dioder måste det vara, oavsett armatur vad gäller LED (mina erfarenheter).

Lycka till!
Du verkar ju veta mkt om LED.. eller INTE.

Montera upp en LED ljuskälla och ha igång i några minuter om den inte blir varm, skriv då vilket fabrikat du har använt, och många fasta LED armaturer har ju inte ens kopplings box, utan man ska använda toppklämmor eller "fiskögon" är detta bra ?

Jag tycker att man ALLTID ska använda skydds hinkar, burkar, boxar, lådor :D
till 230V/12V Halogen och 230V/12V LED installationer.

Även litar jag inte på det där med möbelspottar i brännbart mtrl med endast få millimeter luftspalt.

Redigerat:
Elinfo skrev:
Tack för påhoppet.

Elinfo skrev:

Montera upp en LED ljuskälla och ha igång i några minuter om den inte blir varm, skriv då vilket fabrikat du har använt, och många fasta LED armaturer har ju inte ens kopplings box, utan man ska använda toppklämmor eller "fiskögon" är detta bra ?

Jag tycker att man ALLTID ska använda skydds hinkar, burkar, boxar, lådor :D
till 230V/12V Halogen och 230V/12V LED installationer.

Även litar jag inte på det där med möbelspottar i brännbart mtrl med endast få millimeter luftspalt.

LED upp till 10 w brukar kunna bli max 60 grader ungefär. Dock beror detta på många variabler tex. omgivningstemperatur, fabrikat, led-typ, om den har kylflänsar och så vidare. Men ni som är intresserad får ett hum iaf...

Jag har vid ett tillfälle på mässa där elctro elko (hide-a-lite) visade olika LED-ljuskällor och kompletta spottar. Det var både med kylflänsar och utan och jag kan säga att uppåt så var det i det närmaste inte varmt över huvud taget så visst finns dom.

Precis!

EN av alla de anledningar varför vi valde uteslutande LED i vårt nybygge var just att armaturen kommer upp som max 60 grader, detta om man kapslade in den helt i en massa handdukar och lät den vara på ett dygn. Detta gjorde att vi kunde montera armaturerna exakt så som mr SAAB önskar, direkt i takgipset mellan glespanelen. Det är precis så vi gjort, med ett enastående resultat! På så vis blev ju jobbet/tiden för installationen närmast obefintlig, borra med dosborr, sätt upp, och sedan klart!

• Gilla
Uldis
  • Laddar…
Vispen74 skrev:
Precis!

EN av alla de anledningar varför vi valde uteslutande LED i vårt nybygge var just att armaturen kommer upp som max 60 grader, detta om man kapslade in den helt i en massa handdukar och lät den vara på ett dygn. Detta gjorde att vi kunde montera armaturerna exakt så som mr SAAB önskar, direkt i takgipset mellan glespanelen. Det är precis så vi gjort, med ett enastående resultat! På så vis blev ju jobbet/tiden för installationen närmast obefintlig, borra med dosborr, sätt upp, och sedan klart!
Fast jag kan ju inte garantera att fabrikanten tycker att man ska peta upp den i isolering för den sakens skull om det ligger sånt i taket.

Eljohan skrev:
[länk]

Denna aarmaturen kan du montera direkt i brännbart material,
Är den godkänd för bruk i Sverige?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.