Vi har kommit till stadiet att vi ska placera ut downlights i vårt badrum.
Dessa "spottar" kommer enbart placeras längs med långsidan av badrummet( se rött streck) då vi har takfönster i stort sett hela taket. På motsvarande sida i hörnet (se rött streck) kommer det finnas en helfigursspegel med belysning på var sida om.
Hur långt ut från ytterväggen bör vi placera våra downlights?
Vilket mellanrum mellan downlightsen är lämpligt?
Och vilken styrka bör man titta på (dimbara)?
Dessa "spottar" kommer enbart placeras längs med långsidan av badrummet( se rött streck) då vi har takfönster i stort sett hela taket. På motsvarande sida i hörnet (se rött streck) kommer det finnas en helfigursspegel med belysning på var sida om.
Hur långt ut från ytterväggen bör vi placera våra downlights?
Vilket mellanrum mellan downlightsen är lämpligt?
Och vilken styrka bör man titta på (dimbara)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Se bild. Jag hade placerat spottar såhär (skriver från mobil men hoppas ni förstår bilden). Den övre linjen ska sitta cirka cirka 40cm från vägg. Sätt den nedersta raden så det blir symmetriskt. Spotten i duschen bör hamna cirka 70-75cm ut från väggen duschen sitter på. Har ni takdusch? Avståndet mellan raderna bör vara cirka 75-85.
Armatur typ SG Nano Tilt.
https://www.elbutik.se/product.html/sg-armaturen-nano-led-downlight-1w-36-vit?category_id=2172
Vet inte vilken färgtemp den länken visar men jag föredrar 2700K.
Armaturen säljs utan drivdon så det behöver ni köpa till. Ska ni göra installationen själva?
Denna lösning blir med fler ljuspunkter som anpassas till taket. Det är ju lite svårt med tanke på takfönstren. En större spotlight blir nog för stor i min mening, detta blir diskret och snyggt.
Armatur typ SG Nano Tilt.
https://www.elbutik.se/product.html/sg-armaturen-nano-led-downlight-1w-36-vit?category_id=2172
Vet inte vilken färgtemp den länken visar men jag föredrar 2700K.
Armaturen säljs utan drivdon så det behöver ni köpa till. Ska ni göra installationen själva?
Denna lösning blir med fler ljuspunkter som anpassas till taket. Det är ju lite svårt med tanke på takfönstren. En större spotlight blir nog för stor i min mening, detta blir diskret och snyggt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara