Vi har en Dovre 250. På framsidan nedtill till vänster finns en metallpinne med ett hål i. Jag kallar den "bogseröglan", men min fru tror inte att den är avsedd för bogsering. Jag är böjd att hålla med henne. Någon som har en aning? Den är helt stum och inte kopplad till någon mekanisk funktion.
 
  • Närbild av en vedspis på ben, ligger på golv med sladdar, ofokuserat, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Till min Morsö tillhör ett "specialredskap" som underlättar att tömma aska-behållaren även under eldning när det är varmt. Den har en liten pigg på ena änden som mycket väl skulle kunna användas för att hänga redskapet på "bogseröglan" Kanske du har något liknande redskap som är tänkt att hänga där :thinking:

Googlade lite och hittade den här sidan
https://www.stovespares.co.uk/dovre-250-stove-spare-parts.html
Där finns även en sprängskiss längst ner till höger, om du klickar på den så ser man din "bogserögla" Tyvärr står det ingenting om vad den heter eller används till, så du får nog helt enkelt maila Dovre och fråga vad det är :)
 
Redigerat:
Tack, ja, vi fick denna begagnad så även yttre delen av handtaget saknas. Så det kan mycket väl vara så att det ska hänga nåt där. I dokumentation på nätet saknas denna ögla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.