Hej.
Har läst i forumet om placeringar av apparat/kopplings/takdosor för att få veta om regler/anvisningar för placering av dessa. Jag funderar kring dessa. Vad jag förstår finns det ett antal placeringsanvisningar:

Takdosa: "Där det passar"?
Kopplingsdosa: 200 mm under taket eller 2000 mm över golvet
Strömbrytare: 1000 mm över golv
Strömuttag: Växlande mellan 300 mm och 200 mm över golv.
Utomhusuttag: 1700 mm över golv om det inte är petskyddat.

Sedan fanns det anvisningar om antal uttag per kvm golvyta och att om det finns en strömbrytare så ska det också finnas ett uttag under det.

Min fråga är: Är dessa rekommendationer eller krav? Har läst om att i äldre hus sitter t.ex. strömbrytare på 1400 mm men att de sitter på 1000 mm i samma hus fast då i en nybyggd del.
Samtidigt har andra fått sina strömbrytare på samma höjd som tidigare d v s 1400 mm

Jag tycker också att de verkar väldigt exakta. Även om man försöker sätta en strömbrytare exakt 1000 mm över golv så är det väl inte så svårt att tänka sig att de kan diffa på +/- 5 mm?

Spontant så tycker jag att man borde kunna sätta t.ex. en strömbrytare på en höjd som man själv tycker passar. Jag har väldigt svårt att tro att någon medvetet sätter en strömbrytare väldigt högt eller lågt över golv. Det verkar ju synnerligen opraktiskt. Varför man skulle välja en sådan placering borde väl då enbart bero på en verkligt tvingande eller önskad omständighet?

Jag har dock en förståelse för att kopplingsdosor eller uttag utomhus har en viss höjd för att man inte ska kunna pilla i dom och få en stöt, men även strömbrytare kan ju ha t.ex. blottade skruvar om man skruvar eller snäpper bort täcklocket.

Så är dessa mått krav eller rekommendationer?

Rekommendationer och standarder bara.

Det mesta av det du räknar upp är rekommendationer. Uttag utomhus finns det höjdkrav för, de handlar främst om att skydda mot snödrivor. Uttag utan petskydd har också en säkerhetshöjd, men uttag utan petskydd är väl mest antikviteter idag.

Att man kan komma åt strömförande delar på en brytare om kåpan är av, är OK så länge kåpan inte går att få bort utan verktyg.

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
För länge sedan så resonerade man att "el är farliga saker som barn inte ska hålla på med" och satte strömbrytarna utom räckhåll för barn. Jag vet inte om man har resonerat på samma sätt för vägguttag men det verkar logiskt.

Mikael_L
Förutom något enstaka elsäkerhetskrav (1700 ög för ej petskyddade uttag är det enda jag hittade i din text)

...så är det enda viktiga att det blir som du själv vill och det ser bra ut.

Och i att "se bra ut" brukar innebära att man har samma höjd överallt (eller åtminstone i ett rum).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.