1 923 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Dosa utomhus
Har idag en lampa utomhus som jag tänkte koppla med en dosa istället för som idag direkt från rör går RK tåtar in i lampan. Är det fackmässigt att kapa röret jäms fasaden och låta ledarna gå in i lampan?
Om jag nu vill sätta en kopplingdosa där känns det inte så vattensäkert att ha trådarna gå in i kopplingsdosan. Alternativet är borra igenom botten på dosan, men känns inte heller klockrent.
Hur bör jag göra?
Om jag nu vill sätta en kopplingdosa där känns det inte så vattensäkert att ha trådarna gå in i kopplingsdosan. Alternativet är borra igenom botten på dosan, men känns inte heller klockrent.
Hur bör jag göra?
Det normala är att låta röret sticka ut lite från fasaden så att det precis sticker in i kopplingsdosan. Alla (vettiga) dosor har färdiga urtag för rör i botten.
Det är dock konstigt om det är RK som går i röret, det är lite udda. Vanligen är det FK. Om det inte är så långt från dosan inne så kan man alltid dra EKK i röret och gå in genom ett membran i dosan. Man kan också skala EKK på längden.
Det är dock konstigt om det är RK som går i röret, det är lite udda. Vanligen är det FK. Om det inte är så långt från dosan inne så kan man alltid dra EKK i röret och gå in genom ett membran i dosan. Man kan också skala EKK på längden.
Hmm är nog FK( Flerkardellig/Trådig) men flexröret är av precis i jäms fasaden. Dra EKK beror väl på hur lång man behöver dra gissar jag
Finns golvvärme på insidan, men oklart om det är koppling där.
Så detr är OK att ta hål i dosan från baksidan utan att gå via membranen?
Så detr är OK att ta hål i dosan från baksidan utan att gå via membranen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 907 inlägg
Det är bra om dosan inte är alltför utsatt för regn om genomföringarna inte är så täta. Det kan då också vara viktigt att ta upp ett litet dräneringshål i nederkant på dosan så att kondensvatten kan rinna ut.
Denna ska sitta rel. skyddad. Förberedde för elektrikern nu. Mkt bättre än innan. Tog ur på baksidan där den fanns anvisningar. Satte membran där. Sen satte jag en dragavlastad atos neråt i dosan. Så kabeln som kommer uppifrån går på sidan o sen en båge uppåt. Känns mkt fuktsäkert.
Klicka här för att svara