19 425 läst ·
115 svar
19k läst
115 svar
Dosa av trefasgrupp i köket?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Så regeln "En grupp per rör" ignoreras bara då eller? För kör man två enfasgrupper i samma rör så är det ju två grupper...Bo.Siltberg skrev:Enfas i lägenheten...det blev ju ett snopet slut.
Visst får flera kretsar samsas i samma kabel/rör. Dom får också ha en gemensam jordledare. Man måste dock räkna på strömvärdet för 4 belastade ledare. Och vi pratar väl fasledare, inte faser som kan misstolkas som olika faser.
Frågan är bara hur man gör med nollan då den skall vara blå. Man får väl dra i 2 st blå och märka dem. Det är inte tillåtet med en gemensam nolla (521.8.2).
Vi kanske ska diskutera hur bra en sådan lösning är nu?Jag säger väl ung samma sak, nja. Men korrekt utfört så.
//Patrik
En grupp per rör ska man nog hålla sig till, vad kan man möjligen ha för anledning att tumma på detta, visst är det ett rör som går under en väg och det går att trycka in en kabel istället för att borra nytt hål gör man ju klart det, men i en lägenhet kan man dra ut nya grupper eller vad händer då han vill ha kaffemaskin, micro, vattenkokare osv, man kan inte trixa hur länge som helst.
Rrrrr skrev:
Problemet är att dimensionera... Standarden bygger på en kabel per rör... När du räknar med kabelanhopning är det alltid utan rör.
d^_^bGlufsglufs skrev:Sen är det ju som så att en elektriker ska alltid kolla och mäta innan han börjar arbeta i anläggningen och det gäller även hempulare, klarar inte en hempulare av att slå av hela centralen och/eller mäta om det är strömlöst så anser jag inte att personen har nödig kännedom för att göra arbete i anläggningen och får därmed skylla sig själv.
Darwin Awards?
Jo.. men de tillfällen man drar många kablar genom grova rör är oftast korta längder genom väggar/valv. Eller grova rör i mark/kulvert. Vid dessa tillfällen är de sällan problem med varmgång.Akzid skrev:
Lyfter en gammal tråd för det är väl onödigt att starta en ny i detta väldiskuterade ämne.
Detta är tydligen inte så lätt som jag trodde när jag drog fram en ny 20mm slang med 5 x 1,5 FK.
Problemet är att vi har ett fult litet proppskåp som jag tänkte ta bort. Jag tänkte ersätta det med en kopplingsdosa som jag matar med 3 faser från en ny central i källaren istället. Tydligen kan det uppstå vissa problem vid fasförskjutningar och glappande nolla, men vad blir det egentligen för skillnad?
Så här är det kopplat nu:
3x16A i källare > 5x2,5FK > gammalt proppskåp > via 3 st.10A > 3 st. kopplingsdosor.
Så här tänkte jag:
3x10A i källare > 5x1,5FK > stor kopplingsdosa > 3 befintliga kopplingsdosor.
Gemensam nolla är inte bra tycker någon, men vad är det för skillnad? Det är ju gemensam nolla nu.
Detta är tydligen inte så lätt som jag trodde när jag drog fram en ny 20mm slang med 5 x 1,5 FK.
Problemet är att vi har ett fult litet proppskåp som jag tänkte ta bort. Jag tänkte ersätta det med en kopplingsdosa som jag matar med 3 faser från en ny central i källaren istället. Tydligen kan det uppstå vissa problem vid fasförskjutningar och glappande nolla, men vad blir det egentligen för skillnad?
Så här är det kopplat nu:
3x16A i källare > 5x2,5FK > gammalt proppskåp > via 3 st.10A > 3 st. kopplingsdosor.
Så här tänkte jag:
3x10A i källare > 5x1,5FK > stor kopplingsdosa > 3 befintliga kopplingsdosor.
Gemensam nolla är inte bra tycker någon, men vad är det för skillnad? Det är ju gemensam nolla nu.
asdfaosfhoasöasgas
gasdfg
adfg
afdgadf
gadfgadfgadfgafdsg
asdgadfsg
asfgasfg
Råkade kommentera på ett gammalt inlägg, försökte radera mitt inlägg (skitforumet har ingen sådan funktion), försökte redigera ut det (skitforumet kräver att det finns en viss mängd text, så håll till goda med lite extra bokstäver!).
gasdfg
adfg
afdgadf
gadfgadfgadfgafdsg
asdgadfsg
asfgasfg
Råkade kommentera på ett gammalt inlägg, försökte radera mitt inlägg (skitforumet har ingen sådan funktion), försökte redigera ut det (skitforumet kräver att det finns en viss mängd text, så håll till goda med lite extra bokstäver!).
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Som det ser ut i ditt fall tjänar ju inte den gamla centralen något egentligt syfte, så det blir likvärdigt att byta den mot en fördelningsdosa.
Men hade du tänkt byta ledningen också, från 2.5 till 1.5 mm²? Varför? Har det fungerat med 2.5 mm² så varför inte fortsätta med det så slipper du fundera över om 1.5 mm² räcker, t.ex med tanke på övertoner i neutralledaren. Det är ok att säkra denna med 10 A i HC om du märker upp att gruppen går från 2.5 till 1.5 mm².
En fråga till är varför inte byta till en snygg liten central? Dvs är du säker på att ni inte vill ta ut fler grupper från denna punkt i framtiden?
Men hade du tänkt byta ledningen också, från 2.5 till 1.5 mm²? Varför? Har det fungerat med 2.5 mm² så varför inte fortsätta med det så slipper du fundera över om 1.5 mm² räcker, t.ex med tanke på övertoner i neutralledaren. Det är ok att säkra denna med 10 A i HC om du märker upp att gruppen går från 2.5 till 1.5 mm².
En fråga till är varför inte byta till en snygg liten central? Dvs är du säker på att ni inte vill ta ut fler grupper från denna punkt i framtiden?
Tack för ditt svar.Bo.Siltberg skrev:Som det ser ut i ditt fall tjänar ju inte den gamla centralen något egentligt syfte, så det blir likvärdigt att byta den mot en fördelningsdosa.
Den gamla kabeln med 2,5mm ledare ser inte likadan ut i båda ändar. Alltså finns det en skarv någonstans som jag inte hittar. Och okända kopplingspunkter vill jag inte ha, så jag drar en ny.
Helst inte fler centraler. Det är ett gammalt tillbyggt hus och just nu sitter det 4 centraler utspridda lite här och där. Tanken är att det bara ska bli en enda stor central till rubbet.Bo.Siltberg skrev:
Sen har jag faktiskt förberett för fler inkopplingar genom att (parallellt med den första) dra en till 20 mm slang med 5x1,5FK till en annan kopplingsdosa bredvid den andra. Men detta ville jag inte skriva i min fråga, för då krånglar jag till frågan och kanske erhåller fel svar.