4 958 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Dos-funderingar
Håller på att renovera köket. I en av väggarna finns en rörmynning (1-fas 10A) som jag tänkt använda till ett vägguttag, spisfläkt samt en lampa. Har lite dos-frågor ang. detta.
Vid mynningen skulle jag vilja sätta en kopplingsdosa för att därifrån leda vidare nedåt till vägguttag och dimmer samt uppåt (i befintligt rör) till fläkt, lamputtag via en kopplingsdosa till.
1. Hur funkar det att sätta en kopplingsdosa på i en befintlig vägg om man inte vill riva ner gipset. Eller är det bara ROT-dosor som gäller?
2. Vägguttaget (3-vägs) kräver en dubbeldosa. I detta fall finns väl inga ROT-dosor, hur får man enklast en dubbeldosa på plats i en befinlig vägg? Måste man skära ut en bit av gipsskivan för att komma åt?
3. Lamputtaget - finns det någon typ av ROT-dosor för lamputtag? Alla jag sett är 70 mm och ska sitta på en tak-dosa. Kommer dock att bli svårt att komma åt att montera någon dosa uppifrån.
Vid mynningen skulle jag vilja sätta en kopplingsdosa för att därifrån leda vidare nedåt till vägguttag och dimmer samt uppåt (i befintligt rör) till fläkt, lamputtag via en kopplingsdosa till.
1. Hur funkar det att sätta en kopplingsdosa på i en befintlig vägg om man inte vill riva ner gipset. Eller är det bara ROT-dosor som gäller?
2. Vägguttaget (3-vägs) kräver en dubbeldosa. I detta fall finns väl inga ROT-dosor, hur får man enklast en dubbeldosa på plats i en befinlig vägg? Måste man skära ut en bit av gipsskivan för att komma åt?
3. Lamputtaget - finns det någon typ av ROT-dosor för lamputtag? Alla jag sett är 70 mm och ska sitta på en tak-dosa. Kommer dock att bli svårt att komma åt att montera någon dosa uppifrån.
Det där blir svårt att få vettigt utan att öppna väggen. Skruva ner gipsen, det blir enklast.
Tack för snabbt svar. Några tankar om lamputtaget? Helst skulle jag vilja borra ett hål i taket och sen "pilla fram" ett flexrör. Men hur gör jag sedan? Går ju iof att koppla lampan direkt till ledarna men det skulle kännas bättre att sätta dit något slags uttag.
Finns lamputtag som bara bygger 2 cm i höjd, med krok.
http://eljo.se/Downloads/PDF/trycksaker/lampdon.pdf
utanpåliggande för tak montage.
http://eljo.se/Downloads/PDF/trycksaker/lampdon.pdf
utanpåliggande för tak montage.
2. jo det finns ROT dosor för dubbel...
elgrossister, tror det är elko som säljer dessa blandannat.
Annars är det bara att montera 2 st 1-fack rot dosor. 1 + 1 =2
Annars är det bara att montera 2 st 1-fack rot dosor. 1 + 1 =2
Just det, tänkte inte på det, vi hörs...
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Dubbel rot-dosa: E14 261 55
Klicka här för att svara