nikasp
Då står den äntligen där i garaget :) DeWalt 7485
En DeWalt 7485 bordssåg med skydd och styrskivor, redo i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag amatörsnickrar och har stor respekt för de här efter att ha läst om lite olyckor. Kan jag få tips om vad man främst absolut INTE ska göra för att göra illa sig. Planerar att köra med glasögon och proppar men hur gör folk egentligen med klingskydd? Körde utan samtliga tidigare tre för ett tag sen när jag använde svågerns vid trappbygge...

Påskjutare? Ser lite Youtube och lite coolare varianter än den som följer med och en del anser att man måste ha två, stämmer? Tacksam för tips!

Bra att du tänker på säkerheten... Några saker jag lärt mig:

1) Se till att sågen står stadigt, och att du står stadigt mitt framför klingan så du alltid skjuter på rakt mot klingan.
2) Dina fingrar och din kropp ska alltid vara på samma sida av klingan, du får aldrig sträcka dig/böja dig över klingan.
3) Aldrig fingrarna in över bordet, då ska du använda en påskjutare och två påskjutare är bra för bredare/tyngre material.
4) Ha alltid klingan rätt justerad i höjd.
5) Stoppa alltid klingan innan du tar bort den sågade delen, även om du ska såga ytterligare snitt.
6) Större skivor/material bör man vara två och det ska alltid finnas stöd så att materialet inte kan trilla av bordet. Testa att skjuta materialet över bordet med klingan nervriden under bordet för att se att stöden runt bordet är tillräckligt.
7) Vrid alltid ner klingan under bordet när du är klar!

Tänk på att inte bara klingan är farlig utan även bitar som kan flyga iväg!

• Gilla
Varvaren158 och 6 till
  • Laddar…
nikasp
Tackar för tipsen! Och jag tänker absolut på klingan men är framförallt lur på att man inte får något kastat rätt i ansiktet pga fel handhavande. Såg nån amerikan som demonstrerade sånt men hittar inte klippet just nu.

Där var den:

Kapsåga aldrig med arbetsstycket dikt an mot klyvanhållet är väl en av de absolut viktigaste reglerna.
Det måste finnas utrymme mellan det som kapas och anhållet så spillbiten inte kläms mellan sågklinga och klyvanhåll. Det är en stor anledning till kickback.

Vill nog diskutera punkt 1 ovan. Jag står då inte rakt bakom klingan när jag sågar. Det är där ev. projektil kommer flygandes. Sågar jag skivmaterial kan jag ibland stå rakt bakom.

• Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
P
Två påskjutare är bra. En för att putta framåt och den andra för att hålla ner och mot anhållet. Sen är det bra om den står stadigt (som redan sagts), men också i bra höjd (90 cm till bordet).

Koppla en dammsugare till den också. Har du inte en proffsdammsugare så rekommenderar jag att det blir näste inköp (jag har det mesta i verktygsväg, och om det är nåt jag ångrar att jag inte köpte nästan först (efter skruvdragare typ) så är det just en riktigt bra dammsugare))

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Jag tycker det mesta som skrivits är bra även om jag bara använder påskjutare när jag klyver smalare ämnen. Säg mindre än 5cm kvar på anhållssidan. Tycker fördelen med känslan i fingrar överskrider den (inbillade) säkerheten i påskjutare.

På samma sätt använder jag aldrig pushblocks när jag rikthyvlar (i undantagsfall om det är väldigt små ämnen).

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Mulvaden skrev:
Två påskjutare är bra. En för att putta framåt och den andra för att hålla ner och mot anhållet. Sen är det bra om den står stadigt (som redan sagts), men också i bra höjd (90 cm till bordet).

Koppla en dammsugare till den också. Har du inte en proffsdammsugare så rekommenderar jag att det blir näste inköp (jag har det mesta i verktygsväg, och om det är nåt jag ångrar att jag inte köpte nästan först (efter skruvdragare typ) så är det just en riktigt bra dammsugare))
Jag har en bra Bosch grovis och en sämre i torpet. Såg att endast en till den här sågen bara tar ca hälften men kopplar man två blir det väldigt lite damm.

• Gilla
Anonymiserad 217177
  • Laddar…
nikasp
Han Woodworking for mere mortals verkar köra en del med pushblock så snittet blir rakt under handen.

nikasp nikasp skrev:
Han Woodworking for mere mortals verkar köra en del med pushblock så snittet blir rakt under handen.
Ja det avhandlas i någon tråd här på forumet (söker du på grrripper hittar du säkert).

Jag föredrar två pinnar, som någon skrev här ovan.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vad skulle anledningen vara till att inte använda klingskydd (om du inte spårar eller kör med kapsläde då)? Jag försöker att hela tiden direkt sätta tillbaka klyvkniv och klingskydd så fort jag har haft bort dom på min (DW745) just för det är så lätt att de bara blir liggandes annars, får man in snitsen på det tar det inte många sekunder att sätta dit dem.

Daniel

• Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Btw, på bilden ser det ut som att spåret till höger om klingan är klart mindre än det till vänster och att geranhållet endast passar i det vänstra. Är det en synvilla eller har man kommit på någon ny funktion för det högra spåret?

//DM

engs
D.M. D.M. skrev:
Vad skulle anledningen vara till att inte använda klingskydd (om du inte spårar eller kör med kapsläde då)? Jag försöker att hela tiden direkt sätta tillbaka klyvkniv och klingskydd så fort jag har haft bort dom på min (DW745) just för det är så lätt att de bara blir liggandes annars, får man in snitsen på det tar det inte många sekunder att sätta dit dem.

Daniel
Den där jäkla klyvkniven på DW745 som är högre än klingan är irriterande just om man ofta spårar... måste köpa en extra jag kan modifiera.

Jag håller med om att säkerheten är viktig och att man skall vara försiktig och framför allt tänka igenom vad man skall göra. Jag håller med vectrex när det gäller puttepåpinnar och tycker inte om den modell som vanligtvis följer med sågarna.
När jag använder så tycker jag bättre om denna modell
Trätryckstock för säkert handhavande av sågning placerad på en arbetsbänk.
Skapa konto

Som har möjlighet att använda uttaget i toppen eller om jag sågar smala längre bitar det i handtagsändan då kan jag samtidigt hålla press på biten ner mot bordet för att slippa vibrationer i biten.

Vid kapningar använder jag vanligtvis släde och en sån här enkel mojäng på anhållet för att minimera risken för att biten nyper mellan anhåll och klinga.
Trämojäng konstruerad för att hålla material stadigt under sågning, placerad på sågbord.
Skapa konto

Träbitar och en tryckkloss på ett bordsågs anhåll för att förhindra vibrationer under sågning.
Skapa konto

• Gilla
tomasjo och 4 till
  • Laddar…
nikasp
Ska INTE köpa puschblock utan gör en till puttapåpinne eller köper. Ska testa om gering passar i andra spåret. Hinner mot inte provköra sågen förrän till helgen.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.