Hej

Jag har problem med att mitt dörrtrycke rör på sig när man trycker ner handtaget.
Det är en säkerhetsdörr till en lägenhet och jag är ganska säker på att man installerat trycken för innerdörrar.
De känns lite för klena för en så pass tung dörr.
Förmodligen beror det på feldimensionerade (för tunna) tryckesskruvar och det leder till att det finns en rörelsemån för skruven genom låskistan och orsakar detta problem.

Kan tänka mig följande alternativ
1: Byta tryckesskruv till grövre?
2: Hylsa för tryckesskruv i kistan så det inte finns plats för skruven att röra sig.
3: Byta trycke till ett som faktiskt är gjort för ytterdörr

• Gilla
Stefan vtt46
  • Laddar…
Eller
4. dra åt befintliga skruvar ordentligt...

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
O O skrev:
Eller
4. dra åt befintliga skruvar ordentligt...
Låter onekligen som den åtgärd jag först hade vidtagit. De där kan omöjligt vara ordentligt åtdragna. Eller så är de åtdragna, men skruvarna för långa.

Bästa svaret

Jag skulle börjat med att skruva ur skruvarna och kolla längden på dem. Här hemma hade de lämnats för långa och bottnade därför vilket förhindrade att det gick att skruva åt ordentligt. De är gjorda för att sågas av till rätt längd för att fungera för alla möjliga bredder på vred och dörrar, det tror jag förra ägaren missade eller bara var snål i kapningen och sedan aldrig orkade fixa det igen.

Hej

Och tack för förslagen.
Jag tog ut skruvarna och kortade dem 4mm.
Nu bottnar de inte och handtaget kan inte röra sig längre.

• Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Jag såg inte mitt inlägg i tråden jag skrev strax efter tråden skapats, inte första gången jag glömt publicera ett inlägg jag skrivit.
Kompletterar med det inlägget jag hade skrivit:

Rosetten sitter löst, om du inte kan dra åt skruvarna så kanske de bottnar för att de är för långa.
OBS dra inte för hårt om det är M4 eller 5/32 skruv då dom brister lätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.