Hur har ni gjort med invändigt dörrfoder i badrummet?

Jag ser två alternativ:

1. Montera fodret innan man kaklar direkt på gipsskivan och kakla mot fodret.

2. Kakla ända till väggens kant och montera dörrfodret på kaklet.

Hur brukar man göra?

Alt #1 verkar enklare - men hur ser det ut egentligen?

MathiasS skrev:
Hur har ni gjort med invändigt dörrfoder i badrummet?

Jag ser två alternativ:

1. Montera fodret innan man kaklar direkt på gipsskivan och kakla mot fodret.

2. Kakla ända till väggens kant och montera dörrfodret på kaklet.

Hur brukar man göra?

Alt #1 verkar enklare - men hur ser det ut egentligen?
Nummer ett är vanligast, enklast och ser bra ut beroende på foder typ. Ett vanligt bonn foder 12x57 blir lite integrerat med kaklet ser bra ut. Medans ett allmogefoder kan se ut som sjusvåra år. Nummer 2 kräver klackfoder eller en liten tillsågning av list vilket blir utmärkt bra även detta. Det senare blir bättre om man målar efter och inte kör med färdiglackat.
Sen är det en smakfråga en ork fråga osv... Men jag gillar foder först kakel sen.

Bra då kör vi på #1. Fodren vi använder är lite "vågformade" men det lär inte se skumt ut.

Tackar för ett snabbt svar - nu kan du gå vidare till funderingarna kring tätgucka i nästa fråga..... ;)

Hemmakatten
Själv tänkte jag föreslå alternativ 2. Tycker det ser snyggt ut. Fördelen är att det är lätt att ta bort fodret och byta om man vill. Tycker också att det är snyggt att man ser kaklet "försvinna in" under fodret.

Har haft båda alternativen. Alternativ 1 innebar för oss att fogen sprack precis mellan kaklet och fodret. Det var inte snyggt.

Jag passar på att montera en ny dörr med karm till badrummet, och sätter då karmen så ett foder på kakel linjerar med karmen. Passbiten hamnar då på utsidan.

Min sambos plattsättarmorbror himlade med ögonen när jag tänkte montera fodren innan kaklingen.

Hans kommentar var: Ditt nya badrum kommer se ut som ett ROT:at badrum - inte ett nybygge!

• Gilla
piaengman
  • Laddar…
Håller med föregående talare.

Fanockså att ni inte kan vara överens. >:(

Jag börjar ärligt talat bli riktigt trött på att bestämma hur saker ska vara - tänk vad skönt om någon annan bestämde helt och man bara behövde bygga..... mycket lättare.

• Gilla
salbo
  • Laddar…
Vi har också i våra badrum gjort som alt. 2 :-)

Alternativ 2 även för mig, håller på med mitt 3:de badrum nu ;D och har aldrig satt foder först

Tyvärr Mathias, kollade in grabbens nyanlända hus och där är det förberett för alt. 2. ;)

Alternativ 1. Foder utanpå kaklet ser billigt ut. Extrasmygar ser påbyggt ut och då snackar vi om att cet verkligen ser ROT:at ut.
Har gjort båda och aldrig blivit nöjd med alt. 2. Hantverkare gör som de alltid har gjort och därför blir ofta alt. 2.

Härligt med två läger.... Tur att det inte fanns fler alternativ.

Jättehärligt.

Har ni möjlighet att posta lite foton på detta, speciellt alternativ #1?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.