7 818 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Dörrbroms då för lite karm?
Sida 1 av 2
Vi har en alldeles ny ytterdörr på plats. Jag hade tänkt montera på den gamla dörrbromsen, men den nya dörren är för tjock - det finns helt enkelt inte plats i karmen för att skruva fast bromsen där. (Alltså i överdelen av karmens sida nedåt, mot dörren.)
Finns det några alternativa bromsar som man kan skaffa?
Nuvarande broms ser ut såhär:

Finns det några alternativa bromsar som man kan skaffa?
Nuvarande broms ser ut såhär:

Utan bild så var det svårt att svara.
Om det är lite karm så kan man ibland använda en dörrbroms för inåtgående dörrar istället.
Det finns även dörrbromsar som har en montageplatta som fungerar både för ut och inåtgående dörrar.
Posta gärna vad det är för dörrbroms de erbjuder.
Om det är lite karm så kan man ibland använda en dörrbroms för inåtgående dörrar istället.
Det finns även dörrbromsar som har en montageplatta som fungerar både för ut och inåtgående dörrar.
Posta gärna vad det är för dörrbroms de erbjuder.
Swedoors egna dörrbroms för dessa dörrar har produktnummer 999243.
Googlade precis fram den, fast i Norge:
https://www.bygghjemme.no/innrednin...s-swedoor-for-arctic-ytterdor/p-542557-542559
Googlade precis fram den, fast i Norge:
https://www.bygghjemme.no/innrednin...s-swedoor-for-arctic-ytterdor/p-542557-542559
Om du ska ställa upp dörren så får du ha ett väggfäste eller golvfäste som håller dörren på plats.Hemmakatten skrev:
Det finns dörrbromsar som du kan koppla loss när dörren ska ställas upp, för jag tror knappast att dörren öppnas ca 180grader vid passage för då är det fel hängning på dörren.
Nej, självklart öppnas dörren inte så mycket vid passage. Men den dörren går ut till en uteplats och står gärna öppen under sommaren. Vore trevligt att kunna öppna den rejält utan att den slår igen eftersom man vill runda dörren, på gångjärnssidan, på väg till uteplatsen.
Jag kollade länken som postades tidigare i tråden och kollade monteringsanvisningen och den visar nu ASSA 523T.
https://bhgst.imgix.net/pfiles/Mont...ems__ed7ae305-227d-4fdf-b20e-aeb6f347280a.pdf
Vad bra att du har en dörrbroms som fungerar till din dörr.
https://bhgst.imgix.net/pfiles/Mont...ems__ed7ae305-227d-4fdf-b20e-aeb6f347280a.pdf
Vad bra att du har en dörrbroms som fungerar till din dörr.
Den norska länken stämmer inte längre. Den visar ju en alldeles vanlig dörrbroms nu... Av någon okänd anledning får jag dock inte editera mina gamla inlägg.1 123abc skrev:
Tack för uppmärksammandet!
Man får bara redigera sina inlägg i tre timmar, därefter så kan man rapportera sitt egna inlägg till moderator som eventuellt redigerar inlägget med det man skriver i rapportfältet,
§ 4.1 Redigering och radering av inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
§ 4.1 Redigering och radering av inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/