Vi har en alldeles ny ytterdörr på plats. Jag hade tänkt montera på den gamla dörrbromsen, men den nya dörren är för tjock - det finns helt enkelt inte plats i karmen för att skruva fast bromsen där. (Alltså i överdelen av karmens sida nedåt, mot dörren.)

Finns det några alternativa bromsar som man kan skaffa?

Nuvarande broms ser ut såhär:
10771095-origpic-e65884.jpg
 
Jag mejlade Swedoors kundtjänst. De har en egen modell av dörrbroms för just dessa extra tjocka dörrar. Fanns dock inte på (finska) byggvaruhuset.
 
Utan bild så var det svårt att svara.
Om det är lite karm så kan man ibland använda en dörrbroms för inåtgående dörrar istället.
Det finns även dörrbromsar som har en montageplatta som fungerar både för ut och inåtgående dörrar.
Posta gärna vad det är för dörrbroms de erbjuder.
 
L
Kolla om det går att använda Byggmax
 
jarlh jarlh skrev:
Swedoors egna dörrbroms för dessa dörrar har produktnummer 999243.

Googlade precis fram den, fast i Norge:
[länk]
Det är AXA dörrbroms och den skiljer inte i måtten utan är samma som FIX 523T.
 
1 123abc skrev:
Det är AXA dörrbroms och den skiljer inte i måtten utan är samma som FIX 523T.
OK, låter bra. Kanske lättare att hitta än den som heter Swedoor!
 
Hemmakatten
Måste fråga hur mycket dörren går att öppna med en dörrbroms. Har löst att den bara går att öppna i 90 grader. Vi vill kunna öppna dörren nästan 180 grade. Finns det sådana?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Måste fråga hur mycket dörren går att öppna med en dörrbroms. Har löst att den bara går att öppna i 90 grader. Vi vill kunna öppna dörren nästan 180 grade. Finns det sådana?
Typ teleskop-dörrbroms? Känner inte till några sådana, men det kanske finns?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Måste fråga hur mycket dörren går att öppna med en dörrbroms. Har löst att den bara går att öppna i 90 grader. Vi vill kunna öppna dörren nästan 180 grade. Finns det sådana?
Om du ska ställa upp dörren så får du ha ett väggfäste eller golvfäste som håller dörren på plats.
Det finns dörrbromsar som du kan koppla loss när dörren ska ställas upp, för jag tror knappast att dörren öppnas ca 180grader vid passage för då är det fel hängning på dörren.
 
Hemmakatten
Nej, självklart öppnas dörren inte så mycket vid passage. Men den dörren går ut till en uteplats och står gärna öppen under sommaren. Vore trevligt att kunna öppna den rejält utan att den slår igen eftersom man vill runda dörren, på gångjärnssidan, på väg till uteplatsen.
 
Beijers tog hem Swedoors egna variant av dörrbroms för tjockare dörr. Den fungerar utmärkt och sitter på plats sedan sommaren 2017. Väldigt sen uppföljning mao.
 
1 123abc skrev:
Jag kollade länken som postades tidigare i tråden och kollade monteringsanvisningen och den visar nu ASSA 523T.
[länk] Dørbrems__ed7ae305-227d-4fdf-b20e-aeb6f347280a.pdf
Vad bra att du har en dörrbroms som fungerar till din dörr.
Den norska länken stämmer inte längre. Den visar ju en alldeles vanlig dörrbroms nu... Av någon okänd anledning får jag dock inte editera mina gamla inlägg.

Tack för uppmärksammandet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.