Vi har köpt ett torp som jag tror är från 1800-någonting men vet att tex vissa fönster bytts ut under mitten av 1900. Undrar över dörrarna om någon här vet när de kan vara ifrån.

• Gamla vita träportar med rektangulära glasfönster i torp; tidstypisk konstruktion med slitage och patina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1900-1960 nånting, men troligen 10-30-tal. Beslag osv kan ju vara återanvända vid senare renoveringar. Låset med stor nyckel är jag osäker på hur länge man använde, 40-tal?

• Gilla
Melisende
  • Laddar…
C
Dörrfodret som syns upptill och på höger sida(?) ser äldre ut, men sen har MacGyver varit framme och byggt nya dörrar med en spännande gångjärnslösning.

Eller läser jag bilden fel?

• Gilla
Melisende
  • Laddar…
Ja, dörrfodret är nog av äldre typ. Då vi köpt torpet av ett dödsbo med ointresserade/okunniga delägare så vet vi inte när torpet är byggt, det framgår inte heller hos lantmäteriet. Vi har ställt frågan till den lokala byggnadsvårdsföreningen. Vi är sugna på att byta dörrar av två anledningar, den ena är estetisk men den andra är för att vi saknar nycklar till dörrarna.

C
Melisende Melisende skrev:
Vi är sugna på att byta dörrar av två anledningar, den ena är estetisk men den andra är för att vi saknar nycklar till dörrarna.
Brukar vara rätt lätt att hitta passande nycklar till såna där lås. Men personligen tycker jag ni kan byta dörrar med mycket gott samvete. Nu ser vi förvisso inte hur huset ser ut i övrigt, men de där dörrar är mer vedbodsklass, det har nog suttit något avsevärt mer påkostat där från början.

• Gilla
Melisende
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.