Hej!
Jag tror att man ev installerat min ytterdörr felaktigt. Det är en tämligen stor glipa nedtill mellan dörr och tröskel. Min uppfattning är att den inte uppfyller kraven att motstå brandrök i 30 min…
Jag bifogar bild där man ser hur det ser ut när det är mörkt i min lägenhet och ljust i trapphuset.
Min första fråga: detta kan ju inte vara rätt installerat?
Min BRF menar att dörren ligger på bostadsrättsinnehavaren att åtgärda. Jag är av annan åsikt eftersom saken har bäring på husets brandsäkerhet. Vad är rätt här?
Om ni BRF fortsätter krångla vem kan man ta kontakt med för att få detta åtgärdat?
Jag tror att man ev installerat min ytterdörr felaktigt. Det är en tämligen stor glipa nedtill mellan dörr och tröskel. Min uppfattning är att den inte uppfyller kraven att motstå brandrök i 30 min…
Jag bifogar bild där man ser hur det ser ut när det är mörkt i min lägenhet och ljust i trapphuset.
Min första fråga: detta kan ju inte vara rätt installerat?
Min BRF menar att dörren ligger på bostadsrättsinnehavaren att åtgärda. Jag är av annan åsikt eftersom saken har bäring på husets brandsäkerhet. Vad är rätt här?
Om ni BRF fortsätter krångla vem kan man ta kontakt med för att få detta åtgärdat?
Oj, jag har varit i en liknande sits! Min ytterdörr hade också en glipa där man nästan kunde känna draget – och tanken på brandrök fick mig att sova oroligt. Jag kontaktade först min BRF, men de skyllde också ifrån sig. Till slut tog jag hjälp av en besiktningsman som skrev ett utlåtande om att det rörde sig om en byggnadsteknisk brist, inte ett ägaransvar. Då gick det plötsligt fort! Om jag var du, skulle jag absolut kräva en professionell bedömning – brandsäkerhet är ju inte något man kan kompromissa med.
Dörr mot trapphus ska klara bland annat s200.
Nu är jag inte expert så jag vet inte om man kan kräva det på gamla dörrar.
Ansvaret borde stå i föreningensstadgar, det skiljer sig lite vem som har ansvar för vad i olika föreningar.
Hursom! Detta bör ni verkligen ta tag i även om d kan bli dyrt.
Nu är jag inte expert så jag vet inte om man kan kräva det på gamla dörrar.
Ansvaret borde stå i föreningensstadgar, det skiljer sig lite vem som har ansvar för vad i olika föreningar.
Hursom! Detta bör ni verkligen ta tag i även om d kan bli dyrt.
Så här ser tröskeln ut. Jag har tidigare provat att köpa och klistra dit en gummilist men inte ens listen av största modellen täpper till helt….T tergo skrev:
Jag har nu tagit kontakt med en besiktningsman. Tack för ditt tips!A ashleys skrev:Oj, jag har varit i en liknande sits! Min ytterdörr hade också en glipa där man nästan kunde känna draget – och tanken på brandrök fick mig att sova oroligt. Jag kontaktade först min BRF, men de skyllde också ifrån sig. Till slut tog jag hjälp av en besiktningsman som skrev ett utlåtande om att det rörde sig om en byggnadsteknisk brist, inte ett ägaransvar. Då gick det plötsligt fort! Om jag var du, skulle jag absolut kräva en professionell bedömning – brandsäkerhet är ju inte något man kan kompromissa med.
Hej, en fråga till. Vilka åtgärder krävdes för att fixa din dörr? Jag är väldigt orolig över kostnaderna. Jag har nämligen sålt min lägenhet. Jag vill under inga omständigheter att min köpare ska råka illa ut och bli skadad i en brand. Jag överväger därför att själv ta kostnaden så att saken blir åtgärdad skyndsamt för att därefter, i lugn och ro, diskutera vidare med min BRF.A ashleys skrev:Oj, jag har varit i en liknande sits! Min ytterdörr hade också en glipa där man nästan kunde känna draget – och tanken på brandrök fick mig att sova oroligt. Jag kontaktade först min BRF, men de skyllde också ifrån sig. Till slut tog jag hjälp av en besiktningsman som skrev ett utlåtande om att det rörde sig om en byggnadsteknisk brist, inte ett ägaransvar. Då gick det plötsligt fort! Om jag var du, skulle jag absolut kräva en professionell bedömning – brandsäkerhet är ju inte något man kan kompromissa med.
Enligt märkningen uppfyller dörren både rätt brandklass och röktäthetsklass. Tröskeln och glipan i underkant ser dock märkligt ut. I och med att du har märkningen där det står så skulle jag ringt eller mailat Daloc och frågat om detta följer deras typgodkännande. Dom brukar vara bra att ha att göra med.
Kontakta Daloc för rådgivning.
Det är krav på brandcell till lägenheter och det kravet bör ligga på BRF även om bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för dörren.
Jag tänker även att ljuddämpningen bör påverkas.
Ibland behöver bara dörrbladet sänkas lite men tycker det är väldigt mycket ljus som tränger igenom så tror det krävs mer åtgärder än så.
https://www.daloc.se/vara-dorrar/daloc-s33-y33-sakerhetsdorr-rc3
Det är krav på brandcell till lägenheter och det kravet bör ligga på BRF även om bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för dörren.
Jag tänker även att ljuddämpningen bör påverkas.
Ibland behöver bara dörrbladet sänkas lite men tycker det är väldigt mycket ljus som tränger igenom så tror det krävs mer åtgärder än så.
https://www.daloc.se/vara-dorrar/daloc-s33-y33-sakerhetsdorr-rc3
Här är en bild på hur tröskeln skall se ut från Dalocs hemsida.
Har du tittat i underkant på dörrbladet om det sitter en falltröskel?
Ta med bild på tröskeln samt bilden på typskylten och gå till en bygghandel så kan dom hjälpa dig att beställa det som saknas. Obs inte Bauhaus, Byggmax eller liknande.
Har du tittat i underkant på dörrbladet om det sitter en falltröskel?
Ta med bild på tröskeln samt bilden på typskylten och gå till en bygghandel så kan dom hjälpa dig att beställa det som saknas. Obs inte Bauhaus, Byggmax eller liknande.
Klicka här för att svara