Byggahus.se

Domoticz och Z-Wave

1. D
    Medlem Nivå 9
    Tycker nästan aeotecs rörelsesensor är smidigare pga att man kan driva den med en usb sladd, typ en mobilladdare. Har väl en 5st Fibaro där alla i princip har olika enheter tillgängliga. Orkar knappt bråka med dom längre.

2. HenFre
    Medlem Nivå 9
    De är rätt likvärdiga,tycker jag. Visst, det är väl ingen nackdel att de kan matas via USB men jag använder inte möjligheten. Det blir rätt fult i ett bostadsrum om man monterar sensorn på taklisten.

Jag har sex Fibaro och tre Aeotec. Använder Fibaro inne och Aeotec ute. Nackdelen med Aeotec är att de drar mer batteri och nattetid rapporteras de med fel eftersom de inte rapporterar Lux om det inte ändrar värde. Har bara ett problem med mina Fibaro och det är att få känsligheten lagom för att tända lampor kvickt och inte falsklarma på rörelse. Men det är troligen enbart trimning. Visar sig vara rumsberoende. Svårare i rum mot solen än rum som solen inte når. Sol som går i och ur moln verkar utlösa rörelse. Även små solstrålar som letar sig igenom persienner när solen stiger utlöser rörelse. Värmefläckar som förflyttas.

Men jag tror det går att trimma in. Tar bara tid. ☺

//Henry

3. HenFre
    Medlem Nivå 9
    Några fler än jag som upplever att Domoticz felrapporterar rörelse på Fibaro multisensor om loggen blir för full? Har en sensor som överrapporterade rörelse våldsamt efter att fungerat bra länge.
    Efter att jag tömt loggen för sensorn fungerar den bra igen. Kan inte bevisa sambandet men det ser misstänkt ut. Förstår inte heller hur det skulle kunna ha samband men så ser det ut just nu. Inträffar det fler gånger blir det mer sannolikt. Det är därför jag frågar.
    //Henry

4. C
    Medlem Nivå 1
    Någon som använder av domoticz.devices.filter och forEach i dzVents?

Jag skulle vilja gå igenom alla mina enheter (devices) och sortera ut (filter) alla som har ett namn som börjar med "iPhone" (t.ex. iPhone A, iPhone B, etc). Därefter vill jag undersöka 'state' för respektive enhet. Dvs ngt i stil med (? = osäker på vad jag ska skriva här).

local iPhones = domoticz.devices.filter(?)
    return ?

iPhones.forEach (?)
    if iPhone.state == 'On' then
    xyz
    end

5. C
    Medlem Nivå 1
    Löste det (finns bra exempel :))

domoticz.devices.forEach(function (device)
    local t = string.find(device.name,"iPhone")
    if (t ~= nil) then

• Laddar…
  6. HenFre
    Medlem Nivå 9
    Någon som kör BETA 3.5691?

Känner ett behov att gradera upp. Systemet "tänker" lite mycket ibland.

Fungerar 3.5691 bra?

//Henry

7. HenFre
    Medlem Nivå 9
    Det visade sig vara fel på Fibaro sensorn. Hittade så småningom att den rapporterade allt mellan 1 - 7 ON rep. OFF i rad. Fick den utbytt och sedan har det fungerat oklanderligt!

//Henry

8. C
    Medlem Nivå 1
    Vet inte om det är till ngn hjälp men jag kör 3.5631 och den fungerar bra.

• Laddar…
  9. L
    Medlem Nivå 3
    Någon som vet hur jag får Notifieringar till endast Domoticz appen i android?
    Tycker inte det är någon ordning på det.

10. T
    Medlem Nivå 10
    Någon som kör domoticz på något annat än rasbberry och om så hur fungerar det. Är det stabilt och så vidare.
    tomas

11. C
    Medlem Nivå 1
    Jag kör domoticz på Ubuntu (16.04) där hårdvaran är en ASRock ION 330HT och det fungerar utmärkt.

• Laddar…
  12. HenFre
    Medlem Nivå 9
    @dhanjel
    Hur gick det? Har du gått vidare med detta?
    //Henry

13. D
    Medlem Nivå 9
    @Tomas, jag kör på en Intel NUC på en virtuell maskin (esxi) med Ubuntu. Fungerar kalas
    @HenFre, avvaktade lite då de verkar ha värmeproblem. mysensors-lek fick min fokus istället en stund :)

14. M
    Medlem Nivå 7
  15. HenFre
    Medlem Nivå 9
    Inte numera men innan jag var riktigt bekant med systemet blev jag av med de flesta. Lade från början till namnen via sidan där man är inne i Z-Wave stickan, samma meny som att reparera Z-Wave nätverket, och sedan ärvdes namnen över till Domoticz. Men inga namn jag registrerat direkt i Domoticz.
    //Henry