Jag funderar på endera Mafell DD40 eller Festool Domino. Mafellapparaten kan borra hålrader.

Knepigt att dominon som fräser med en oscillerande fräs - där amplituden kan ställas in - inte kan sätta amplitud = 0 så att den gör ett runt hål. Då skulle dominon också kunna göra hålrader som Mafellapparaten. Har jag missat något där?

Kan tänka mig att Festools tanke gällande hålrader är att använda deras system bestående av OF1010 eller OF1400 och hålradsskena med tillbehör (LR32). Dominon är avsedd för sammanfogning. Har dock sett någonstans hur man kan montera dominon i LR32 systemet, det var dock inte något festool rekommenderade utan eget påhitt.

edvinf skrev:
Knepigt att dominon som fräser med en oscillerande fräs - där amplituden kan ställas in - inte kan sätta amplitud = 0 så att den gör ett runt hål. Då skulle dominon också kunna göra hålrader som Mafellapparaten. Har jag missat något där?
Jag har också retat mig på det. Möjligtvis kan man modifiera den så den inte oscillerar på nått enkelt sätt. Skulle haft tag på en sprängskiss på mekaniken för att kunna granska konstruktionen.

Har du kollat på hur man borrar hålrader med Mafellen? Man använder en specialskena för att positionera maskinen och ärligt talat tycker jag det ser rätt meckigt ut även om det så klart är bättre än inget hålradshjälpmedel alls.

phl skrev:
Man använder en specialskena för att positionera maskinen.
Vänta nu.....nått jag missat....Använder inte Mafell dom där stiften som även Dominon har. Blev väl nån patenttvist om det som Festool förlorade.

Phl, du har rätt!!!

Redigerat:
Precis, man lockas ju lätt att tro att de skulle ha en fiffigare lösning än en skena. Fördelen med skenan är dock att man inte riskerar att få ett repeterbart fel som hela tiden gör att allting kryper.

Med risk för att såra Daniel_N så skulle jag vilja påstå att Dominon är en mer lättanvänd maskin. Jag tyckte det saknades handtag att hålla Mafellen i när man borrade i vissa vinklar.

phl skrev:
Med risk för att såra Daniel_N så skulle jag vilja påstå att Dominon är en mer lättanvänd maskin. Jag tyckte det saknades handtag att hålla Mafellen i när man borrade i vissa vinklar.
Det behöver du inte oroa dig över:) Jag är själv inne på samma linje som du, mafellen ha få fördelar och många nackdelar gentemot dominon. Avsaknaden av ett ordentligt främre handtag och att det inte går att indexera maskinen mot arbetsbordet är nackdelar som jag irriterar mig på. Och själva dominon är överlägsen en rund plugg på i princip alla sätt (kanske förutom att den är lite dyrare).

edvinf skrev:
Jag funderar på endera Mafell DD40 eller Festool Domino. Mafellapparaten kan borra hålrader.

Må vara störigt att oscilleringen inte kan stängas av men givet reservdelskatalogen så ser man att det är ngn form av snäckväxel el likn. inblandat - så det är det nog inte så konstigt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.