3 151 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
domino eller mafell dd40
Jag funderar på endera Mafell DD40 eller Festool Domino. Mafellapparaten kan borra hålrader.
Knepigt att dominon som fräser med en oscillerande fräs - där amplituden kan ställas in - inte kan sätta amplitud = 0 så att den gör ett runt hål. Då skulle dominon också kunna göra hålrader som Mafellapparaten. Har jag missat något där?
Knepigt att dominon som fräser med en oscillerande fräs - där amplituden kan ställas in - inte kan sätta amplitud = 0 så att den gör ett runt hål. Då skulle dominon också kunna göra hålrader som Mafellapparaten. Har jag missat något där?
Kan tänka mig att Festools tanke gällande hålrader är att använda deras system bestående av OF1010 eller OF1400 och hålradsskena med tillbehör (LR32). Dominon är avsedd för sammanfogning. Har dock sett någonstans hur man kan montera dominon i LR32 systemet, det var dock inte något festool rekommenderade utan eget påhitt.
Jag har också retat mig på det. Möjligtvis kan man modifiera den så den inte oscillerar på nått enkelt sätt. Skulle haft tag på en sprängskiss på mekaniken för att kunna granska konstruktionen.edvinf skrev:
Har du kollat på hur man borrar hålrader med Mafellen? Man använder en specialskena för att positionera maskinen och ärligt talat tycker jag det ser rätt meckigt ut även om det så klart är bättre än inget hålradshjälpmedel alls.
Det behöver du inte oroa dig överphl skrev:
Må vara störigt att oscilleringen inte kan stängas av men givet reservdelskatalogen så ser man att det är ngn form av snäckväxel el likn. inblandat - så det är det nog inte så konstigt...edvinf skrev:Jag funderar på endera Mafell DD40 eller Festool Domino. Mafellapparaten kan borra hålrader.
Klicka här för att svara