Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet faktiskt inte vad som händer om en byggnadsnämnd fattar beslut utan lagstöd. Är beslutet då verkligen gällande och inte nullitet? Om t ex byggnadsnämnden fattar beslut att du får startbesked för ett marklov att fälla träd men med startbeskedsvillkoret att du utför trädfällningen i lysande gul kycklingdräkt. Är det inte så att du har fått ett gynnande beslut, ett startbesked, att fälla träden men att du kan bortse från en olagliga villkoret om att utföra åtgärden iförd lysande gul kycklingdräkt? Inte ska du behöva överklaga detta beslut för att få kycklingsdräktdelen avförd från startbeskedet? Eller?
Det här är ju ett utmärkt tillfälle att få det prövat. Är villkoret i startbeskedet verkligen gällande, eller kunde föreningen bortse från det?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kommunen hävdar enligt underlaget för tillsynsbeslutet att villkoret var en del av marklovet:

"Utifrån platsbesöket och i dialog med sökande så var det bara gran som fick fällas men inte på fuktig mark och i svackor. Detta sammanfattades i kommunekologens yttrande som beslutet är grundat på och är ett villkor som skulle följas i marklovet."

Nej, det var inget villkor i marklovet eftersom marklovet beviljades i sin helhet som det ursprungligen var sökt. Det är byggnadsnämndens första beslutspunkt, nr 1 när lovet beviljades. Villkoret infördes först i beslutet om startbesked enligt beslutet, beslut 2.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Jag vet faktiskt inte vad som händer om en byggnadsnämnd fattar beslut utan lagstöd.
Sådant framgår av Brottsbalken 20 kap. 1 §.

Här har man dessutom bestämt att det ska betalas 1,2 Mkr till kommunen. "Skaderekvisitet" är därmed uppfyllt (även om man får slå ut summan per delägare i föreningen, alternativt på styrelsen)

Dom från hovrätten i Västra Sverige rörande byggrättsfrågor och misstankar om tjänstefel vid bygglovsbeslut, daterad 2024-06-05.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I den aktuella domen kom hovrätten fram till att samtliga ledamöter i byggnadsnämnden (som beviljat det felaktiga beslutet) gjort sig skyldiga till tjänstefel, dock av ringa karaktär. Att brottet bedömdes som ringa berodde dels på att det aktuella beslutet överklagats och upphävts, samt att ingen utsatts för varken skada eller olägenhet.

Som det låter på trådens "miniutredning" saknas lagstöd för beslutet att påföra sanktionsavgiften. Det är då fråga om tjänstefel.

Låt säga att man låter bli att överklaga. Beslutet vinner laga kraft. Skadan blir "fastställd".

Kommunen kan då hållas skadeståndsskyldig och de som deltagit i beslutet kan bli ansvariga för tjänstefel.

Ibland är det dumt att överklaga...

Edit: se även denna dom

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kommunen hävdar enligt underlaget för tillsynsbeslutet att villkoret var en del av marklovet:

"Utifrån platsbesöket och i dialog med sökande så var det bara gran som fick fällas men inte på fuktig mark och i svackor. Detta sammanfattades i kommunekologens yttrande som beslutet är grundat på och är ett villkor som skulle följas i marklovet."

Nej, det var inget villkor i marklovet eftersom marklovet beviljades i sin helhet som det ursprungligen var sökt. Det är byggnadsnämndens första beslutspunkt, nr 1 när lovet beviljades. Villkoret infördes först i beslutet om startbesked enligt beslutet, beslut 2.
Fast i ditt länkade material står det att ansökan om marklov gällde trädfällning/gallring genom att gallra granar och frihugga ekar. I så fall kan inte det beviljade marklovet omfatta något annat än att just ta ner gran och frihugga ekar?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
W Weimik skrev:
Fast i ditt länkade material står det att ansökan om marklov gällde trädfällning/gallring genom att gallra granar och frihugga ekar. I så fall kan inte det beviljade marklovet omfatta något annat än att just ta ner gran och frihugga ekar?
Det står dock inte i marklovsansökan. Det står att marklovsansökan gäller att skogen ska gallras. Det står inte att gallringen är begränsad till fällning av just gran och att frihugga ekar.

Ansökan är ju annars rätt pratig. Hade varit bättre om samfällighetsföreningen hade ansökt om exakt de träd som de ville fälla. Här skulle ju byggnadsnämnden ha förelagt föreningen att förtydliga vad exakt de söker lov för åtgärd eller i alla fall bett dem dra tillbaka sin ansökan och inkomma med en ny ansökan som är tydligare och kan bifallas. T ex efter samråd med kommunekologen, ett samråd som ju ändå skedde.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det står dock inte i marklovsansökan. Det står att marklovsansökan gäller att skogen ska gallras. Det står inte att gallringen är begränsad till fällning av just gran och att frihugga ekar.

Ansökan är ju annars rätt pratig. Hade varit bättre om samfällighetsföreningen hade ansökt om exakt de träd som de ville fälla. Här skulle ju byggnadsnämnden ha förelagt föreningen att förtydliga vad exakt de söker lov för åtgärd eller i alla fall bett dem dra tillbaka sin ansökan och inkomma med en ny ansökan som är tydligare och kan bifallas. T ex efter samråd med kommunekologen, ett samråd som ju ändå skedde.
Ok, jag kom inte så långt ned som till själva marklovsansökan förut men nu hittade jag den. Då är jag med.

Kommunen borde ju ha insett att det här mycket lätt kunde leda till missförstånd eller misstag, men å andra sidan kunde föreningen också insett det. Som du säger kunde föreningen ha märkt upp träd i samråd med kommunekologen och sedan kunde entreprenören fått ett exakt uppdrag. Entreprenören har å sin sida åtagit sig att följa marklovet och även de kunde flaggat för att uppdraget var otydligt.

En tråkig historia hur som helst och kommunen borde i vart fall se sin del i det hela och sätta ner sanktionsavgiften rejält.

Claes Sörmland
W Weimik skrev:
En tråkig historia hur som helst och kommunen borde i vart fall se sin del i det hela och sätta ner sanktionsavgiften rejält.
Ja tråkigt för alla. En ung kommunekolog som har försökt göra ett bra jobb men som har misslyckats, kanske på sitt första fasta jobb. En bygglovshandläggare som har skapat ett oklart beslut som är svårtolkat. Om jag var politiker i byggnadsnämnden skulle jag ha tagit detta på kommunens blåskonto och låtit ordföranden i nämnden ta ett allvarligt men informellt samtal med chefen för bygglovsenheten att man måste snäppa upp sig.

Att hoppas att kommunens samfällighetsföreningar ska bli experter på lovfrågor är inte realistiskt, kommunen kan förvänta sig just det som kom från denna förening. Styrelsen är ju ideellt arbetande grannar och har inte lön för att kunna detta.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
U
En annan fråga är om ens marklov får prövas på detta sätt. Byggnadsnämnden har ju i grunden att bifalla, vägra eller återvisa en marklovsansökan med föreläggande om att komplettera ansökan. Men här har byggnadsnämnden istället för att ta något av de tre besluten hittat på en egen ansökan och sen beviljat den. Får byggnadsnämnden göra detta enligt PBL?

Med bygglov skulle det ju bli mycket märkligt om jag lämnade in en bygglovsansökan för att bygga ett hus men fick tillbaka ett beviljat lov på att bygga ett annat hus.
Dock kan ju vem som helst skicka in en bygglovsansökan för byggnation på din fastighet.

Går sån här gallimatias att överklaga så hade jag gjort det, alternativt flisa alla träd utanför Kommunhuset ala Frankrike.

Ja tråkigt för alla.
Men sannolikt tråkigast för den styrelsemedlem (gissar jag att det är) vars namn framgår av ursprunglig ansökan till kommunen. Det är väl denna styrelsemedlem som haft ansvar för frågan om gallring på föreningens mark, och som nu verkar orsaka föreningen en kostnad på drygt 1,2 Mkr.

Det är ju sådant som kan ge upphov till nekad ansvarsfrihet vid årsstämman, bråk om vem som ska betala etc. etc.

Varken Bygglovshandläggaren (tillika Miljöinspektören) eller Kommunekologen ger jag mycket för i detta sammanhang. Det förekommer allt för mycket partipolitiska ställningstaganden i samband med den myndighetsutövning dessa personer ansvarar för, och då "glömmer" man snabbt den grundlagsskyddade objektivitetsprincipen.

Entreprenören är alltså ett gäng grabbar från Norrköping med motorsågar som tar ned träd. Att de ska läsa och tolka marklovet är nog väl mycket att önska.

Marklovet finns att läsa i andra länken i mitt inlägg ovan. Det är alltså sex sidor byråkratisk snårigt skriven text, troligen svårare än högskoleprovets läsförståelsedel för de flesta. Det står inte på dessa sex sidor vilka träd som ska fällas och inte, utan endast en liten kryptisk hänvisning finns till kommunekologens interna beredningsyttrande finns. Men på sidan 1 i alla fall. I denna femsidiga bilaga så maler kommunekologen på och i den tjocka textmassan döljer sig på sidan 4 faktiskt lite instruktioner under den kryptiska underrubriken "Bedömning".

Mina sympatier vilar här helt med samfällighetsföreningen och entreprenören. Kommunen borde se över sina beredningsrutiner och skicka medarbetarna som misslyckades i detta ärende på skriv- och kommunikationskurs.
Det är väl en rätt så tydlig lättförståelig text. Var ligger snårigheten? Alternativet är ju att gå ut i skogen och markera de träd som får tas ned.

M m@s skrev:
Det är väl en rätt så tydlig lättförståelig text. Var ligger snårigheten? Alternativet är ju att gå ut i skogen och markera de träd som får tas ned.gt
Att markera upp träden som skall tas ner är väl inte ett särskilt betungande alternativ? Det var bara 86 stycken.

När jag tog ned ett 50-tal träd på min naturtomt (gran, björk och asp, för att ge mer utrymme åt beståndet av ek, tall och bok att breda ut sig) krävde entreprenören att jag skulle knyta ett färgat band runt varje träd som skulle ner. Enligt honom var det kravet grundat i att det alldeles för ofta blev missförstånd om man gjorde på annat sätt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja tråkigt för alla. En ung kommunekolog som har försökt göra ett bra jobb men som har misslyckats, kanske på sitt första fasta jobb. En bygglovshandläggare som har skapat ett oklart beslut som är svårtolkat. Om jag var politiker i byggnadsnämnden skulle jag ha tagit detta på kommunens blåskonto och låtit ordföranden i nämnden ta ett allvarligt men informellt samtal med chefen för bygglovsenheten att man måste snäppa upp sig.

Att hoppas att kommunens samfällighetsföreningar ska bli experter på lovfrågor är inte realistiskt, kommunen kan förvänta sig just det som kom från denna förening. Styrelsen är ju ideellt arbetande grannar och har inte lön för att kunna detta.
Skillnaden på dem är dock att bygglovhandläggaren ´ska kunna den aktuella lagstiftningen och allmänna regler om myndighetsutövning mot enskild bättre. Borde därmed reagerat på att kommunekologens yttrande inte fungerade att hänvisa till som villkor utan ytterligare bearbetning.

Om jag ska gissa har man lutat sig lite för mycket tillbaka av tanken att det är ekologens fackkompetens som är det som får avgöra, och då tappat lite för mycket av det egna ärendeansvaret. Kan också vara ett mått av otydlighet från arbetsledningens sida inblandat gällande rutiner och ansvar i ärendeflödet.

Det bästa hade dock varit om man redan från början insett att ansökan inte gick att hantera så att man tillräckligt tydligt kunde formulera ett beslut där det blev otvetydigt om man beviljat eller avslagit lov för de samma träden som ansökan avsåg.

När lovkravet är formulerat så att det träffar varje enskilt träd som ska tas ner måste man nog entydigt kunna peka ut dem. Antingen som individuellt identifierade objekt eller med utpekanden av typen alla/inga X/Y inom markerade gränser på karta/flygbild med tillräckligt stor skala (t.ex. gällande vilka granar som står i en fuktig svacka)

Även om det som utgångspunkt är sökande som ska försäkra sig om att man har lov för allt man behöver det till så borde man med hänsyn till omständigheterna sätta ner avgiften här. Det är inte i första han den enskilda som ska ansvara för att förstå att de har fått ett alltför oklart och svårtolkat beslut för att det skulle gå att tillämpa på ett fungerande sätt.

Kommunekologens skrivsätt kan nog fungera bättre i ärenden om t.ex. miljöprövning där lagstiftningen är annorlunda uppbyggd, men sämre till PBL som är mer rigid och mekanisk när det gäller tekniska detaljer och sanktioner.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M m@s skrev:
Det är väl en rätt så tydlig lättförståelig text. Var ligger snårigheten? Alternativet är ju att gå ut i skogen och markera de träd som får tas ned.
Att det finns ett tolkningsutrymme för vad beslutet omfattar. t.ex. vilka granar står i eller utanför fuktiga svackor. Därmed går det inte av beslutet att på ett entydigt sätt utläsa vilka träd det är man har gett lov att ta ned.

För en massa andra ändamål är texten bra. Men inte som beslutsformulering i ett lovärende enligt PBL.

Ytterligare ett problem är att man har kallat det för villkor. När det i verkligheten avgränsar vilka objekt man beviljat respektive avslagit lovansökan för.

Däremot tror jag att det hade gått bra som villkor ifall det handlat om andra sorters ärenden där man tillåter/begränsar nedtagningen av träd på ett mer kollektivt och mindre exakt vis inom ett område. Då görs inte heller bedömningen av om man brutit mot villkoret styckvis för varje träd, utan med mer helhetsperspektiv i förhållande till målet som skulle uppnås.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ännu mer mystiskt är att man har gett marklov för att gallra i de fyra områdena enligt ansökan, d v s den sökande får enligt lovet fälla de träd den sökande tycker är lämpliga i de områden som omfattas av marklovet. Men samtidigt har man endast gett startbesked för att fälla vissa av träden som marklovet omfattar medan andra inte får fällas. Dock oklart var gränsen går i många fall.

Det bättre beslutet hade naturligtvis varit att ha gett startbesked för hela marklovet och sen upplysa den sökande om att kommunekologen står till förfogande för senare rådgivning gällande vilka träd som är lämpliga att gallra ut och inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.