12 166 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Dolt fel trädäck?
4 kap 19 § Jordabalk. Lagen.nu. Där har du vad som gäller. Rekommenderar också att du studerar prejudicerande fall, om liknande situationer.
Kan direkt säga att du inte kommer få det godkänt som dolda fel .
Bara av det lilla du beskriver så har det gått att se med blotta ögat att det är tveksamt utfört ( inget mellanrum ) med konsekvens att vatten blir stående där .
Jag skulle börja fundera riktigt noga på övrigt i huset är helt okej , med tanke på att säljaren gjort en sista minuten renovering på omtalande trall bara för att höja värdet , utan om att bry sig om att det utförs felaktigt.
Bara av det lilla du beskriver så har det gått att se med blotta ögat att det är tveksamt utfört ( inget mellanrum ) med konsekvens att vatten blir stående där .
Jag skulle börja fundera riktigt noga på övrigt i huset är helt okej , med tanke på att säljaren gjort en sista minuten renovering på omtalande trall bara för att höja värdet , utan om att bry sig om att det utförs felaktigt.
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Egentligen får väl ägaren innan bygga sin altan hur dem vill. De var väl inte direkt så att den inte var inspekter bar?RompisKompis skrev:
Tack, det har jag förstått nu.P Peternow skrev:Kan direkt säga att du inte kommer få det godkänt som dolda fel .
Bara av det lilla du beskriver så har det gått att se med blotta ögat att det är tveksamt utfört ( inget mellanrum ) med konsekvens att vatten blir stående där .
Jag skulle börja fundera riktigt noga på övrigt i huset är helt okej , med tanke på att säljaren gjort en sista minuten renovering på omtalande trall bara för att höja värdet , utan om att bry sig om att det utförs felaktigt.
Du har helt rätt om att vara uppmärksam på övriga huset, där har vi som tur är bättre koll.
Din undersökningsskyldighet inför ett husköp är omfattande. Som tidigare sagts så är det svårt att se detta som ett dolt fel. Låter mer som om du är småsnål och gnetigRompisKompis skrev:
Inge
Ingen annan skada än den måste göras om (några tusenlappar och tid).
Nog borde väl en 3-4år altan ha något värde i sig, men kanske inte i relation till huset.
Ingen aning, om man visste att den behövde göras om snart så kanske den andra budgivaren lugnat sig lite, är ju inget orakel, men vi hade nog varit villiga att lägga samma. Vi hade heller inte högsta budet, men de andra var struliga när det skulle betalas eller nåt sånt.
Som tidigare sagt så har jag fattat det och har absolut inga problem med det.U Ubbe55 skrev:
Du får tycka det om du vill, spelar inte mig någon roll.
”A men durå?”
“redigerade lite som kunde varit provocerande och jag har inget behov av att gräla på internet.”
Redigerat:
Som många andra sagt så tror jag tyvärr inte det där kommer att gå att få igenom i rätten. Och om du skulle lyckas så skulle förmodligen energikostnaden överstiga den eventuella ersättningen med en hästlängd eller två.
Det är trist när det blir sådär. Vissa människor tycker tydligen det är värt att göra jobb halvdana. Själv gillar jag att göra rätt från början så slipper man göra om det snart igen. Som en annan person sa, du har nog mkt mer att tjäna på att kolla upp el och badrum för dolda fel om det nu är samma person som renoverat dessa som också har gjort ditt atriumgolv. Lycka till iaf.
Det är trist när det blir sådär. Vissa människor tycker tydligen det är värt att göra jobb halvdana. Själv gillar jag att göra rätt från början så slipper man göra om det snart igen. Som en annan person sa, du har nog mkt mer att tjäna på att kolla upp el och badrum för dolda fel om det nu är samma person som renoverat dessa som också har gjort ditt atriumgolv. Lycka till iaf.
Det är väl en begränsning i begreppet dolt fel så det bara gäller huvudbyggnaden, och inte fastighetstillbehör? Eller har jag drömt det?RompisKompis skrev:
Tack, jo om det hade varit dolt fel (lugn alla, jag vet att det inte är det) så skulle man säkert ändå fått kämpa för småslantar.T tobbbias skrev:Som många andra sagt så tror jag tyvärr inte det där kommer att gå att få igenom i rätten. Och om du skulle lyckas så skulle förmodligen energikostnaden överstiga den eventuella ersättningen med en hästlängd eller två.
Det är trist när det blir sådär. Vissa människor tycker tydligen det är värt att göra jobb halvdana. Själv gillar jag att göra rätt från början så slipper man göra om det snart igen. Som en annan person sa, du har nog mkt mer att tjäna på att kolla upp el och badrum för dolda fel om det nu är samma person som renoverat dessa som också har gjort ditt atriumgolv. Lycka till iaf.
Exakt, det lär ju ha kostad dem endel ändå, den enda skillnaden hade antagligen varit att de varit tvungna att riva det gamla och forsla bort det, de hade till och med sluppit köpa markduken. Så varför inte göra det ordentligt.
Elen är till viss del hempulad, men vi ska ändå byta i hela huset ganska snart så det bryr vi oss inte om för tillfället
@RompisKompis - starkt av dig att hålla ton trots den trista hoppa på-stämningen som råder i tråden. Du har ställt en ärlig bra fråga, och det är det Byggahus är till för. Jag håller med svaren i sak, men önskar att de levererats på ett trevligt sätt.
Summa summarum är att säljaren uppenbarligen dragit en rövare och fulsnickrat en uppfräschning inför försäljning. Du kan ju alltid höra av dig till säljaren och påpeka att det är rätt fult. Kanske betalar han nytt virke. Men att driva det är en uppenbar minusprocess.
Summa summarum är att säljaren uppenbarligen dragit en rövare och fulsnickrat en uppfräschning inför försäljning. Du kan ju alltid höra av dig till säljaren och påpeka att det är rätt fult. Kanske betalar han nytt virke. Men att driva det är en uppenbar minusprocess.