8 198 läst ·
39 svar
8k läst
39 svar
Dolt fel som säljaren måste känt till, vad kan hända?
Ämnet dolt fel är en sak, men blanda inte in säljaren på det sätt som du gjort. Säljaren blandar du in sen oavsett vad han sagt eller inte...Guson skrev:
Tänk på vad kostnaden hamnar på för att åtgärda felet. Om det är lönt att försöka processa mot säljaren. En process kostar pengar och energi. Vad är det för årsmodell på badrummet ovanför?
Vad är det för årsmodell på rören?
Det är viktiga detaljer att tänka på om man behöver processa. Sedan, eventuella kostnader som den sakkunniga ger, ta dessa med en nypa salt och fråga här på forumet. (Om du måste lösa problemet själv alltså) Då får du säkerligen bra råd! och prisuppgifter. För tänk på att många hantverkare älskar att göra mer än vad som egentligen behövs...
OK, det är precis den typen av formulering som brukar förekomma i frågeformuläret.Guson skrev:
Det får nog anses underförstått att det handlar icke-åtgärdade brister och fel.
Som sagt - att säljaren svarar så stärker bara din sak, om än mikroskopiskt lite. Om säljaren tvärtom skrivit att avloppet läcker hade du fått svårt att hävda dolt fel.
Så jag instämmer med övriga - släpp det spåret och börja med att ta reda på vad som är fel.
Kolla sedan med säljaren vad som har hänt på ett hövligt och sakligt sätt. Utgå inte från att en juridisk process måste inledas. Det är som sagt inte osannolikt att det är ett backjobb och med lite välvilja från säljaren får den som utfört reparationen göra om och göra rätt.
Jag gissar huset är byggt på 30-40 talet....
När jag läste detta kom jag tänka på denna
http://www.villaagarna.se/Tips-arti...orsaljningen-Fick-betala-koparens-nya-avlopp/
Jag vet inte om det liknar dit problem
http://www.villaagarna.se/Tips-arti...orsaljningen-Fick-betala-koparens-nya-avlopp/
Jag vet inte om det liknar dit problem
Jag har läst den tidigare... Problemet stavas värdelös advokat... De skulle själva lagt fram bevis för att avlopp har en begränsad livslängd. Det säger en del om kvalitén på Villaägarnas advokater... Så jag tycker inte att den har något värde.hus520 skrev:
Ja, möjligen med undantag för innertaket är allt man ser, alla ytskikt och all utrustning (stol, handfat, bidé(!)) bytt, troligen någon gång på 90-talet. Det finns varken badkar eller dusch men en golvbrunn bredvid bidén. Detta badrum ligger med någon meter offset från den lodräta stammen i källaren. Stammen ligger under hallgolvet utanför övre badrummet.Odjuret skrev:
Klicka här för att svara