Byggahus.se

Dolt fel - golvfråga, bubblat sig av fukten i sommar.

1. fredri_k
    Medlem Nivå 6
    Hej - vi köpte ett hus i December, och nu i sommar har vardagsrumsgolvet bubblat upp, cirka 1*1m och lyft ungefär 4cm som mest i "bubblan". Pratat med förra ägarna och de hade själva lagt in det för cirka 1 år sen. Troligtvis har de väl lagt för nära väggarna. Vardagsrummet är stort, cirka 60kvm.

Ska kontakta mäklaren imorgon och höra vad som gäller, detta var inget som fanns när vi köpte huset, och självklart när vi inspekterade ryckte vi inte bort alla lister för att kolla avstånd vägg/golv.

Vad tror ni generellt om dolt fel i denna situation?

2. C
    Medlem · Nivå 11
    Plocka bort listerna försiktigt och kolla är så som ni tror, såga bort det som ställer till problemet. Men var vaken för att golvet krymper i vinter så inte det blir för litet. Men kolla framför allt så det inte finns någon annan orsak vattenläcka eller så.

• Laddar…
  3. roland53
    Medlem Nivå 13
    Kanske, om mellanrum mellan vägg och golvplattorna inte har den spalt som tillverkaren rekommenderar

MEN jag skulle nog bara tagit bort listerna och sågat upp så springan blir större, lätt gjort.

Även om du anlitar en golvläggare så rör det sig om några timmars jobb.

KNAPPAST lönt att starta stort hallå om detta. Du kan ju uttrycka din besvikelse till säljaren och påpeka att han gjort fel som kostat dig pengar. Möjligen ersätter han dig för dina kostnader, men om han vägrar så

STÅR INTE processkostnader som du riskerar i relation till felet överhuvudtaget. :(

• Laddar…
  4. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Det juridiska får någon annan ta hand om.

Att åtgärda detta är både billigt och enkelt.
    Bort med listerna och såga av golvet så det blir mer plats.

Knappast lönt att bråka om. Tycker jag.

• Laddar…
  5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det borde väl kunna kvalificeras som ett dolt fel tror jag. Själv skulle jag inte ta diskussionen med säljarna ändå, utan bara hala fram sänksågen och fixa glipan. Om inte listerna är platsmålade gissar jag att det går väldigt snabbt för en hantverkare att korrigera detta (om felet är just att det är lagt för tight).

• Laddar…
  6. C
    Medlem · Nivå 11
    För att du skall få en uppfattning om hur mycket det lyfter på några mm-ers svullnad. Ta en tumstock/måttstock lägg den på ett plant underlag helt utvecklad men hopkörd så glappet försvinner mot en vägg, markera där den slutar tryck den därefter mot väggen 2 mm så kan du se vad som händer.Men du kanske får hjälpa till att lätta på mitten så den inte går av.

• Laddar…
  7. fredri_k
    Medlem Nivå 6
    Tack för supersnabba svar - Har inspekterar under golvet då det är krypgrund, ingen läcka eller så.. Ja jag antar att som ni säger är det bara att ta bort lister och såga om.

De tidigare ägarna hade tagit en försäkring som gör att de inte behöver stå för några kostnader för eventuella dolda fel som uppdagas, därför jag var nyfiken på om det klassas som dolt fel. Är det inte för mycket pappers arbete så vill jag helst att någon annan kommer hit o fixar det...

8. S
    Medlem Nivå 3
    Den där försäkringen är inte till hjälp för TS, utan endast för säljaren. Det finns åtskilligt skrivet om detta, både på forumet och i olika tidningsartiklar. Försäkringsbolaget kommer garanterat att avslå dolt fel i första instans och betalar nästan aldrig ut.

Om vi lämnar juridiken och åter till det tekniska: Är det någon som tycker att det vore en bra idé att först ställa in en luftavfuktare en vecka, och sedan såga när golvet inte längre är i spänn? Naturligtvis tar man bort listerna före avfuktning, för att fastställa var man behöver såga.

• Laddar…
  9. S
    Medlem · Nivå 9
    Då har de förmodligen tecknat en så kallad dolda fel-försäkring. De brukar precis som du säger kunna skydda säljarna mot kostnader men innebär också ofta att säljarna blir skyddade mot tjafsande köpare.
    För dig som köpare innebär det att du kan behöva förhandla/bråka/processa mot ett starkt försäkringsbolag istället för en ängslig säljare. Inget positivt för dig alltså.

Undersök och dokumentera vad felet är och ta sedan en ny funderare på om det är värt att bråka om.
    Har du ingen fin såg så kan detta bli en utmärkt anledning att skaffa en :)

• Laddar…
  10. L
    Medlem · Nivå 11
    Mest troligen för lite utrymme för golvet att expandera på som tidigare personer sagt, men med så stort golv kan det vara så att en dilatationfog ( var det rätt?) behövs. Vissa golv ska nämligen läggas Max ett visst antal kvadrat innan det ska delas i en eller flera bitar beror både på hur stort det är.

• Laddar…
  11. H
    Moderator · Nivå 25
    Njaaa. Doldafelsförsäkringarna har nog lite oförtjänt dåligt rykte. Som jag uppfattar det så betalar de utan tjafs när det verkligen föreligger ett dolt fel. Och sedan finns det givetvis alltid en gråzon, med fel som "nog" inte är dolda fel ur förs. bolagets syn, men som i domstol klassas som dolda. Men det största skälet till uppfattningen att de aldrig betalar ligger nog i att många köpare har en skev uppfattning om vad som är ett dolt fel.

12. fredri_k
    Medlem Nivå 6
    Tack för respons åter igen. Jag har kontaktat mäklaren via e-post och beskrivit felet och bett att hon återkommer till mig per telefon efter hon tagit reda på om detta kan klassas som dolt fel.. Inte rädd för att åtgärda själv, men det är just tidsbristen som sätter käppar i hjulet, med småbarn och annat man hellre vill lägga tiden på :)

Också varit inne på att kanske behövs en dilatationfog - som Lutte påpekar. Får forska vidare i det hela när jag pratat med mäklaren, som sagt, räknas det som dolt fel får någon annan komma hit och åtgärda, vill inte gräva i problemet mer innan man vet om det klassas som dolt eller inte :cool:

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Som jag ser det så skulle det kunna vara ett dolt fel. men om det överhuvudtaget var möjligt att se någon antydan till att golvet ligger för tight mot väggen, eller på något annat sätt inte var fackmannamässigt monterat, då finns det risk att du borde gjort en fördjupad undersökning.

Som jag ser det så är väl frågan här om säljaren kommer att acceptera detta som ett dolt fel. Gör han det så är ni hemma, oavsett vilket som är rätt. Gör han det inte så är det knappast lönt att blanda in advokat osv. Kostnaden för åtgärd är för låg för att man skall lägga all sin energi på en rättsprocess de närmaste 3 åren, och riskera att få stå för rättskostnader på kanske 100ggr vad skadan kostar att åtgärda.

14. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag förstår inte ivern att kontakta mäklaren för att få veta om något är ett dolt fel eller inte. bättre att fråga här på forumet. Mäklaren är säljare inte jurister. för de mesta vet de knappt vad som är fram eller bak på en lagbok :p
    bättre att ta kontakt med en duktig fastighetsjurist för att få veta om ett fel är dolt.

15. E
    Medlem Nivå 10
    Anlita en hantverkare då.

Det kostar sannolikt inte många kronor (eftersom det förmodligen är ett snabbt jobb?). Tidsmässigt har du mest att vinna på detta, istället för att börja åberopa "dolda fel".

Försäkringsbolaget kommer att begära in en hel del dokumentation av dig, som t.ex. besiktningsutlåtande, bilder, offerter från hantverkare (för att styrka ditt yrkade belopp), osv. Tiden det tar att ordna detta överstiger vida tiden det tar att ringa den lokala golvfirman.

Edit: Vissa försäkringsbolag har även en skaderegleringsgräns. Jag har för mig att jag hört summan 10 000, men det varierar säkert mellan bolag? I ditt fall landar det förmodligen långt under denna gräns. Då måste du processa mot säljaren och det är knappast värt besväret.

Redigerat 18 aug 2014 11:32