38 486 läst ·
116 svar
38k läst
116 svar
Dolt fel eller mitt ansvar?
Alla ledningar (både för värme och tappvatten) får dras dolt, inget ändrat där.Bananskalare skrev:
Kopplingar för tappvatten måste vara inspekterbara, får vara inbyggda i tex vägg men då i vattentätt utrymme som är inspekterbart.
Kopplingar i for av skarvar för värmesystem får vara dolda, ingen ändring.
Kopplingar i form av fördelare för värmesystem måste vara inspektionsbara, får vara inbyggda i tex vägg men då i vattentätt utrymme som är inspekterbart. Detta är det nya sedan 2021 gällande värmesystem.
https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/5
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det kommer väl upp värme genom några hål som ts kollade ner igenom när han kollade på huseti översta inläggen.
Enligt mig finns det inget dolt fel i lagens mening , en lustig lösning men värmen har bevisligen trots allt funkat och utan märke och modell på element och sett monteringsanvisningen så går det inte heller att bevisa att det inte är korrekt monterat.. ovanligt. ja absolut men det kanske står gummislang och slangklamma i monteringsanvisningen och då är det lovligt från när det gjordes då såna regler är det som gäller vid montering och att det hållt i ca 20 år säger ju att det inte var helt tokigt iaf. mindre lysande absolut och det håller knappast som dom bästa värmesystemen men det är heller inte ett lagkrav.. och kraven som finns idag gäller inte retroaktivt på grejer gjorde innan dagens regler, utan montering enligt vad som var lovligt när det byggdes
Enligt mig finns det inget dolt fel i lagens mening , en lustig lösning men värmen har bevisligen trots allt funkat och utan märke och modell på element och sett monteringsanvisningen så går det inte heller att bevisa att det inte är korrekt monterat.. ovanligt. ja absolut men det kanske står gummislang och slangklamma i monteringsanvisningen och då är det lovligt från när det gjordes då såna regler är det som gäller vid montering och att det hållt i ca 20 år säger ju att det inte var helt tokigt iaf. mindre lysande absolut och det håller knappast som dom bästa värmesystemen men det är heller inte ett lagkrav.. och kraven som finns idag gäller inte retroaktivt på grejer gjorde innan dagens regler, utan montering enligt vad som var lovligt när det byggdes
1. Gummislangarna i en bil håller 20+ år. Med det sagt så är det ingen lösning jag skulle vilja ha i ett hus.I Iskakan skrev:Nja det kommer åka ut av flera anledningar.
1. Samtliga gummi kopplingar vittrar/smular mer eller mindre
2. Ärjade kopplingar med dropp på en av dom.
3. Har ingen lust att ha lister som är 25 cm höga
4. Värmer upp ytterväggen ist för inneluften är inte särskilt effektivt. Efter bytet på nedervåningen till vanliga radiatorer så minskade energiåtgången avsevärt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Du glömde en viktig punkt: Hur mycket värdet på huset skulle ha påverkats av felet (är det inte signifikant så brukar man inte "få" ngt)I Iskakan skrev:
Så det som skall rättas är ju felet, som i detta fall inte är en onkoventionell värmelösning utan läckande, och felaktiga, kopplingar samt ev kontrolluckor så dessa inte är dolda ?I Iskakan skrev:Felet är väl att gummit och kopplingarna har ärjat/börjat vittra sönder. Får man ha kopplingar inbyggda på detta viset? Gummikopplingar? Förväntar mig inte att saker ska vara söndervittrade och börja läcka efter 20 år? Värmesystem brukar väl ha en livslängd på 40-50år? Förväntar mig inte gummikopplingar och slangklämmor i innerväggarna osv.
Har inte hittat något märke eller monteringsanvisning tyvärr.
Frågan är vilken kostnad det medför/eller egentlgien hur mkt det skulle påverkat priset: Det är väl den kostnaden du isf kan driva mot säljaren.
Att du "vill" slänga ut allt och göra om det är en annan sak.
Fast oavsett VAD värmesystemet består av så har du ju själv noterat vid visning vad det är.
Dessutom verkar det relativt lätt att se att det inte ser ut riktigt som det brukar i ett hus.
Där och då får man som tidigare beskrivits se till att göra en fördjupad undersökning och ställa fler frågor.
Jag är mest förundrad att man kan hålla värmen utan att luften cirkulerar. Att dra in kall luft uppifrån där sedan den varma luften också passerar låter verkligen icke optimalt.
Sen att förra ägaren säger att det är varmt säger egentligen inte så mkt.
Frågan är ju hur mkt man eldar på för att få ha det tillräckligt varmt.
I takt med att jag har isolerat (från oisolerat) har jag fått sänka tempen på pannan från 28 till nu runt 21-22 grader. För att kunna hålla ca 20 i huset.
Dessutom verkar det relativt lätt att se att det inte ser ut riktigt som det brukar i ett hus.
Där och då får man som tidigare beskrivits se till att göra en fördjupad undersökning och ställa fler frågor.
Jag är mest förundrad att man kan hålla värmen utan att luften cirkulerar. Att dra in kall luft uppifrån där sedan den varma luften också passerar låter verkligen icke optimalt.
Sen att förra ägaren säger att det är varmt säger egentligen inte så mkt.
Frågan är ju hur mkt man eldar på för att få ha det tillräckligt varmt.
I takt med att jag har isolerat (från oisolerat) har jag fått sänka tempen på pannan från 28 till nu runt 21-22 grader. För att kunna hålla ca 20 i huset.
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Fast kopplingar i värmesystem får vara dolda, så just det är inget fel.klaskarlsson skrev:
Jag tror inte heller att du skulle vinna ett mål om dolda fel här. fast jag är inte lika kategorisk som många andra i tråden.
Det som talar för ditt case är att lösningen är extremt udda, och dessutom behäftad med fel i form av läckor. Den där gummislangen kanske är ett fel i bemärkelsen "inte fackmannamässig", men jag är osäker. Möjligen om man får fram datablad från tillverkaren av slangen. Där kan finnas skrivningar om lämplighet för olika typer av installation. Hade det varit tappvatten, så är gummislangen tvärsäkert fel.
Det som talar emot, är att du såg den väldigt udda lösningen med inbyggda "radiatorer", som ev. kan anses kräva fördjupad undersökning. OM du hade gjort en fördjupad undersökning så skulle felen absolut ha upptäckts. Kan vara lite svårt att säga om man efter att ha sett denna udda lösning också bör inse att själva kopplingarn också kan vara "udda".
Det som även talar emot, är att kostnaden för att byta ut de läckande kopplingarna gissningsvis inte är så stor. Du kan aldrig få hela kostnaden för att bygga om till mindre udda lösning ersatt. Att det var en udda lösning var ju känt. Utan det är nog tom. byte av de vittrande slangarna, till slang som inte är "förbjuden" för applikationen, som gäller. Inga stora pengar, även om man får ta in återställningskostnad för "inbyggnaden".
Och då är kostnaden troligen inte signifikant i förhållade till vad du har betalat för fastigheten.
Appropå slangen: En "avlägset bekant" köpte hus där det visade sig att avloppet från handfatet i badrummet gick en sträcka i en bit avklippt cykelslang, inbyggt i golvet. Eller skall väl säga f.d cykelslang, det som fanns kvar av den. Det fanns dock gott om liknande synliga "uppfinnarjockelösningar" i huset, så det var aldrig läge att överväga dolt fel.
Hittade detta på nätet, kanske kan vara intressant...
"
https://bostadsjuristerna.se/vad-ar-fackmannamassigt-utforande-de-8-vanligaste-fragorna/
"
6. Kan ett ej fackmannamässigt utfört arbete vara ett dolt fel?
När man köper hus eller bostadsrätt har man en så kallad undersökningsplikt. Du bör alltid anlita en besiktningsman för att försäkra dig om att du uppfyllt denna plikt. Dolda fel är fel som du, inte ens om du uppfyllt din undersökningsplikt, haft möjlighet att hitta. Felet ska också vara av ett sådant slag att det inte bör förväntas i en sådan bostad som du köper. Läckande vattenledningar är naturligtvis ett dolt fel (om det inte finns tydliga tecken som fuktfläckar) i ett nybyggt hus, men när en fastighet börjar komma upp i åren är det inte lika självklart. Dessutom bör felet påverka bostadens marknadsvärde negativt. Som svar på frågan så är alltså inte ett ej fackmannamässigt utfört arbete alltid ett dolt fel. Det kan vara helt uppenbart att en renovering inte utförts på ett proffsigt sätt, men för att det ska vara ett dolt fel måste uppfylla alla de krav som gäller och det finns ingen automatisk koppling till fackmannamässighet. Man bör också komma ihåg att standarden för vad som är fackmannamässigt måste bedömas utifrån den branschstandard som gällde när arbetet utfördes."
https://bostadsjuristerna.se/vad-ar-fackmannamassigt-utforande-de-8-vanligaste-fragorna/
Det är svårt att avgöra från bilderna vad som faktiskt finns bakom gipsen. Men är det verkligen radiatorer som man har byggt in? Är det inte konvektorer med möjlighet till att köravärme eller kyla och slang/gummi-delarna finns där för att minimera kondens när man kyler istället för att värma?
gummidelar på 5cm längd kan ju inte hindra kondensation? Det kondenserar ju mot alla kalla ytor, före och efter gummit.Z Zorax skrev:
