Hej,

Jag tänkte sätta upp en platt-tv på en vägg i en lägenhet men väggen saknar tyvärr vägguttag. Jag måste därför dra ett grenuttag från ett vägguttag på en annan vägg. Problemet med detta är jag blir tvungen att dra grenuttaget tvärs över en dörröppning vilket kommer att bli väldigt fult (för att inte tala om risken för att nån snavar över sladden).

Min fråga: Är det tillåtet att dölja grenuttagssladden under tröskellisten i dörröppningen, dvs. dra sladden under listen och på så vis snygga till dragningen? Får en känsla av att detta kanske inte är tillåtet eftersom grenuttaget då blir mer av en fast installation. Hur är det egentligen?

Nej. (Men sedan vad man gör är ju en annan sak. Man får inte klamra skarvsladdar heller, men sedan kan man ju göra det ändå för att man kan anse att det är säkrare än att någon snubblar på sladden.)

//Patrik

Det finns speciella "sladdgömmor" som man lägger på golvet/väggen och kan dra skarvsladdar i

E
om du drar den runt dörren tex i `sladdkanaler´ är bättre å säkrare
de kanalerna finns å köpa på många ställen
lägger du skarvsladden under tröskeln så vet du junte om den kläms/skadas då du inte ser den
jag vet man inte får dra den i kanaler själv men tror inte du blir arresterad för det heller ;)

Det är bara försäkringsbolaget som låter bli att pröjsa..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.