Hej. Har en gersågning av dörrfoder som jag aldrig var riktigt nöjd med, och nu när huset varit allt från 12 till 21 grader inne har trät rört på sig och det har blivit ännu värre. Går det att dölja detta på något sätt? Eller måste jag plocka bort fodret och tillverka en ny bit? Om jag skulle ge mig på att fylla igen springan, vad ska jag använda? Vanligt gipsspackel? Latexfog? Nått annat? Ska ändå spackla över spikskallarna, så är ju inget stort jobb att trycka in lite spackel i springan också.

Gersågat dörrfoder med en synlig springa i skarven och en spikhuvud som sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T tlundberg skrev:
Hej. Har en gersågning av dörrfoder som jag aldrig var riktigt nöjd med, och nu när huset varit allt från 12 till 21 grader inne har trät rört på sig och det har blivit ännu värre. Går det att dölja detta på något sätt? Eller måste jag plocka bort fodret och tillverka en ny bit? Om jag skulle ge mig på att fylla igen springan, vad ska jag använda? Vanligt gipsspackel? Latexfog? Nått annat? Ska ändå spackla över spikskallarna, så är ju inget stort jobb att trycka in lite spackel i springan också.

[bild]
Mjukfog. (y)
Kolla så du köper rätt nyans, brukar finnas både 0500 och 0502.

• Gilla
tlundberg
  • Laddar…
"Mjukfog" verkar vara ett samlingsnamn på lite olika typer av fogningsmassor, som har olika namn beroende på tillverkare.

Skulle denna funka?

https://www.byggmax.se/latexfog-vit-p18110

Så målar jag över den samtidigt som jag målar över dyckertskallarna när jag spacklat dem

T tlundberg skrev:
"Mjukfog" verkar vara ett samlingsnamn på lite olika typer av fogningsmassor, som har olika namn beroende på tillverkare.

Skulle denna funka?

[länk]

Så målar jag över den samtidigt som jag målar över dyckertskallarna när jag spacklat dem
Det gör den säkert, är akrylfog jag använt på sistone.
Du kan dölja spikskallarna med fog också, slå in dom lite med spikdrivare. (y)

• Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Den funkar helt klart - Bör målas över annars kan dem bli lite lätt gula över tid.
Jag brukar köra med PL600 lim i snitten redan vid montage - Inbillar mig att det blir liksom bättre över tid...

• Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.