karkka skrev:
Man utgår från firman/grossist kl 07:00, då ska man ta del av ev jobb för dagen. sen åka iväg, kanske det som gjorde att han kom före kl 8. Att pussla ihop arbetstiden mellan flera kunder, plocka material till flera kunder på samma gång, kanske tanka bilen mm är inte helt lätt alla gånger. För att inte tala om rasterna, vi är på jobbet 9 timmar men får betalt för 8 timmar. kunden vill inte att vi ska åka och ta rast....

Mikael_L
karkka skrev:
, vi är på jobbet 9 timmar men får betalt för 8 timmar.
Jäkligt jobbigt, som precis alla har det, som äter lunch mitt i sin arbetstid.

Jag ska fan sluta jobba, tolererar inte denna orättvisa ...

• Gilla
jb72 och 4 till
  • Laddar…
buspojken skrev:
0 kr i offert besök anser ja vara rimligt
Skäligt pris för bilresa, vem avgör om de är skäligt? Du eller firman?
Tiden de tar att fixa grejer till ditt projekt, fakturering osv ska göras på fritiden?
Dessutom har många mini debitering, finns få firmor som tar åt sig ett 1 tinmas jobb och bokar upp en hantverkare en dag, då lär man fylla ut den arbetsdagen med 5-6 såna snabb jobb för att få lönsamhet, vilket i praktiken är i stort sett omöjligt

Faktureringskostnaden måste såklart ingå i priset. Företaget tar ett överpris per timme (300-350:- mer än elektrikerns lön) och deras administration måste ju vara inräknat i det. Det finns såklart många företag som tar en faktureringsavgift på 20-40 kr, men kan du ge något exempel på verksamheter där kunden får betala 500:-/h+moms för tiden då företagets administration framställer fakturan?
Köper du varor i en butik så inkluderar ju priset timlönen för kassörskan, jag skulle inte acceptera att betala en avgift för tiden i kassan men det betyder ju inte att jag tycker att kassörskan skall göra jobbet på sin fritid, eller?

Elektrikern hade inte med sig några grejer till mitt projekt, han skulle bara koppla ihop 2 grejer som jag redan hade, så man kan inte hävda att detta tagit någon tid alls.

Vad som är en skälig kostnad för bilen är såklart svårt. Men tar man separat betalt för killens arbetstid så borde inte bilen vara särskilt dyr, iaf inte 300+moms när körtiden är 9 minuter.

Men det viktigaste är såklart att spela med öppna kort, om jag frågar om priset och de säger 500:-/h så ska detta gälla och självklart kan tiden till och från firman samt eventuell förberedelse för mitt specifika jobb inkluderas. Men att krydda med hundratals kronor för annat har jag svårt att acceptera. Hade de angivit framkörningskostnaden så hade jag haft möjlighet att ta ställning till detta. Att man väljer att inte ange detta bara för att jag inte uttryckligen frågar är ju ett sätt att utnyttja min okunskap om branschen, vilket jag tycker är fult.

• Gilla
GiftfrittKvastskaft och 5 till
  • Laddar…
J
Tycker det är självklart att hantverkare får betalt för att handla material (givet de inte har orimligt påslag för material, ok om de har köpt mtrl i förväg utanför debiterad tid att istället ha stort påslag), men om det är tex 24h arbete vill jag bara betala en resa till grossist och max 3st ToR resor, om hantverkaren sprider ut ett jobb som går utföra i ett streck till många extradagar pga han flänger till andra kunder tycker inte jag det är ok. Om jobbet avbryts pga det måste in annan hantverkare eller torktid etc är det förstås ok att det sprids ut över länge tid med fler bilresor...

Mikael_L skrev:
Jäkligt jobbigt, som precis alla har det, som äter lunch mitt i sin arbetstid.

Jag ska fan sluta jobba, tolererar inte denna orättvisa ...
Nu missförstod du eller så var jag otydlig, menar att kunden fattar inte att när vi åker på rast så betalar inte kunden det.

Ska du citera så citera hela meningen och inte halva.

Redigerat:
TS: Då du inte kollat upp vad som tillkom innan och det ändå inte är alltför orimligt (mångdubbelt o.s.v.) skulle jag tagit detta som lärpengar. Själv debiterar jag som konsult sällan mindre än hela timmar, men det brukar ju å andra sidan bli lite fler....

Mycket av det du nämner är inte helt orimligt, men det är klart - allt avrundas i allmänhet uppåt. För restid/bil o.s.v. är det inte ovanligt med en minimidebiteringen då servicebilen skall startas upp (kallstartas ?) och allt skall kollas igenom o.s.v.

Som sagt, jag hade svalt förtreten, tagit med mig erfarenheten till nästa gång och gått vidare. Det kommer annars snabbt kosta, inte minst av din tid och oro. Och sedan har du sannolikt två firmor mindre som är intresserade av att hjälpa dig nästa gång....
Med detta säger jag inte att de har rätt och att debiteringen är riktig. Bara att man kanske skall fundera på vilka strider man väljer.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Finns massor av trådar om detta ämne på forumet. Har ingen länk nu men sök runt lite så kommer du att hitta.
I ditt fall hade jag ringt och frågat om det blivit något fel på fakturan om du ska betala framkörningsavgift/bilavgift vid första tillfället då hantverkaren skulle göra bedömning på hur lång tid arbetet skulle ta.
Oavsett svar skulle jag sedan betala. Bara att se det som lärpengar. Framgår inte heller om du bor i liten eller stor stad, krånglar du för mycket kanske du får problem att i framtiden få hem bra hantverkare till dig?!
Om fakturorna är rimliga eller inte, kan jag bara konstatera fakta att det är vad de har fakturerat.
En del firmor åtar sig inte småjobb då det är svårt att planera tiden och få fullt betalt. Sen som är skrivet i andra trådar, en del företagare vill göra så lite jobb som möjligt åt privatpersoner, då de bara "krånglar"...

Man ska komma överens om priset i förväg. Du verkar ha frågat och fått ett svar och då är det det som gäller.
Offerter och den resan och tiden kostar inget om det inte avtalats eller informerats om.
Så kommer ARN och domstol se på det.
Visst kan du välja att ändå betala "lärpengar" men jag tycker inte man ska betala för att firman mörkar dessa påslag. Den professionella parten ska bära konsekvenserna av bristande information, konsumenttjänstlagen och praxis är hård på den punkten.

Tycker det är ganska löjligt att sitta här och klaga på vad vi hantverkare tar per timme som egenföretagare. En timdebidering på 500kr ex moms är helt rimlig och inget konstigt med det över huvudtaget. Av dessa 500kr går ganska omgående 335kr till staten i skatt och avgifter och av de 165kr som finns kvar skall det betalas för utbildning, försäkringar, arbetsverktyg etc etc som vi inte debiterar kunden. I slutändan kanske vi har 70-80kr kvar i timmen som lön... sluta klaga och bit i det syra äpplet om ni inte vill gå och utbilda er till elektriker/ rörmokare.

Gå till vilken auktoriserad bilverkstad som helst och dom tar mellan 500-1000kr timmen för att se vad som är fel på er bil, detta klagar folk inte så mycket över och anser att detta är helt ok debitering. Var nyligen med om en gammal dam (75-80 år) som fick betala 1995kr för att byta en glödlampa och 2 torkare på sin Volvo. Det är vad jag kallar ockerpriser.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kanske en korkad fråga men, ni som är hantverkare, hur stor andel av er tid brukar ni kunna debitera? Jag menar ni som är anställda inte egna. Säg att ni börjar 7 och lämnar 16 (firman) förväntar sig firman då 40 timmar i veckan?

80 kr/h (efter skatt) ger väl rimligen en skatt på som mest sisådär 140 kr (50 % marginalskatt, arbetsgivaravgifter och reservering för semester). Då har du ytterligare 260 kr att driva verksamheten för (verktyg, administrativ personal, vinst m.m.).

Jag säger inte att det är orimligt i sig, men din beräkning att ytterligare 200 kr skulle gå i skatt är jag nyfiken på hur du räknat fram.

jool08 skrev:
* Jag ska inte betala för offertbesöket som var på firmans initiativ och de informerade inte om att de hade för avsikt att ta betalt.
Var det inte du som kund som efterfrågade en uppskattad tidsåtgång på arbetet?
Enda sättet att få en rimlig uppfattning om detta är ju att titta på förutsättningarna på plats.

Så det du menar är att elektrikern skall först lägga 1 tim på dig som kund plus kostnad för bil för att titta på jobbet och sen skall han lägga 1 tim plus kostnad för bil på att utföra jobbet. Och fakturan skall bara sluta på 50% av den tid och de kostnader som firman lagt ner på dig som kund?
Jobbar du också gratis halva din arbetstid?

Det här var väl ingen regelrätt offert som skulle lämnas?
Man brukar väl sällan begära offerter på jobb som tar 1-1,5-2 tim...

Jobbet verkar i mina ögon vara utfört på löpande räkning med en i förväg uppskattad tidsåtgång.

Hade alternativet varit bättre att elektrikern inte tittat på förutsättningarna utan kommit till dig den dagen jobbet skulle göras, upptäcka att det var något särskilt som behövdes till ditt arbete, ge sig iväg och hämta det eller handla det någonstans, komma tillbaka och utföra jobbet...den fakturan hade väl inte slutat på bara 1 tim utan lite mer...jag antar att du inte hade bestridit den fakturan.

• Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
Dessutom ska väll tilläggas att de flesta firmor kör med leasingbilar som kostar runt 2-300kr per dag (min kostar 265kr/dag). Till denna kostnad skall läggas bensin/diesel, slitage och service. Ska vi även köra till kunder när det är snö/regn ute kan även spolarvätska tilläggas. Så en servicebil kostnad på 300kr är faktiskt inte så blodigt.

leby skrev:
Kanske en korkad fråga men, ni som är hantverkare, hur stor andel av er tid brukar ni kunna debitera? Jag menar ni som är anställda inte egna. Säg att ni börjar 7 och lämnar 16 (firman) förväntar sig firman då 40 timmar i veckan?
Hantverkarna i tråden har nog krav att fakturera 60h ;-)

Det är väl inte lönt att tjafsa om vad som är rimliga kostnader? Det enda riktiga är att se till att konkurrensen faktiskt fungerar så kommer det rätta till sig till slut. Jag har flera gånger tackat nej till alldeles för höga priser, självklart har de som tittat på dom jobben lagt ner en timme utan betalning på att lämna den prisuppgiften. Hade han lämnat ett konkurrenskraftigt pris hade han kunnat få jobbet, men nu gick det till någon annan.
Begränsad konkurrens kommer alltid att leda till högre priser - oskäligt eller ej.
Lägger dom på kostnader som inte avtalats skall man bestrida, redovisa vad som är skäligt och betala det omgående. Sen är det upp till dom att processa om sin överdebitering, lycka till med den.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.