Jag hade först tänkt ha utanpåliggande rör från handfatet fram till duschen då mina mellanväggar är för smala för dold rördragning utan stora ingrepp. Ca 4 meter utanpåliggande rör.
Nu när jag skall till att dra fram rören från källaren så ser jag dock möjligheten att istället dra rören under golvet. Nackdelen blir dock att rören kommer att gå med ”bakfall” dvs som ett U ca 2 meter. Detta gör att det inte går att dränera ur vattnet ur dem. Nu är det ju en permanent kåk och jag kan inte riktigt se när jag skulle ha behov av att tömma vattensystemet, men det låter ändå lite tokigt att dra rör så att de inte går att tömma.

Finns det några regler angående detta eller har ni synpunkter.

Tompa

Nej ingenting finns som säger att KV och VV måste ligga med fall.... Endast Spillvatten och dagvatten kräver fall. Sen är det listigt att lägga Värmesystemet med fall men det är ur luft synpunkt dock...

Tackar för svaret Mr Z. Det lutar nog åt att det blir den dolda dragningen, men det känns inte helt rätt. Som att välja mellan pest och kolera. Skall låta beslutet mogna några dagar innan jag drar rören så får vi se.

Tompa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.