32 744 läst ·
24 svar
33k läst
24 svar
Dold kabeldragning bakom vägghängd tv
Jag satte ett vvs rör på 70mm(inne i väggen) bakom tv och ner var jag ska ha tv bänk
Lätt att dra alla kablar som behövs till tv
Lätt att dra alla kablar som behövs till tv
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
I lägenheten satt jag 3x1-facksram bakom tv:n, ett uttag till tv:n och sedan två 32mm flexrör till varsin dosa i en 3x2-facksram bakom tv-bänken. I den nedre ramen blev det även antennuttag, 2 st 3xEuro och ett vanligt schukouttag.
+1 på denrichardtenggren skrev:
Sätter man apparatdosor i teleboxen som man sedan kan sätta uttag för el, nätverk, antenn m.m. i?
Eller är det dosor för utanpåliggande montage som tex denna:
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-1-vagsuttag-utp?category_id=15230
M mxyzptlk skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde som en låda som kommer hamna bakom tv skärmen, där jag satt ström samt 3 medie slangar, valde 25mm till det då jag kunde ansluta dem till vanliga elko big box
Vad jag fann när jag googlade på storlek på medieslang så är 25mm i minsta laget utan man rekommendera minst 32mm för att få igenom hdmi-kontakten.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Det är skillnad på enkelisolerade ledningar och dubbelisolerade kablar. Så länge allting är dubbelisolerat så får du blanda hur du vill.
Det blir mer vanlig med Tv som har separat box. Min Tv går in bara en sladd som de kallar den för osynlig sladd som kopplas vidare till boxen. All internet, antenn och Hmdi ingångar och annat ligger i boxen.H henrikpalm skrev:Har precis bytt tv och köpte en Samsung där dom har en lös låda där all HDMI, USB osv finns så det till Tv:n bara behövdes tre kablar. Ström, Ethernet (vilket tyvärr saknades i anslutningslådan) samt kabeln till anslutningslådan. Väldigt smidig lösning måste jag säga så slipper man lyfta ner Tv:n varje gång något ska ändras.
Då jag bor i en 70-tals låda utan isolering i väggarna gjorde jag bara två hål i väggen, bakom tv samt bakom tv-bänken och fiskade igenom kablarna.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Men känns lite onödigt när den står på foten, vilket det flesta gör, vi har en sådan Samsung, men jäkligt snyggt med fiber imellan
Klicka här för att svara