andersmc skrev:
Hur tjocka är väggarna?

Om huset varit tilläggsisolerat till modern standard borde väggarna varit uppemot 400 mm tjocka. Åtminstone borde fönsterna sitta en 200 mm in i väggen. Det syns rätt tydligt om det ligger så mycket isolering utanpå.
Väggarna är ca 250 mm tjocka. Det är alltså inte mycket isolering i de.
Men mitt främsta problem är vindtätheten då det blåser in luft genom bjälklagen.
 
Då är ju egentligen inte isolering som saknas men vindskydd till den. På äldre hus brukade man skotta snö runt husen och ev täppa igen kattluckor på vintern har ni provat nått sånt.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Marcus T skrev:
Väggarna är ca 250 mm tjocka. Det är alltså inte mycket isolering i de.
Där har du nog svaret på din fråga om dold fel. Väggens tjocklek och därmed möjliga isoleringsförmåga borde ha varit upptäckbart vid besiktningen.
 
AskeHolst skrev:
Där har du nog svaret på din fråga om dold fel. Väggens tjocklek och därmed möjliga isoleringsförmåga borde ha varit upptäckbart vid besiktningen.
Även om jag delar din slutsats om att det troligen inte är dolt fel så var väl detta lite väl långtgående? Det finns många hus med den tjockleken på väggar som inte har problem med uppvärmningen. Han skriver trots allt att det främsta problemet är att huset inte är vindtätt.
 
Ni frågade aldrig vad det var man hade tilläggsisolerat?
 
Marcus......du vet om att du lagt ut tråden två gånger va?
 
Nils, jag var osäker på kategorin. Därför skrev jag både i juridik och isolering.
Önskar dig en god natt!
 
Scim, tyvärr inte.
 
Utifrån den fortsatta dialogen efter mitt senaste inlägg så vidhåller jag att ni har en mycket lång resa att göra om ni vill driva det som ett dolt fel. Och tyvärr kan man inte hänvisa till att vara förstagångsköpare och sakna erforderlig kunskap.
Det finns många hus byggda även in på -60 (kanske -70) som har bjälklagsisolering som behöver förbättras utifrån de problem ni uppfattar, så här skulle ni ställt specifika frågor om detta åtgärdats.
 
Marcus T skrev:
Vidare försäkrade säljaren i kontraktets frågelista att inga brister finns i byggnadens värmeisolering i golv, väggar och tak.
Att säljaren svarar "nej" i frågelistan är inte samma sak som en försäkran. I frågelistan svarar han på om han upplevt några brister. Säljaren kan naturligtvis välja att inte uppleva det som en brist att det blir lite kallt när det blåser. Med hans referensramar kan det vara helt normalt.

En utfästelse eller garanti från säljaren om någon del av huset är väldigt specifik och förekommer sällan. Därför faller allt ansvar på köparen. Allt som är viktigt för dig måste undersökas in i absurdum. Speciellt om huset är äldre.
 
O
Frågelistan har inte mycket större värde en reklamkatalogen på dass.... (på det stora hela)
Dock, kan det ha en viss betydelse för säljaren....
 
Skiljer sig den verkliga förbrukningen mot den angivna enegideklarationen? Nu har ni ju vidtagit åtgärder efter att deklarationen, men det skulle jag säga är erat eventuella spelkort eftersom säljaren är bunden till de uppgifter som angivits i deklarationen.
 
Med mycket stor sannolikhet finns inget att hämta på något sätt, gammalt hus med bristfällig konstruktion enligt dagens krav. Även med en tilläggsisolering så kan man inte förvänta sig (ur juridisk mening) en bra värmekomfort. Energideklarationen är inte heller någon exakt vetenskap, mycket ovanligt att få igenom något där heller om inte säljaren helt uppenbart ljugit, vilket inte verkar vara fallet.
 
Plåthuset skrev:
Skiljer sig den verkliga förbrukningen mot den angivna enegideklarationen? Nu har ni ju vidtagit åtgärder efter att deklarationen, men det skulle jag säga är erat eventuella spelkort eftersom säljaren är bunden till de uppgifter som angivits i deklarationen.
Energianvändningen skiljer inte jätte mycket från den angivna. Det stora problemet är otätheter. Frågan är om ett tilläggsisolerat hus som kostat mycket pengar får bara så otät. Som köpare hade jag mycket liten chans att kontrollera det problemet.
 
Autodidak1 skrev:
Med mycket stor sannolikhet finns inget att hämta på något sätt, gammalt hus med bristfällig konstruktion enligt dagens krav. Även med en tilläggsisolering så kan man inte förvänta sig (ur juridisk mening) en bra värmekomfort. Energideklarationen är inte heller någon exakt vetenskap, mycket ovanligt att få igenom något där heller om inte säljaren helt uppenbart ljugit, vilket inte verkar vara fallet.
Men får ett hus som är tilläggsisolerat och som säljaren intygat att det har bra isolering överallt ha ca 11 C på mellanbjälklaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.