17 990 läst · 7 svar
18k läst
7 svar
döende thujahäck?
Hjälp!
jag planterade förra sommaren 32st Thuja Smaragd plantor på min tomt som är tänkta att växa upp å bilda en slags häck, fast inte så tät, mer som att de bara står tätt bredvid varandra fast inte ihopväxta.
Planterade dem med 2m mellanrum å följde alla planteringsanvisningar...
Nu är nästan ALLA plantorna bruna och fula, några i så dåligt skick att jag funderar på att riva upp dem å kasta dem. Går det att rädda dom eller är de förlorade för alltid?
Jag har hört att om en Smaragd blir brun så blir den aldrig grön igen, stämmer det?
Det är mycket pengar som går till spillo om det visar sig att de är döende
Jag hittar inte kvittot från när jag köpte dem heller, men jag läste på Blomsterlandets hemsida (där de är köpta) att garantin sträcker sig 3 månader efter inköp, eller om man, som jag, planterade på höstkanten, måste reklamera senast den 30/5 följande år.
Det är alltså för sent för min del att reklamera dem, men då ska man veta att jag bor i Boden, å att tjälen hade knappt gått ur marken den 30 maj!!! q(;^
p
Så, ni som kanske vet något som kan rädda mina plantor, hjälp mig, snälla!!!
jag planterade förra sommaren 32st Thuja Smaragd plantor på min tomt som är tänkta att växa upp å bilda en slags häck, fast inte så tät, mer som att de bara står tätt bredvid varandra fast inte ihopväxta.
Planterade dem med 2m mellanrum å följde alla planteringsanvisningar...
Nu är nästan ALLA plantorna bruna och fula, några i så dåligt skick att jag funderar på att riva upp dem å kasta dem. Går det att rädda dom eller är de förlorade för alltid?
Jag har hört att om en Smaragd blir brun så blir den aldrig grön igen, stämmer det?
Det är mycket pengar som går till spillo om det visar sig att de är döende
Jag hittar inte kvittot från när jag köpte dem heller, men jag läste på Blomsterlandets hemsida (där de är köpta) att garantin sträcker sig 3 månader efter inköp, eller om man, som jag, planterade på höstkanten, måste reklamera senast den 30/5 följande år.
Det är alltså för sent för min del att reklamera dem, men då ska man veta att jag bor i Boden, å att tjälen hade knappt gått ur marken den 30 maj!!! q(;^
Så, ni som kanske vet något som kan rädda mina plantor, hjälp mig, snälla!!!
Samma problem här. Har thujor som är ca 5-6m höga & i år har de blivit bruna & börjat dö. Hur gör man ? Klipper bort allt det bruna, är rädd att det inte kommer tillbaka då de inte verkar vilja bli klippta.
All info om bruna/brända/döende Thujor önskas, tack på förhand
All info om bruna/brända/döende Thujor önskas, tack på förhand
Visserligen har vår zonkarta förändrats något till det mildare men visst anses Boden fortfarande ha zon 6? I vilket fall som helst kan man nog anse att Thuja Smaragd i Boden är 'närapå' zonknäckeri. Har du sett ståtliga Smaragdhäckar i din närhet?
Smaragden bör behålla sin vackra mustiga gröna färg på vintern i motsats till occidentalis som gärna blir gråbrun och inte så vackier. Det första man tänker på - bortsett från riktigt kall vinter, vilket ni väl inte haft detta år - är att häckplantorna utsatts för torka. Ge dem en riktig rotvattning nu under våren var 10-onde dag ungefär och se om de klarar sig.
Sen kan man ju tycka att trädgårdsmästeriet inte borde sälja växter som inte garanterat är härdiga i en så kall klimatzon som det är hos dig. Fick du tex något besked om det var svenskt ursprung eller plantorna var import? Trots att garantitiden gått ut tycker jag att du ska ta upp en diskussion med säljaren.
Nästa gång du skaffar dyra växter till din trädgård ska du välja E-planta vilket är en garanti att växten är härdig för ditt klimat och att den är svenskodlad.
Smaragden bör behålla sin vackra mustiga gröna färg på vintern i motsats till occidentalis som gärna blir gråbrun och inte så vackier. Det första man tänker på - bortsett från riktigt kall vinter, vilket ni väl inte haft detta år - är att häckplantorna utsatts för torka. Ge dem en riktig rotvattning nu under våren var 10-onde dag ungefär och se om de klarar sig.
Sen kan man ju tycka att trädgårdsmästeriet inte borde sälja växter som inte garanterat är härdiga i en så kall klimatzon som det är hos dig. Fick du tex något besked om det var svenskt ursprung eller plantorna var import? Trots att garantitiden gått ut tycker jag att du ska ta upp en diskussion med säljaren.
Nästa gång du skaffar dyra växter till din trädgård ska du välja E-planta vilket är en garanti att växten är härdig för ditt klimat och att den är svenskodlad.
Du skriver varken om var du bor eller vilken typ av thuja du har. Är det Brabant är det naturligt att de blir ganska trista om vintern. Men liksom för TS gäller torka som den värsta fienden för just thuja och det gäller också om det varit en mycket vindrik vinter då thujan utsatts för uttorkning. Nu har ju dina thujor ganska många år på nacken så de bör vara väletablerade. Samma råd för dig: vattna dem rikligt nu under våren - dock ej alltför ofta. Duscha gärna hela växten samtidigt. Klippning ska endast ske längst ut dvs yttersta skotten då thuja inte bryter på gammal ved. Det är mycket möjligt att de hämtar sig när växtsäsongen satt igång.nimphidia skrev:
Thujorna finns på Västkusten, Växtzon 1. Brabanter trot jag det är-yonna skrev:Du skriver varken om var du bor eller vilken typ av thuja du har. Är det Brabant är det naturligt att de blir ganska trista om vintern. Men liksom för TS gäller torka som den värsta fienden för just thuja och det gäller också om det varit en mycket vindrik vinter då thujan utsatts för uttorkning. Nu har ju dina thujor ganska många år på nacken så de bör vara väletablerade. Samma råd för dig: vattna dem rikligt nu under våren - dock ej alltför ofta. Duscha gärna hela växten samtidigt. Klippning ska endast ske längst ut dvs yttersta skotten då thuja inte bryter på gammal ved. Det är mycket möjligt att de hämtar sig när växtsäsongen satt igång.
Har gått försiktigt med handsax runt om dem men det är mycket som har strukit med.
Tror också på det här med torkan samt att det varit tjäle & mycket sol.
Några mer förslag på renoveringar/beskärningar ? Tar tacksamt emot alla förslag
Det finns ju såna som stammar upp skadade thujor - personligen tycker jag det är ett otyg
- men det är ju mitt tyckande. Det är väl egentligen bara taxus bland barrväxterna som går att reparera vid skador. Sköt om den denna säsong och se om de piggnar till - annars så är väl rådet att ta bort dem till hösten. Thuja växer snabbt och det är lätt att köpa lite äldre plantor.
Klicka här för att svara