Nu hoppas jag ju givetvis att jag mäter eller förstår något fel här men....
Köpte ett gäng ledlampor för uppdrivning av växter på ebay. Engelsk affärsproxy men givetvis en import från kina i bakgrunden. Av en händelse råkade aluminiumhuset med kylflänsar på två lampor i drift slå i varandra med ett gnistregn/överslag som resultat. Lite småchockad så mätte jag då mellan två lampor och mäter upp full nätspänning mellan lamphusen. Vrider jag ena lampas stickprop ger mätningen inget utslag. Som lekman på området misstänker man ju givetvis då att fas eller nollan på båda lamporna är kopplad till lamphuset som även är kylfläns.
Att något skramlar loss på en lampa i frakten kanske kan hända (även om lamporna var fult fungerande vid ankomst) men givetvis borde det inte räcka med att en lampa är trasig för att få detta resultat.
Lamporna är givetvis inte i drift nu och problemet verkar bara finnas på just 30W varianten då jag köpte 7W och 50W samtidigt som vid mätning inte ger något problem.
Mäter jag fel? Om inte vad gör man? Inte hunnit kontakta säljaren ännu
1/2/3PCS E27 LED Grow Light Growing Bulb Lamp for Plant Hydroponic Full Spectrum

SKU: Power:30W 40LED,QTY:2PCS
Item price: GBP 10.59
Item ID: 153290937565
Seller: raymondackle44 (4594)
Köpte ett gäng ledlampor för uppdrivning av växter på ebay. Engelsk affärsproxy men givetvis en import från kina i bakgrunden. Av en händelse råkade aluminiumhuset med kylflänsar på två lampor i drift slå i varandra med ett gnistregn/överslag som resultat. Lite småchockad så mätte jag då mellan två lampor och mäter upp full nätspänning mellan lamphusen. Vrider jag ena lampas stickprop ger mätningen inget utslag. Som lekman på området misstänker man ju givetvis då att fas eller nollan på båda lamporna är kopplad till lamphuset som även är kylfläns.
Att något skramlar loss på en lampa i frakten kanske kan hända (även om lamporna var fult fungerande vid ankomst) men givetvis borde det inte räcka med att en lampa är trasig för att få detta resultat.
Lamporna är givetvis inte i drift nu och problemet verkar bara finnas på just 30W varianten då jag köpte 7W och 50W samtidigt som vid mätning inte ger något problem.
Mäter jag fel? Om inte vad gör man? Inte hunnit kontakta säljaren ännu
1/2/3PCS E27 LED Grow Light Growing Bulb Lamp for Plant Hydroponic Full Spectrum

SKU: Power:30W 40LED,QTY:2PCS
Item price: GBP 10.59
Item ID: 153290937565
Seller: raymondackle44 (4594)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis en dålig (felaktig) konstruktion som är tänk att använda i regioner där man bara kan sätta i stickproppen på ett håll.
Tanken är att utsidan på lampan skall vara kopplad till "nollan" och inte "fasen" men eftersom vi kan vända på våra stickproppar så faller det hela.
Tanken är att utsidan på lampan skall vara kopplad till "nollan" och inte "fasen" men eftersom vi kan vända på våra stickproppar så faller det hela.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det är ganska vanligt med den här typen av helt livsfarliga kinaprylar.
Jag skulle nog avråda ifrån att använda även de andra lamporna. Den här tillverkaren verkar inte bry sig om några säkerhetskrav. Bortsett från sådana här katastrofalt dåliga konstruktioner, så är det vanligt med extremt korta isolationsavstånd. Då blir lampan strömförande på höljet vid lite högre luftfuktighet.
Jag skulle nog avråda ifrån att använda även de andra lamporna. Den här tillverkaren verkar inte bry sig om några säkerhetskrav. Bortsett från sådana här katastrofalt dåliga konstruktioner, så är det vanligt med extremt korta isolationsavstånd. Då blir lampan strömförande på höljet vid lite högre luftfuktighet.
Hej,
Du borde anmäla detta omgående:
https://www.swedac.se/om-swedac/kontakt/klagomal_och_synpunkter/
Du borde anmäla detta omgående:
https://www.swedac.se/om-swedac/kontakt/klagomal_och_synpunkter/
Det är nog inget fel på den där lampan.
(Lugn nu, förklaring följer...)
Lampan konstruerades med lägsta möjliga pris i åtanke. En diod likriktar strömmen och en resistor begränsar strömmen. Sen ligger alla dioder i serie. Dioderna kräver kylning så de monteras på en aluminiumplatta. Endast ett tunt skikt aluminiumoxid isolerar spänningen. Oftast fungerar det men marginalerna är minst sagt minimala.
Produkten kanske går att sälja i länder med 110v och obefintliga krav men knappast i våran del av världen.
Leverantören försöker sälja skiten i de vanliga distributionsleden men får tillbaks pallvis med lampor som vi säger inte uppfyller våra högt ställda krav.
Vad göra? Slänga pallvis med fungerande livsfarliga lampor? NEJ.
Sälj dem via Ebay, Ali mm mm. Kanske via bulvan eller låt de anställda själva sälja prylarna. Kom ihåg att precis vem som helst kan sälja vad som helst på dessa forum.
(Lugn nu, förklaring följer...)
Lampan konstruerades med lägsta möjliga pris i åtanke. En diod likriktar strömmen och en resistor begränsar strömmen. Sen ligger alla dioder i serie. Dioderna kräver kylning så de monteras på en aluminiumplatta. Endast ett tunt skikt aluminiumoxid isolerar spänningen. Oftast fungerar det men marginalerna är minst sagt minimala.
Produkten kanske går att sälja i länder med 110v och obefintliga krav men knappast i våran del av världen.
Leverantören försöker sälja skiten i de vanliga distributionsleden men får tillbaks pallvis med lampor som vi säger inte uppfyller våra högt ställda krav.
Vad göra? Slänga pallvis med fungerande livsfarliga lampor? NEJ.
Sälj dem via Ebay, Ali mm mm. Kanske via bulvan eller låt de anställda själva sälja prylarna. Kom ihåg att precis vem som helst kan sälja vad som helst på dessa forum.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Men då ÄR det ju fel på skräpet.
Det du kan göra är naturligtvis att be att få returnera produkten.
Att anmäla till svenska myndigheter och kontrollorgan har inte så stor mening, eftersom det är du som är ansvarig för produkten vid direktimport. Hade du köpt den av en återförsäljare i Europa hade denna varit ansvarig.
Att anmäla till svenska myndigheter och kontrollorgan har inte så stor mening, eftersom det är du som är ansvarig för produkten vid direktimport. Hade du köpt den av en återförsäljare i Europa hade denna varit ansvarig.
"Julian Ilett" har en bra video om hur konstruktionen av dessa farliga lampor är gjord och vad problemet är.
Kanske inte exakt samma lösning som i dina lampor men troligtvis snarlik.
Som en del nämnt kan du testa att få retur till säljaren via Ebay.
Kanske inte exakt samma lösning som i dina lampor men troligtvis snarlik.
Som en del nämnt kan du testa att få retur till säljaren via Ebay.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Köp inga nätspänningsprylar från kina alls. De är överlag livsfarliga.
Däremot kan man vara relativt trygg med att köpa 12 och 24V komponenter då de överlag har helt andra säkerhetsregler.
Ett problem med 230V prylar är att de behöver galvanisk avskiljning. Det är både dyrt och kompicerat att göra, vad många kina tillverkare är helt enkelt att strunta i att lägga till detta. Grejerna fungerar ändå, men dom kan bli strömförande om neutral-fas är kollade i den "andra" riktningen. (vilket de är 50% av gångerna)
För 12 och 24V grejer är de DC och lågspänning, så problemet försvinner. Sedan kan man köpa en transformator på ikea eller biltema, ofta inte många kronor dyrare än de från kina
Däremot kan man vara relativt trygg med att köpa 12 och 24V komponenter då de överlag har helt andra säkerhetsregler.
Ett problem med 230V prylar är att de behöver galvanisk avskiljning. Det är både dyrt och kompicerat att göra, vad många kina tillverkare är helt enkelt att strunta i att lägga till detta. Grejerna fungerar ändå, men dom kan bli strömförande om neutral-fas är kollade i den "andra" riktningen. (vilket de är 50% av gångerna)
För 12 och 24V grejer är de DC och lågspänning, så problemet försvinner. Sedan kan man köpa en transformator på ikea eller biltema, ofta inte många kronor dyrare än de från kina
Och en del av problemet är väl vår lite udda standard med vändbara kontakter, så att man aldrig kan veta var man har fasen. Det är därför taklampskontalter är osymmetriska, där hamnar fasen alltid rätt.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Även i Storbritanien .. mm .. där är inte kontakterna vändbara, men jag vill minnas att de har ungefär samma regler som i Sverige. Tanken är att elektrikern kan vara slarvig och koppla fel, så även när man har icke vändbara kontakter så iaf i några länder är de krav på galvanisk avskiljning.J Johannesbook skrev:
I USA har de med vändbara (för icke jordade kontakter).
Vill minnas att reglerna är de samma på 3-fas i Sverige där kontakterna inte är vändbara och … om man säger så.. elektrikern helst inte ska göra fel. (kan ha fel)
Absolut, galvanisk isolation ska det vara ändå, men de vändbara kontakterna ökar riskerna. Tex med de gamla E27-socklarna där man kan röra vid ena polen vid lampbyte. Eller med smartplugs som bara bryter ena polen. En släckt lampa kan ändå innebära nätspänning i sockeln.
Blev lite OT, förlåt.
Blev lite OT, förlåt.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Som sagt, det finns givetvis Kina tillverkare som gör säkra produkter, det mesta vi köper är tillverkat där. MEN då importeras det av företag med någorlunda koll på vad de köper.
Köper du själv på random från Kina så har du ingen aning om produkten är livsfarlig eller inte.
Detta med krav på galvanisk isolation även där man har kontakter som inte går att vända. OM man inte krävde galvanisk isolation, så skulle varan bli farlig ifall det blir avbrott på Neutralledaren. Neutralsidan av apparaten håller ju bara låg spänning så länge strömmen leds bort i neutralledaren. Saknar man då galvanisk isolation mot neutral, så blir ett enkelfel livsfarligt. Så isolation krävs mot alla strömförande delar.
Köper du själv på random från Kina så har du ingen aning om produkten är livsfarlig eller inte.
Detta med krav på galvanisk isolation även där man har kontakter som inte går att vända. OM man inte krävde galvanisk isolation, så skulle varan bli farlig ifall det blir avbrott på Neutralledaren. Neutralsidan av apparaten håller ju bara låg spänning så länge strömmen leds bort i neutralledaren. Saknar man då galvanisk isolation mot neutral, så blir ett enkelfel livsfarligt. Så isolation krävs mot alla strömförande delar.
Här spelar skillnaden mellan CE märkning och C E. märkning roll.
CE är en märkning för att produkten uppfyller vissa säkerhets standarder.
C E som lamporna i tråden är märkta med står för China Export
Och tycker man att C E märkningen liknar CE så är det naturligtvis en ren slump.....
CE är en märkning för att produkten uppfyller vissa säkerhets standarder.
C E som lamporna i tråden är märkta med står för China Export
Och tycker man att C E märkningen liknar CE så är det naturligtvis en ren slump.....
