Att bygglov (okynnes-)överklagas till höger och vänster är inget nytt. I dagens GöteborgsPosten så
har skälen till en överklagan nått ett nytt bottenrekord. Man slår sig för pannan!

Tidningsutklipp med rubriken "Protester mot hospice i Hovås", beskriver lokala invånares överklagan av byggprojekt i GöteborgsPosten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men bra att de anför sådana skäl, då blir det ju väldigt lätt och snabbt att avslå överklagan. :D

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
O
Folk är idioter... Så enkelt är det....

Mikael_L
Alla, utom jag !

:cool:

Blev för länge sedan evig fiende med en granne som gick omkring med namnlista för att protestera mot bygget av ett ålderdomshem på andra sidan gatan från bostadsrättsföreningen där vi bodde.

1500 tecken hitte-på-argument. Bland annat ökad trafik.
Jag skrev direkt på listan vad jag tyckte. Att tanken var löjlig att taxibilar till ett seniorboende skulle ödelägga miljön vid våran gata (återvändsgränd). Att byggtrafik är temporär. Att snårskogen i ett övergivet grustag på andra sidan inte var en skyddad biotop. Att närhet till service och kollektivtrafik gjorde platsen till den bästa för ändamålet.
Avslutade med att hela listan troligen var en partsinlaga från ogina brackor som är oroliga för att den nya utsikten från balkongerna skall sänka värdet på lägenheterna. Skäms tamejfan.

Listan lades ner

mvh Findus

• Gilla
stenolof och 12 till
  • Laddar…
Men döden är otäck men att skylla på att barnen inte vill se döden och bli påminda om den är bullshit! De tycker det är naturligt, däremot vuxna blir livrädda eftersom de varje dag de åker förbi "dödshuset" är en dag närmare att själva dö!

D09
Tycker inte döden verkar speciellt otäck men det runtomkring är lite obehagligt tex vidriga sjukdomar där man lider innan.

Samt

- hur det ska gå för barnen efter ens död

Men.

Verksamheten dom protesterar emot behövs.

Fan vet om dom själva inte nån gång kan behöva den. Det lär ju inte vara så att de som vistas där har fester, ute o snor cyklar etc

Redigerat:
Föräldrarna upplever det som svårt eller oangenämnt att tala med sina barn om det. De kommer komma hem och fråga saker med anledning av verksamheten i närheten. :eek: Hjälp, förhindra det!

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
D09
Räknenisse skrev:
Föräldrarna upplever det som svårt eller oangenämnt att tala med sina barn om det. De kommer komma hem och fråga saker med anledning av verksamheten i närheten. :eek: Hjälp, förhindra det!
Ha ha hemskt att prata med sina barn om det mest naturliga som finns.

Det finns fler som dött än blivit av med oskulden 😇

• Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
Blev för länge sedan evig fiende med en granne som gick omkring med namnlista för att protestera mot bygget av ett ålderdomshem på andra sidan gatan från bostadsrättsföreningen där vi bodde.
Ålderdomshem, eller varför inte ett hospice är ju rena drömmen att ha som granne. Jag bodde en gång i en BRF. Man ville bygga studentägenheter mitt emot vilket vi protesterade mot. Nu struntade de i det och byggde ändå, vilket resulterade i att det var som att bo granne med ett zoo. Gap och skrik och nedskräpning. Även samlag till allmän beskådan förekom.

Nu var jag ung på den tiden och hade en del vilda fester själv, men detta var helt sjukt.

Man planerade heller inga parkeringsplatser för "studenter har ju inte bil". Men det visade sig att minst hälften av de 50 boende hade visst bil, med de parkeringsproblem som sen följde.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jag som står med en fot på var sida riksgräsen ser en bakomliggande orsak till såna här dumheter.

Då folk har sina fastigheter belånade upp över flaggstångsknoppen och inte amorterar ordentligt utan tvärtom hoppas att värdeökningen på fastigheten skall garantera att de alltid har en ekonomisk säkerhetsmariginal då är det många som får pippi på att området måste väcka enbart positiva associationer och att alla grannar måste ha perfekta tomter och att hela omvärlden måste tvättas ren från alla störande detaljer för annars kan värdeökningen på den egna fastigheten bli lidande.

För mig som växte upp i en enlönefamilj i lågkonjunkturens Finland med 20% arbetslöshet och bostadslån som skulle betalas bort på 20 år verkar ju sånt där tänkande helt absurt.

• Gilla
bjorn_s och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Räknenisse skrev:
BS, föräldrarna snackar inte ens med sina barn om vad som hänt på skolan under dagen. :|

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag är inte förvånad. Jag hade en granne som överklagade ett bygglov med bl.a. sakskälet att de var mer än dubbelt så gamla än de som ville bygga, och "yngre skall ha respekt för och rätta sig efter vad de äldre tycker, och så har det varit i alla tider".

Fördelen är att det går enkelt att avfärda, något som dock inte nödvändigtvis snabbar på handläggningstiden.

Så folk vill inte ha ett hospice i närheten för att de inte vill prata med sina barn?
Märkligt samhälle vi är på väg mot...

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Ju snabbare man kan acceptera döden som ett ofrånkomligt slut på livet, desto bättre. Det är lika bra att vara öppen mot barnen om det. Då kanske de inser att det inte är så bra att slösa bort hela livet på fåniga tidsfördriv redan innan de får egna barn :).

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.