F
T Troberg skrev:
Jag tror jag har mer erfarenhet av råttor än någon annan här. Hade du varit smart så hade du lyssnat och lärt istället för att raljera.
Möjligt men det råder ingen tvekan om att du är part i målet och är allt annat än objektiv.

F fsn skrev:
Möjligt men det råder ingen tvekan om att du är part i målet och är allt annat än objektiv.
Möjligt, men kunskap är kunskap. Jag är i alla fall inte blodtörstig på princip och i strid med all logik som vissa i tråden. Jag menar, när det är så viktigt för en person att döda ett djur att han inte kan tänka sig ett lika enkelt alternativ som är lika effektivt och skonar djuret, då ringer min psykopatvarningsklocka.

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
F
T Troberg skrev:
Möjligt, men kunskap är kunskap. Jag är i alla fall inte blodtörstig på princip och i strid med all logik som vissa i tråden. Jag menar, när det är så viktigt för en person att döda ett djur att han inte kan tänka sig ett lika enkelt alternativ som är lika effektivt och skonar djuret, då ringer min psykopatvarningsklocka.
Det är inte ”i strid med all logik” att döda skadedjur.

• Gilla
Daniel666 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag vill nog sticka ut hakan ännu längre än så och hävda att det snarast är en skyldighet att göra det — mot djuren.

Människan har bidragit till att skadedjuren förökar sig onormalt mycket genom att skapa livsbetingelser för dem som de annars inte skulle ha haft. Varma o goa innerväggar t ex där man kan gnaga på elkablar och annat mysigt, eller illa omhändertaget avfall, rubbar balansen i ekosystemen och gör att populationerna ökar snabbare än vad deras naturliga fiender hinner återställa balansen Därför behöver vi ta de skadedjur av daga som tillkommit via vår egen påverkan på närmiljön. Detta är varken psykopati eller blodtörst utan ett sätt att sätta in människan i hennes naturliga plats i ekosystemet.

Att människan sen har en exempellös förmåga att döda innebär att vi måste bruka denna med förstånd.

• Gilla
Daniel666
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jo, när det inte är nödvändigt.

Låt mig ta det punkt för punkt:

* Vi har redan konstaterat att det inte är en råtta. De angriper inte, och de ger inte bett som ser ut på det sättet när de försvarar sig. Som deras tänder ser ut så är det inte möjligt för dem att ge bett som ser ut så.

* Skadedjur beror på var de är. Relokerar man dem utomhus en bit från huset så är de inget problem.

* Nej, råttor kan inte sprida sjukdomar till människor, det är en myt.

* Det är lika lätt att fånga och flytta som att döda.

Trots allt detta, så envisas du med att till varje pris döda råttor. Omotiverat våld mot djur är ett av de första varningstecknen på sociopati. Jag rekommenderar att du söker hjälp, innan du skadar människor.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F
T Troberg skrev:
Jo, när det inte är nödvändigt.

Låt mig ta det punkt för punkt:

* Vi har redan konstaterat att det inte är en råtta. De angriper inte, och de ger inte bett som ser ut på det sättet när de försvarar sig. Som deras tänder ser ut så är det inte möjligt för dem att ge bett som ser ut så.

* Skadedjur beror på var de är. Relokerar man dem utomhus en bit från huset så är de inget problem.

* Nej, råttor kan inte sprida sjukdomar till människor, det är en myt.

* Det är lika lätt att fånga och flytta som att döda.

Trots allt detta, så envisas du med att till varje pris döda råttor. Omotiverat våld mot djur är ett av de första varningstecknen på sociopati. Jag rekommenderar att du söker hjälp, innan du skadar människor.
Ja, du har skrivit det ett par gånger nu....

Nej, du hävdar att det inte är en råtta, du hade nog bestämt dig för att det inte var en rått från början. Det är inte på något sätt fastställt att det inte skulle vara en råtta.

Nej, råttor är skadedjur. Jag skiter i om det är ett problem eller inte, det är fortfarande skadedjur. Kalasar dom i innerväggar så är det inget att snacka om.

Jag har inte sagt ett jävla skit om dom sprider sjukdomar eller? Det är fö ganska aktuellt med Corona så du skulle kanske vara lite återhållsam med garantier på råttans förträfflighet i just det faller.

Nej, det är mycket lättare att döda en råtta i en fälla än att fånga och släppa. En död råtta springer inte hem heller.

Jag har väl inte sagt att jag dödar råttor för nöjes skull eller att jag dödar råttor öht eller? Men nej, ”våldet” är inte omotiverat, motivet är att döda skadedjur. Det är fö lite löjligt att kalla det våld när man kan skjuta rådjur och kalla det viltvård. Det finns godkända fällor som är fullt lagliga att använda och skulle du stå framför mig och kalla mig sociopat för att jag använder en sån så skulle du snabbt ångra dig.... jättemycket. Att fånga råttjävlar levande och låta dom svälta ihjäl i fällan, spruta fotogen på dom och tutta på eller bränna dom med förstoringsglas är exempel på sjukare beteende men att använda godkända dödande fällor är att beteckna som extremt lämpligt.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
vcx
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, du hävdar att det inte är en råtta, du hade nog bestämt dig för att det inte var en rått från början. Det är inte på något sätt fastställt att det inte skulle vara en råtta.
Enligt min erfarenhet så är det väldigt ovanligt att råttor har löständer som ger en helt annan tanduppsättning, men visst, hittar du en seriös källa på att det är annorlunda så kan jag väl acceptera det. Men då vill jag se källan.

F fsn skrev:
Nej, råttor är skadedjur. Jag skiter i om det är ett problem eller inte, det är fortfarande skadedjur. Kalasar dom i innerväggar så är det inget att snacka om.
Då är de ett problem. Då fångar man dem, tar en promenad på 200 m och släpper ut dem. Problemet löst.

F fsn skrev:
Jag har inte sagt ett jävla skit om dom sprider sjukdomar eller? Det är fö ganska aktuellt med Corona så du skulle kanske vara lite återhållsam med garantier på råttans förträfflighet i just det faller.
Då ber jag om ursäkt, det är inte lätt att hålla isär vilka stollerier som kommer från vem.

När det gäller Corona så är hela den cirkusen ett mediaspektakel. Dödssiffran är fortfarande långt under en vanlig standardinfluensa. Skulle man slå ut alla i hela världen som dött på Sveriges befolkning så skulle det vara ungefär 0.2 personer.

F fsn skrev:
Nej, det är mycket lättare att döda en råtta i en fälla än att fånga och släppa. En död råtta springer inte hem heller.
Sorry, jag visste inte att du var så gravt handikappad att du inte kan gå ett par hundra meter. Det är vad som behövs för att de inte ska springa hem.

F fsn skrev:
Jag har väl inte sagt att jag dödar råttor för nöjes skull eller att jag dödar råttor öht eller?
Det finns inget logiskt motiv, så vad återstår?

F fsn skrev:
skulle du stå framför mig och kalla mig sociopat för att jag använder en sån så skulle du snabbt ångra dig.... jättemycket.
Jag tror du just bevisade min poäng där...

vcx vcx skrev:
Wikipedia anser att du har fel.
Någon källa på att den finns i Sverige? Det närmaste vi har är sorkfeber, och sorkar är helt andra djur.

T Troberg skrev:
Någon källa på att den finns i Sverige? Det närmaste vi har är sorkfeber, och sorkar är helt andra djur.
Finns väl en uppsjö sjukdomar som sprids av råttor. I Sverige är det nog i nutid ett relativt litet problem. Men du sa att det var en myt att råttor sprider sjukdomar, vilket det inte är.

Digerdöden som tog livet av var tredje person på planeten under 1300-talet anses för övrigt ha spridits främst av råttor.
Leptospiros är en sjukdom som än idag sprids till människor av råttor.

• Gilla
Daniel666 och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Digerdöden som tog livet av var tredje person på planeten under 1300-talet anses för övrigt ha spridits främst av råttor.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2018/01/15/digerdoden-kan-vara-manniskornas-verk/

När det gäller tänderna kan man kolla t.ex. den här sidan, bild 9 längst ner på sidan visar ganska bra hur de ser ut.

Råttors tänder är också knivvassa, jag har ett par gånger fått bett på grund att en av våra råttor var lite lättskrämd och högg till om man överraskade den, betten var så "rena" att det inte blev några synliga ärr. Det var som att bli stucken med en lancett för blodprov ungefär.

Det som syns på bilden i tråden ser ju snarare ut att vara nån slags rivmärken.

Staffans2000
F fsn skrev:
jag har aldrig haft nåt direkt driv att döda djur öht men nu blev jag verkligen sugen på att ta några råttor. Funderar på ett ordentlig kar med glykol och en vippbräda.
Det var en av dina mer larviga kommentarer!

F
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var en av dina mer larviga kommentarer!
Japp, du kan se det som tydlighet för att en lätt efterbliven kalla mig för sociopat. 3 slagfällor är riggade tillsvidare. Har ett ställe en bra bit från mitt hus där det har observerats råttor så jag får väl ställa det där. Att fånga levande och släppa är helt uteslutet, låter ju helt efterblivet.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag tror jag har mer erfarenhet av råttor än någon annan här. Hade du varit smart så hade du lyssnat och lärt istället för att raljera.
Bäste herr troberg. Jag slog hål på dom flesta argument du hade att komma med. Men istället för att diskutera. Så hittade du ett nytt ord som du hängde upp dig på. Det jag engagerar mig i här i livet är mina barn o byggnadsvård. Tror inte du förstår vad jag pratar om. Tror inte du någonsin kommer förstå. Att försöka göra sig lustig på andras inlägg. Visar bara vad du är för sorts liten människa.. ser att ni dragit igång diskussionen igen och att du fortsätter med dina argument. Vilda råttor, sorkar, möss som tar sig in i byggnader är o förblir skadedjur. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag renoverat och lagat skador på hus på grund av just råttor. Kan uppskatta värdet till flera miljoner. Och det är bara jag o mitt företag Det är ingen konspirationsteori som Anticimex försöker lura på folk. Finns det inget rått forum du kan hänga på o sprida dina förvirrade kunskaper om gnagare? Istället för ett forum för hus o husvård. Att släppa ut inkräktaren 200 meter från huset gör ingen som helst nytta.. den hittar tillbaka.. visst man kan säkra upp byggnaden, men att alltid veta vart skadedjuren tar sig in, är inte alltid det lättaste.. jag har aldrig brytt mig om vad för art som skadade barnet. som du verkar tro. Du och steffe kan fortsätta hålla med varandra att hela världen är en konspiration mot era kära råttor. Det kan hända att du vet mest om råttor av alla här på forumet. Men att förneka andra människors livserfarenheter gör dig bara till ett jävla nättroll..lyssna och lär istället för att sprida okunskap. Tänker inte diskutera med dig om detta. Insåg i ett tidigt skede att du bara ville reta upp mig o få dina likes av din lilla fanclub.. den dagen mina barn vill ha en tamråtta så kanske jag kommer till dig om råd.. nä det kommer aldrig hända:crysmile: :crysmile: Om du vill föra en diskussion så måste man lyssna på den man diskuterar med.. o där brister det för dig. Du är inte kapabel till att ta in information från något annat än din dator o din tamråtta.. må väl farväl. ;)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Staffans2000
F fsn skrev:
Att fånga levande och släppa är helt uteslutet, låter ju helt efterblivet.
Det gjorde jag med en stor helt vit råtta som kom upp ur avloppet. Jag riggade en fälla gjord av en fågelbur, där jag fångade in den inte alltför glade gynnaren. Efter en längre promenad med råttan i en låda, släppte jag ut den ilskne krabaten, som raskt smet iväg.
Sedan dess har jag aldrig sett honom (hen) mer.
Så du ser. Jag må vara efterbliven eller inte. Men det finns mer än ett sätt att bli av med gnagare. Mot skadedjur skyddar jag mig genom att ha försett källarfönstren med galler och flera lås i ytterdörrarna.

Staffan

Flera lås i ytterdörren var nog det som gjorde det:crysmile::crysmile:

• Haha
fsn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.