7 492 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Död Bosch GWS 125-10C
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Jag hade en Bosch Gsr 10,8 Li som lag länade in på garantireparation på K-rauta, där jag hade köpt den. Den blev skickad till Tyskland. Efter två veckor hade den inte kommit tillbaka, och då avkrävde jag K-rauta en ny maskin. Det gick de med på. Det blir inga fler blåa Bosch för mig. Jag håller mig till Festool och Makita i fortsättningen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Det här precis samma scenario som på konsumentelektronikmarknaden. Jag har skrivit om det i Teknik-tråden vid flertal tillfällen. Köper man t.ex. sin Sony på billiga varuhuset med 1 års garanti (ej Sony-garanti) blir den skickad till något annat land får (långsam) garantiservice. Köper man den av en aukt. ÅF med 3 års Sony-garanti, lämnar man in den på närmaste serviceställe. I mitt fall Centralservice i Sisjön. De är inte heller listade hos Sony Sverige, men jag som ÅF vet om det och skall upplysa kunden om det.
Jag köper inte mina verktyg på något billigt varuhus och den ÅF:en säger samma sak som bosch servicecentrum gör så jag antar att för att gå till botten med det så får jag nog ringa halex och se vem som luras med mig 
Har aldrig varit på halex men bor i göteborg så jag tycker ändå det vore konstigt att bosch skickar mig till stället som jag köpt maskinen av om det nu var så att halex kunde fixat det om jag bara åkt nån mil extra.
Har aldrig varit på halex men bor i göteborg så jag tycker ändå det vore konstigt att bosch skickar mig till stället som jag köpt maskinen av om det nu var så att halex kunde fixat det om jag bara åkt nån mil extra.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
När det gällt DeWalt, Elu och Hitachi har jag bara lämnat de hos ett serviceställe och ingen har frågat var grejorna är inhandlade. Jag gissar att det är likadant med Bosch, bara man vet var man ska lämna in det.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Hälsa från mig. Pierre är gammal skolkompis.Reppo skrev:Jag köper inte mina verktyg på något billigt varuhus och den ÅF:en säger samma sak som bosch servicecentrum gör så jag antar att för att gå till botten med det så får jag nog ringa halex och se vem som luras med mig
Uppföljning:
Ringde Bosch reparationsservice enligt deras svenska hemsida, en kvinna svarade på tyska. Vi bytte till engelska och hennes enda tips var att lämna in maskinen där jag köpt den så skulle den skickas ner till dem i Tyskland. Jag tyckte det lät dyrt och omständigt (inte minst eftersom jag köpt den ca. 70 mil från min nuvarande position) så jag lämnade in Boschen på http://hem.fyristorg.com/pontell/index.html
Svaret blev efter ett par tre veckor att det inte var ekonomiskt försvarbart att reparera eftersom den skulle kosta ca. 1000SEK att fixa.
Så nej, varken maskinen och möjligheten att via tillverkaren hitta en lokal repservice motsvarade inte mina förväntningar på en blå Bosch.
Tipset att man alltid ska handla och serva hos samma auktoriserade bysmed finkar ju inte alltid om man flyttar eller reser runt lite i livet.
/T
Ringde Bosch reparationsservice enligt deras svenska hemsida, en kvinna svarade på tyska. Vi bytte till engelska och hennes enda tips var att lämna in maskinen där jag köpt den så skulle den skickas ner till dem i Tyskland. Jag tyckte det lät dyrt och omständigt (inte minst eftersom jag köpt den ca. 70 mil från min nuvarande position) så jag lämnade in Boschen på http://hem.fyristorg.com/pontell/index.html
Svaret blev efter ett par tre veckor att det inte var ekonomiskt försvarbart att reparera eftersom den skulle kosta ca. 1000SEK att fixa.
Så nej, varken maskinen och möjligheten att via tillverkaren hitta en lokal repservice motsvarade inte mina förväntningar på en blå Bosch.
Tipset att man alltid ska handla och serva hos samma auktoriserade bysmed finkar ju inte alltid om man flyttar eller reser runt lite i livet.
/T
Klicka här för att svara