P
fgo fgo skrev:
Var nästan på väg ut för att titta till vår kamrat, trodde han rymt hem till dig. :crysmile:
[bild]
Men vilken liten sötnos.. :love:
De är bra gulliga de där..
Jag har svurit en gång att jag inte skulle ha djur... Men så skaffade frugan kaniner... Och ibland så måste jag lägga mig i skötseln...
Och gosa lite med dem... Då känns det när smulan dog... Men så är det när djuren är älskade... :D

• Älska
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Men vilken liten sötnos.. :love:
De är bra gulliga de där..
Jag har svurit en gång att jag inte skulle ha djur... Men så skaffade frugan kaniner... Och ibland så måste jag lägga mig i skötseln...
Och gosa lite med dem... Då känns det när smulan dog... Men så är det när djuren är älskade... :D
Jag håller helt med dig.
Var inte alls pigg på kanin. Men resten av familjen ville ha en. Så majoriteten vinner.
Brukar prata lite med han när jag är ute på gården. Dock är han inte så pigg på gos. Gillar inte att att bli lyft eller ha sele på sig.
Snart ska ha få bollarna bortkopplade och han ska få en dam att umgås med.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
fgo fgo skrev:
Jag håller helt med dig.
Var inte alls pigg på kanin. Men resten av familjen ville ha en. Så majoriteten vinner.
Brukar prata lite med han när jag är ute på gården. Dock är han inte så pigg på gos. Gillar inte att att bli lyft eller ha sele på sig.
Snart ska ha få bollarna bortkopplade och han ska få en dam att umgås med.
:rofl::surprised::surprised:tur man inte är kanin..
Här får de gå med sina kvar..
Men får inte vara i samma hage.. Men bredvid varandra.. (y)
Nyfödda kaninungar i ett bo täckt av päls och hö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

svårt att se... Men det är minst 4 nya pågång.. förra gången var det 7...:)
svor i höstas när jag begravde en osaknad katt... Att det var sista djuret jag begravde..
Så blev det 1 till... :cry:

Maskintok skrev:
:rofl::surprised::surprised:tur man inte är kanin..
Här får de gå med sina kvar..
Men får inte vara i samma hage.. Men bredvid varandra.. (y)
[bild]

svårt att se... Men det är minst 4 nya pågång.. förra gången var det 7...:)
svor i höstas när jag begravde en osaknad katt... Att det var sista djuret jag begravde..
Så blev det 1 till... :cry:
Usch, det måste vara hemskt att begrava djur som man levt med.
Håller alla tummarna för er!

Hoppas det går bra att ställa en fråga till er som vet mer än mig om kaniner.
Hur gör ni på vintern? Isolerat hus? Fyller huset med halm? Värme?

• Gilla
1
  • Laddar…
P
fgo fgo skrev:
Usch, det måste vara hemskt att begrava djur som man levt med.
Håller alla tummarna för er!

Hoppas det går bra att ställa en fråga till er som vet mer än mig om kaniner.
Hur gör ni på vintern? Isolerat hus? Fyller huset med halm? Värme?
vi har ett bohus inne i burarna, som fylls med spån och halm.
Sedan så får kaninerna rejält med hö.. Så får de boa som de vill..
Blir det kallare än runt 28 minus så bär jag in burarna i verkstaden. men de klarar sig fint ute ändå... Bara den här hussen som är lite känslig.. :rofl:

ungarna hade lagt blommor på hennes packet som hon låg i..
gick och grävde ner henne på en plats där jag är ofta... Med prästkragar och vallmo, timoteij svajande bredvid henne..
Den stora aspen ger skugga..

• Älska
fgo
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vi har ett bohus inne i burarna, som fylls med spån och halm.
Sedan så får kaninerna rejält med hö.. Så får de boa som de vill..
Blir det kallare än runt 28 minus så bär jag in burarna i verkstaden. men de klarar sig fint ute ändå... Bara den här hussen som är lite känslig.. :rofl:

ungarna hade lagt blommor på hennes packet som hon låg i..
gick och grävde ner henne på en plats där jag är ofta... Med prästkragar och vallmo, timoteij svajande bredvid henne..
Den stora aspen ger skugga..
Vad fint hon verkar ha det! Hon kände sig säkert älskad.

Tack för ett bra svar. Då kan jag fylla huset när vintern närmar sig. Vill ju inte att han ska frysa. Kan de bo i samma hus eller ska jag bygga ett till? Det är ca 50x50x50cm

P
fgo fgo skrev:
Vad fint hon verkar ha det! Hon kände sig säkert älskad.

Tack för ett bra svar. Då kan jag fylla huset när vintern närmar sig. Vill ju inte att han ska frysa. Kan de bo i samma hus eller ska jag bygga ett till? Det är ca 50x50x50cm
Det går fint det.
första året bodde frugans första kaniner i samma bo.
Sedan fick de egna..
60x30x25cm. kaniner tycker om att bo ganska trångt.. det är så de håller värmen i jorden.. (y)

Ja man kan alltid hoppas att hon kände sig älskad.. hon bet mig ju aldrig iallafall så det var nog så:crysmile:

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi har en hyfsat stor utebur i två våningar som vi täckte med ett dubbelvikt bättre begagnat täcke samt vaxduk. Sen satte vi en enkel frostvakt från Jula därinne. Tog bort den när det blev över 8 grader i våras.
Sedan kunde Thor hoppa ut och in efter behag och det gör han fortfarande. Han kom fram och hälsade nu mitt i natten när jag kom hem från krogen och gav honom lite blad.

Maria T

Nu är detta inte i min trädgård, men har aldrig sett så många Sorgmantlar (eller andra fjärilar) på samma ställe. Svärmeri?

• Gilla
  • Älska
Snigla och 7 till
  • Laddar…
P
Sex nyfödda kaniner i olika färger som ligger tätt ihop i ett bo av päls.
Skapa konto

var och kollade lite på hur många små kaniner vi har fått...
Denna gång blev det 6 stycken..
små goa gosiga kaniner..
med fina färger..
Hoppas att alla klarar sig..

• Älska
  • Gilla
fgo och 5 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Nu är detta inte i min trädgård, men har aldrig sett så många Sorgmantlar (eller andra fjärilar) på samma ställe. Svärmeri?
Grattis! En enda sorgmantel har fladdrat här i sommar, den rörde sig oavbrutet men satte sig några sekunder på altan. Hann inte ställa in kameran så fick bara några dåliga bilder :(

Sorgmantel söker sällan mat hos blommande växter, däremot är deras favoritföda savande träd och jäst frukt. Det är nog vad som utspelas på din video, trädet savar.

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Maria T
A Abies koreana skrev:
Sorgmantel söker sällan mat hos blommande växter, däremot är deras favoritföda savande träd och jäst frukt. Det är nog vad som utspelas på din video, trädet savar.
Spännande att lära sig att de, Sorgmantlarna, gillar sav; inget som står i mina äldre böcker om insekter och fjärilar, och eftersom detta hände nyligen och jag var på resa så hade jag inte tid/lust att söka heller.
Har haft några Sorgmantlar fladdrande på tomten nu i sommar, men de stannar aldrig på nån blomma (tack för förklaringen) och björkar har jag några få efter att Storbjörken bestämde sig för att lägga ned i höstas, vilket är en annan och liten dramatisk berättelse.

Det var spännande att följa fjärilarna som verkade lite "höga", nu känns det bättre att de var på väg att finna mat, gott om mat, och inte döende även om jag så flera vingar kring trädet.

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
P
Aha, såna ser jag i mängder när man cyklar i skogen, mest sitter dom på skogs/grusvägar mitt i vägen, undrar varför?

Handyman 1 skrev:
Aha, såna ser jag i mängder när man cyklar i skogen, mest sitter dom på skogs/grusvägar mitt i vägen, undrar varför?
Om skogsvägar och fjärilar

Skogsväg med fjärilar. (mindserver.se)

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Blommande solhattar är attraktiva för vissa fjärilsarter, dock kan det bli lite enahanda om man som jag tar kameran, sätter mig på en stol och inväntar besök. De arter som föredrar annan växtlighet/miljö dyker ju inte upp här annat än av misstag. Ibland duger också någon annan växt som blommar för tillfället.

Några olika arter av pärlemorfjäril är regelbundna besökare.

Storfläckig pärlemorfjäril

Storfläckig pärlemorfjäril på en blommande rosa solhatt mot en mörk bakgrund.
Skapa konto

En orange och svart prickig pärlemorfjäril på gula blommor av en solhatt.
Skapa konto

Hedpärlemorfjäril

Storfläckig pärlemorfjäril på orange blomma av solhatt i solsken.
Skapa konto

Pärlemorfjäril på en blommande solhatt i solljus.
Skapa konto

Pärlemorfjäril på blommande rosa solhatt med suddig bakgrund.
Skapa konto

Silverstreckad pärlemorfjäril - en hane

Pärlemorfjäril på blommande rosa solhatt i en trädgård.
Skapa konto

Pärlemorfjäril på blommande solhatt i en trädgård, vilket attraherar olika fjärilsarter.
Skapa konto

Silverstreckad pärlemorfjäril - en hona

Storfläckig pärlemorfjäril som sitter på blommande växt.
Skapa konto

Silverstreckad pärlemorfjäril på en blommande rosa solhatt med oskarp grön bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.