9 500 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Djupvattenpump med färdigkopplad kabel
Ok ni fattar jag fördelen (för mig) med 3-fas.corre skrev:
Tack, jag ska tnka över det!
Här är offerten jag har fått på pumppaket och installation. (Företaget finns Gävleborgs län)
Vad tycker ni ?
Offert
Leverans samt montering av borrad brunnspump med paket.
I pumppaketet ingår :
Pump.
Adapter.
Borrtopp.
Motorskydd.
Tryckströmbrytare.
Hydrofortank.
Slang från borrhål och in.
I priset ingår endast hopkoppling av pumppaketet. Mot befintligt vattensystem rekommenderas en löpande
arbetskostnad. Pga att vi ej varit ut på platts. El installation är inte medräknad. Elkabel in till huset ingår ej.
Pris: 32 500:- ink moms.
Varav en arbetskostnad på: 9000:- ink moms.
Vad tycker ni ?
Offert
Leverans samt montering av borrad brunnspump med paket.
I pumppaketet ingår :
Pump.
Adapter.
Borrtopp.
Motorskydd.
Tryckströmbrytare.
Hydrofortank.
Slang från borrhål och in.
I priset ingår endast hopkoppling av pumppaketet. Mot befintligt vattensystem rekommenderas en löpande
arbetskostnad. Pga att vi ej varit ut på platts. El installation är inte medräknad. Elkabel in till huset ingår ej.
Pris: 32 500:- ink moms.
Varav en arbetskostnad på: 9000:- ink moms.
ROT?
9000:- för arbetstid låter rätt mycket. Det är 500/h för två personer i en dag (vilket är i överkant rimligt), och ska dessutom löptid tillkomma för inkoppling till huset så tycker jag det låter lite dyrt.
Dessutom ett par timmar elektriker, och kabel.
Mtrlkostnad är även den lite i överkant, beroende på hur mycket man engagerar sig i att leta billigt.
9000:- för arbetstid låter rätt mycket. Det är 500/h för två personer i en dag (vilket är i överkant rimligt), och ska dessutom löptid tillkomma för inkoppling till huset så tycker jag det låter lite dyrt.
Dessutom ett par timmar elektriker, och kabel.
Mtrlkostnad är även den lite i överkant, beroende på hur mycket man engagerar sig i att leta billigt.
Nu missade jag varav en arbetskostnad på 9000, nu blev mtrldelen rimligare.
Antagligen högre timpris för att kompensera minde marginal på andra delar.
Du kan ju se vad komponenterna kan kosta löst, inte säkert de vill köra installationen för 9k om de inte får sälja delar.
Men isf kan du köpa delarna själv och ha röris köra på timme, borde inte diffa så mycket.
Du kan ju se vad komponenterna kan kosta löst, inte säkert de vill köra installationen för 9k om de inte får sälja delar.
Men isf kan du köpa delarna själv och ha röris köra på timme, borde inte diffa så mycket.
Jaa 23 500 kr för mtrl och då tillkommer det lite smått o gått (som elkabel mellan hus o brunn)corre skrev:Nu missade jag varav en arbetskostnad på 9000, nu blev mtrldelen rimligare.
Jag får ihop ett paket för ca 15 000 kr inkl. allt. på Rinkabyrör. ( de tjänar oxå pengar)
corre skrev:
Jag tror att jag köper en 3G2.5 kabel istället..
Jag ser att den brukar följa med i pumppaket mad ca. 80m kabel 1fas.
Ja, ta en trefaspump, jämare last på faserna, bättre konstruktion och bättre i största allmänhet.
Anledningen till att jag envisas med enfas är att installationen är enklare med enfas ( uppfattar jag det som...)
3fas ska tydligen gå att koppla fel om man inte har koll.
Jag tycker det är lite konstigt att ingen har nämnt 3fas pump på Grundfos de gånger jag har pratat med de. Jag har tagit upp det men de sa att det inte spelade någon roll.
Ni ska veta dock att era förslag väger tungt (än har jag inte beställt) ...
3fas ska tydligen gå att koppla fel om man inte har koll.
Jag tycker det är lite konstigt att ingen har nämnt 3fas pump på Grundfos de gånger jag har pratat med de. Jag har tagit upp det men de sa att det inte spelade någon roll.
Ni ska veta dock att era förslag väger tungt (än har jag inte beställt) ...
det enda som kan gå fel med trefas pump är att pumpen snurrar åt fel håll = det kommer inget vatten, då får man skifta platts mellan två faser, i övrigt är det lika, blå=nolla gröngul= jord och tre faser, går pumpen åt fel håll byt platts mellan två faser=klart
Hur är det med det mekaniska inkopplingen av slangar egentligen, är det enkelt?
Jag funderar på att installera pumpen själv och sen ta hjälp med rör inkopplingen av RiR dragna av mig inne i huset.
Koppla på kabel, wire (behövs wire numera?) och slang 32mm med beulco 66.
Hur gör man med enkeladaptern tar hål på sidan av foderröret ca 1,5 m ner i marken (check)
Stoppa ner pumpen i hålet (check)
Hur gör man sen?
Kapar man PEM-slang - monterar ena delen av enkeladaptern - hakar på den andra delen av enkela. som man har monterat redan i hålet på sidan av foderröret. Kabel och ev. wire fortsätter upp genom brunnslocket.
Hänger pump och PEM slang sen i enkeladaptern?
Ny PEM slang 32mm från enkeladaptern till hydropressen?
Var skarvar man och hur (med topp klämma?) mark kabel med blå vattenkabel?
Jag funderar på att installera pumpen själv och sen ta hjälp med rör inkopplingen av RiR dragna av mig inne i huset.
Koppla på kabel, wire (behövs wire numera?) och slang 32mm med beulco 66.
Hur gör man med enkeladaptern tar hål på sidan av foderröret ca 1,5 m ner i marken (check)
Stoppa ner pumpen i hålet (check)
Hur gör man sen?
Kapar man PEM-slang - monterar ena delen av enkeladaptern - hakar på den andra delen av enkela. som man har monterat redan i hålet på sidan av foderröret. Kabel och ev. wire fortsätter upp genom brunnslocket.
Hänger pump och PEM slang sen i enkeladaptern?
Ny PEM slang 32mm från enkeladaptern till hydropressen?
Var skarvar man och hur (med topp klämma?) mark kabel med blå vattenkabel?
Ja det är ingen raketforskning att koppla in en trefas vattenpump
Ta en el-firma som drar fram matning och monterarar motorskydd, tryckströmbrytare och markkabeln (den delen behövs vare sig du köper en-fas eller tre-fas pump) då har du matningen färdig till kopplingsplinten som sitter i locket på brunnen.
Sedan så föreslår jag att du tar med dig pump och kabel till en bra el-firma som gör skarven mellan kabel och pump åt dig, där ska du inte snåla på vare sig material eller kunnande då skarven ska vara under vatten hela tiden och ska hålla sig tät i många år. sedan är det som du skriver bara att haka på pump med slang i den andra delen av enkeladaptern som går genom foderröret på frostfritt djup. wire och kabel går sedan upp till locket på brunnen där det brukar finnas kopplingsdosa för skarven mellan mark och pump-kabel samt platts att kroka fast vajern. något du också ska göra för att göra det lättare och även ha för framtida bruk är att tillverka en 2.5-3 meter rör eller stång med handtag som passar i gängorna på enkeladapterns ovansida( den del av adaptern som sitter på slangen från pumpen) det är nästan omöjligt att pricka rätt och haka fast pumpen genom att ha den dinglande endast i vajern. och jag skulle sedan vilja påstå att det är helt omöjligt att få loss och upp dom första metrarna utan detta hjälpmedel om du om några år måste upp med pumpen. övriga vvs anslutningar får du ju känna efter om du känner dig bekväm med att göra. den stora utmaningen som amatör är enligt min erfarenhet att köpa rätt kvalité och utförande på kopplingar. speciellt sådant som ska vara i brunnen och under jord måste vara av rätt och bra kvalité för att slippa framtida jobbiga överraskningar.
Sedan så föreslår jag att du tar med dig pump och kabel till en bra el-firma som gör skarven mellan kabel och pump åt dig, där ska du inte snåla på vare sig material eller kunnande då skarven ska vara under vatten hela tiden och ska hålla sig tät i många år. sedan är det som du skriver bara att haka på pump med slang i den andra delen av enkeladaptern som går genom foderröret på frostfritt djup. wire och kabel går sedan upp till locket på brunnen där det brukar finnas kopplingsdosa för skarven mellan mark och pump-kabel samt platts att kroka fast vajern. något du också ska göra för att göra det lättare och även ha för framtida bruk är att tillverka en 2.5-3 meter rör eller stång med handtag som passar i gängorna på enkeladapterns ovansida( den del av adaptern som sitter på slangen från pumpen) det är nästan omöjligt att pricka rätt och haka fast pumpen genom att ha den dinglande endast i vajern. och jag skulle sedan vilja påstå att det är helt omöjligt att få loss och upp dom första metrarna utan detta hjälpmedel om du om några år måste upp med pumpen. övriga vvs anslutningar får du ju känna efter om du känner dig bekväm med att göra. den stora utmaningen som amatör är enligt min erfarenhet att köpa rätt kvalité och utförande på kopplingar. speciellt sådant som ska vara i brunnen och under jord måste vara av rätt och bra kvalité för att slippa framtida jobbiga överraskningar.