Jag vill byta ut köket men stöter på lite problem med väggskåpen. Idag har jag 27cm djupa skåp och behöver lite större. Problemet är sprioröret till ventilationen som sitter strax under taket. Ikeas 37cm djupa skåp skulle ju behöva upp ca 10cm för att slippa böja på nacken när man gör något, men då kommer spiroröret i vägen.
Det handlar om 2 st 40cm respektive 80cm skåp. Ev en 60 stomme också.
Jag har kollat andra tillverkare som har djupet men då stämmer inte höjden då jag fastnat för IKEAS dörrar. Så mina frågor till er är dessa.
Är det enkelt att kapa IKEA's skåp i djupled? Vad behöver jag tänka på i sådana fall?
Är det enklare att bygga skåpstommarna av 18mm plywood?
Hur hänger man bäst upp plywood stommarna i sådana fall?
Funkar det med byggplyfa eller ska man gå på björk?
Bor i lägenhet så utrymmes- samt verktygsbrist är ett faktum. Och helt novis på det här att bygga skåp själv
Det handlar om 2 st 40cm respektive 80cm skåp. Ev en 60 stomme också.
Jag har kollat andra tillverkare som har djupet men då stämmer inte höjden då jag fastnat för IKEAS dörrar. Så mina frågor till er är dessa.
Är det enkelt att kapa IKEA's skåp i djupled? Vad behöver jag tänka på i sådana fall?
Är det enklare att bygga skåpstommarna av 18mm plywood?
Hur hänger man bäst upp plywood stommarna i sådana fall?
Funkar det med byggplyfa eller ska man gå på björk?
Bor i lägenhet så utrymmes- samt verktygsbrist är ett faktum. Och helt novis på det här att bygga skåp själv
Ok. Jag skulle ha jackat ur skåpstommen och satt ett hyllplan strax under röret så att det inte syns nerifrån. Eventuellt en blindskiva innanför luckan i överkant om det inte finns en lite lägre lucka som passar.
Klicka här för att svara
