Hur mycket ska en barskiva sticka ut för att man ska kunna sitta bekvämt vid den, och kunna skjuta in barstolarna när de inte används? 40 cm? eller räcker 30?

Precis som du skriver "räcker" det med 30cm - men 35-40cm är inte fel
Man slipper känna väggen med knäna
och fötterna får också bättre plats
Barstolarna göms också bättre med större överhäng

Vi har 30cm och det funkar. Tänk då på att en "vanlig" skiva i t.ex 90 cm bredd och skåpstommar under på ena sidan= 30 cm överhäng är ändå ömtålig för att knäckas om den är av trä. Vid träbänk krävs redan vid 30 cm en infräst järn förstärkning på undersidan. Vi har 4 cm ek skiva av bästa sort och den bågnar ändå lite neråt av alla som hängt på kanten.

Vår bänkskiva (granit med extra stödskiva under av ek, plus stödkonsoler) är 90 cm djup. Men överhänget blir ändå bara 26 cm, eftersom skivan ligger på ett 60 cm djupt skåp, med en täckskiva på baksidan, plus att någon centimeter av skivans djup går åt på andra sidan, dvs spissidan av köksön. Våra barstolar är 46 cm i diameter, och de går följdaktigen inte att skjuta in helt under skivan.

Ett tips är att spana in vilka barstolar du tänker dig att köpa, och därefter avgöra hur djup skiva du måste ha, förutsatt att du håller fast vid att de ska gå att skjuta in helt.

Vi har 21 cm "överhäng" och det fungerar utmärkt!

Alltså... jag vill ha en laminatskiva. Hur stadig är en sådan? Känns som att en skiva på 100 cm skulle vara lagom, alltså blir överhänget närmare 40 cm. Tror ni det håller?

Om man kör en stolpe i ett 'fritt hörn' som blir (på andra kortsidan är skivan fästad i väggen), borde inte det stödja upp det hela? Jag har sett en sådan variant på ett ställe, och tror att det kan bli både snyggt och stadigare.

Personligen skulle jag gärna slippa att ha en stolpe ivägen för stolar och ben. Men jag har sett att det kan se snyggt ut på bild. Konsoler är varken i vägen eller stör synintrycket.
När man i ett bygge tvekar om något kommer att hålla, då ska man nog ta det som en sund tanke och agera därefter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.