Vi har bestämt oss för ett IKEA kök med lucka Applåd. Bänkskiva måste dock köpas från annat håll då vi vill ha ask. Nu till frågan; IKEA har 620 som standarddjup på sina bänkskivor, är det vad vi ska sikta på eller "räcker" 610?

Priserna verkar bli högre när man passerar djupet 619 på bänkskivan och den diskbänk från franke vi tänkt går var att få i 620 eller 610.

Det är en smaksak. Jag tycker att det är snyggare när bänkskivan inte är så djup som 62.

Själv monterar jag just nu ett Applådkök och har 25 mm överhäng på bänkskivan innan luckorna är påhängda.
Med lucka blir det 8 mm överhäng. Det innebär att bänkskivan är 60,6 djup (det gamla Ikeamåttet).

Nu är vår bänkskiva 700 mm djup med en regel i bakkant som gör att slutmåttet blir som vanligt.

Naturligtvis är det säkert mer praktiskt med 62, att blasket hålls undan men ibland är inte det praktiska snyggt och var och en får bedömma vad som blir bra (men välj du 610...) ;)

Vad blir det totala djupet för skåpen inklusive dörr? Vi har tänkt Applåd.
red:
Så med 610 bänkskiva blir överhänget 6mm med applåd dörr?

Redigerat:
Skåpet mäter 596 mm inklusive skåp och lucka.

Vi har applåd. Vi testade med den gamla bänkskivan och olika överhäng. Vi bestämde oss till sist för 62 cm djup skiva. Vi fick känslan att med ett mindre överhäng kändes skåpet som en fyrkantig kloss. Att tänka på är även vilka handtag man ska ha. har man handtagslösa luckor skulle jag nog välja ett mindre överhäng.
Vi monterade en stala diskbänk och tyvärr täcker inte plåten hela överhänget (på undersidan) Inget man ser om man inte står på huk men jag stör mig lite på att de snålade på plåten på undersidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.