I huset jag håller på och renovera skulle jag vilja få in en vanlig spis bredvid den gamla (dock fortfarande fullt fungerande) vedspisen. Problemet är att vedspisen (plus murstock) är ganska mycket djupare än normalt. Nu står jag därför inför ett vägval. Antingen bygger jag ut väggen så att den kommer i linje med murstocken, och får då normalt djup på bänkskivan, ca 60 cm. Alternativt så låter jag väggen vara där den är och får en bänkskiva som blir ca 90-100cm djup.

Hur skulle ni bygga?

Bygg ut väggen där spisen ska stå (om det är en fristående) och låt resten av bänkskivan vara djupare. Har själv en 70 cm djup bänkskiva, de extra centimetrarna är toppen.

Ja, det var ursprungligen tänkt en fristående, men när jag började fundera så tänkte jag på inbyggnads också, så skulle man kunna låta spisen börja några centimeter mer in från kanten också, eventuellt.

Hemmakatten
Vår bänk är 73 cm djup, Helt underbart tycker också jag att de extra cm är. I vår bänk har vi en gasolhäll (samma mått som för en vanlig häll) som är indragen någon extra cm från kanten.

Om man har en djupare bänk är det bra om det är högre avstånd än standard mellan bänkskivan och överskåpen. Man kommer då åt bättre längst in på bänken och slipper slå huvudet i skåpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.