7 927 läst ·
138 svar
8k läst
138 svar
Diverse frågor om mäklare
Ringde och frågade henne nuHemingway skrev:
Det är lite olika objekt att sälja. På liknande sätt som att det är olika att vara lastbilssäljare kontra personbilssäljare, även om Bilbolaget både säljer Volvo-bilar och Volvo-lastbilar så hoppar inte personalen emellan.
Som jag förstått på de flesta mäklare så har de uppdelat på kontoret mellan vilka som säljer lägenheter respektive villor, ofta är det de lite äldre/mer erfarna som fokuserar på villorna.
Frågade ' om nån ger dig en villa att sälja ger du den till en kollega? Dvs provision på ca70 000 kr tillkollega istället för att ta min bostad och hon sa nej.
Vem.tackar Nej till given provision på X kr och ger uppdraget till en kollega?...
He
Skandia mäklarnasa de slutar med typ
Anticimex säljarförsäkring och byt nu.till
FUAB där OBM gör besiktning.
Har ni synpunkter?
Mäklaren Skandia sa de precisa bytt till detta,
ang villkor mm.
Vet ej om jag ens kör med säljarförsäkring.
Skandia mäklarnasa de slutar med typ
Anticimex säljarförsäkring och byt nu.till
FUAB där OBM gör besiktning.
Har ni synpunkter?
Mäklaren Skandia sa de precisa bytt till detta,
ang villkor mm.
Vet ej om jag ens kör med säljarförsäkring.
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Det skulle vara mitt absoluta sista val att anlite en mäklare för att sälja huset, som brukar sälja bostadsrätter, eller tvärtom. Man vill ha en mäklare som är van vid området, och vid typen av boende. Lika fel att anlita en "lyx mäklare" som brukar sälja 400 kvm hus i Djursholm, till att sälja ett radhus i Skärholmen. Man behöver en mäklare som är van vid typen av köpare/spekulanter. Och som kan området, vad är fördelen med just det här läget inom området, vad är det för skola i området, som kan prata om den där mysiga promenadvägen osv.
Vad sa hon nej till? Uppdraget eller att ge den till en kollega? Det ser ut som att hon sa nej till att ge den till en kollega, men är osäker på om du menade att hon tog uppdraget själv eller inte?A555 skrev:
Det är inte bara 70' i provision det handlar om, det är också ett jobb som ska utföras. Vi får inte glömma det.
Hemingway skrev:
Vad sa hon nej till? Uppdraget eller att ge den till en kollega? Det ser ut som att hon sa nej till att ge den till en kollega, men är osäker på om du menade att hon tog uppdraget själv eller inte?
Det är inte bara 70' i provision det handlar om, det är också ett jobb som ska utföras. Vi får inte glömma det.v7d min fråga
Pga hon är typ 25 vill hon ev följa folk väljer äldre kollegor för villor hon tar en villa oxå. .Hemingway skrev:
Vad sa hon nej till? Uppdraget eller att ge den till en kollega? Det ser ut som att hon sa nej till att ge den till en kollega, men är osäker på om du menade att hon tog uppdraget själv eller inte?
Det är inte bara 70' i provision det handlar om, det är också ett jobb som ska utföras. Vi får inte glömma det.
Anledningen till att mäklaren erbjuder en "säljarförsäkring" är att det ger en provision eller kick-back.
Inte att ni behöver någon.
Dessutom brukar försäkringsbolaget kräva att ni gör en besiktning för att ni skall få teckna försäkringen.
Detta är också något som kan ge mäklaren en provision eller kick-back.
Inte att ni behöver någon.
Dessutom brukar försäkringsbolaget kräva att ni gör en besiktning för att ni skall få teckna försäkringen.
Detta är också något som kan ge mäklaren en provision eller kick-back.
Nej, har man koll och vet att huset man skall sälja är i bra skick och är ärlig när man informerar om skicket är nog behovet minimalt. I slutändan är det en avvägning mellan nytta och risk.A555 skrev: