Hej
Vad använder man för distanser för att separera de olika näten i platta på mark vid dubbelarmering?
Jag har ett nät på 50mm från botten som med extra kamjärn skall svara för böjarmeringen i den "dragna zonen".
Det andra nätet vill jag ha placerat 50-70mm från överkant i sulan för att verka som sprickarmering och för att fästa uppsticken i den "tryckta zonen"
Så hur gör man bäst för att få näten på rätt avstånd till varandra?
mvh
Vad använder man för distanser för att separera de olika näten i platta på mark vid dubbelarmering?
Jag har ett nät på 50mm från botten som med extra kamjärn skall svara för böjarmeringen i den "dragna zonen".
Det andra nätet vill jag ha placerat 50-70mm från överkant i sulan för att verka som sprickarmering och för att fästa uppsticken i den "tryckta zonen"
mvh
Redigerat:
finns nåt som kallas ormar. vet inte om de heter så i affären, men de borde haja va du menar om du väljer nån större firma,
de ser ut som en orm som slingrar sig, är typ 1m lång o i 5mm ståltråd typ
de najar du fast i bottenarmeringen o sen lägger du sprickarmering på dom
*distansstege* heter de visst.
de ser ut som en orm som slingrar sig, är typ 1m lång o i 5mm ståltråd typ
de najar du fast i bottenarmeringen o sen lägger du sprickarmering på dom
*distansstege* heter de visst.
Redigerat:
Tack för infon Donwoody!
Jag var på byggvaruhuset det mest välsorterade vi har i närheten. Inte en susning, fick leta igenom ett antal leverantörs broschyrer om betongtillbehör men hittade inget.
Jag fick syn på detta, kommer prova idag om det fungerar
mvh
Jag var på byggvaruhuset det mest välsorterade vi har i närheten. Inte en susning, fick leta igenom ett antal leverantörs broschyrer om betongtillbehör men hittade inget.
Jag fick syn på detta, kommer prova idag om det fungerar
mvh
Hejsan Snailman!
Om du skall dubbelarmera mattan så skall du köpa ÖK stegar(överkantsstegar) och inte det hopplocket som jag köpte. Om det skall fungera så krävs det att mattorna ligger precis rakt över varandra vilket de sällan gör. ÖK-stegar finns i alla tänkbara höjder. Rekommenderat antal är 1-1,5m /m2 Jag dubblade det och skulle inte göra annorlunda idag. Stabilt och bra.
Klicka dig fram till armeringsdisstanser http://www.rolf-dickman.se/
Här är en bild på min sula vet inte om du kan se stegarna på den.
Om du skall dubbelarmera mattan så skall du köpa ÖK stegar(överkantsstegar) och inte det hopplocket som jag köpte. Om det skall fungera så krävs det att mattorna ligger precis rakt över varandra vilket de sällan gör. ÖK-stegar finns i alla tänkbara höjder. Rekommenderat antal är 1-1,5m /m2 Jag dubblade det och skulle inte göra annorlunda idag. Stabilt och bra.
Klicka dig fram till armeringsdisstanser http://www.rolf-dickman.se/
Här är en bild på min sula vet inte om du kan se stegarna på den.
hej ! använd en bocknyckel o böj till kattfötter. 8mm armering som böjs i en viss form.svårt att förklara,kanske finns någon som kan förklara bättre än jag.
Ja, de där kattfötterna skall vara det bästa har jag fått berättat för mig av "imported byggare!
Och han vet vad han pratar om, om man uttrycker sig lite försiktigt
Dock så funkar ÖK-stegarna väldigt bra. lätta att montera och stabilt blir det. Inte farligt dyra heller.
Och han vet vad han pratar om, om man uttrycker sig lite försiktigt
Dock så funkar ÖK-stegarna väldigt bra. lätta att montera och stabilt blir det. Inte farligt dyra heller.
Varför ska du ha armeringen så långt in i betongen?Henry Porter skrev:Hej
mvh
Man vill ju sära armeringen så mycket så möjligt för att maximera hållfastheten. SÅ nära över resp under kant. Men inte närmare än 2 cm från ytterskickt.
Mats
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
har bara tillgång till en ritning på dubbelarmerad platta, betongen är 15cm tjock, men armeringen är inte måttsatt, men den är ritad längre ut än om den vore delad i 5/5/5 .... - 8150 i överkant 6150 i underkant
Vad borde man använda för distanser till en sådan platta? och var lägger man golvvärmeslangen? ovanpå den undre mattan eller?
eventuellt kan jag åka på markribbdäck istället, då räcker det om plattan är 10cm tjock men det tillkommer ju ett rutmönster av balkar över hela plattan istället, får kolla vad kostnaderna blir för alternativen... Nu ska jag ju ha klinker överallt oxå och den lär ju kräva mer armering, men plattan kommer att få torka ett år eller två innan det blir aktuellt, så då kanske det inte behövs kraftigare just för klinkersens skull?
Blev lite offtopic här på slutet
Hur tjock är din platta Henry Porter?
Vad borde man använda för distanser till en sådan platta? och var lägger man golvvärmeslangen? ovanpå den undre mattan eller?
eventuellt kan jag åka på markribbdäck istället, då räcker det om plattan är 10cm tjock men det tillkommer ju ett rutmönster av balkar över hela plattan istället, får kolla vad kostnaderna blir för alternativen... Nu ska jag ju ha klinker överallt oxå och den lär ju kräva mer armering, men plattan kommer att få torka ett år eller två innan det blir aktuellt, så då kanske det inte behövs kraftigare just för klinkersens skull?
Blev lite offtopic här på slutet
Hur tjock är din platta Henry Porter?
Redigerat:
20mm är inte tillräckligt. 3,5ggr diametern av järnen är vad som gäller(tror jag)mats757 skrev:
Jag la mitt andra nät 55mm från överkant med två tior ovanpå blir det 35mm tätskikt. teoretiskt. I praktiken med ihoptryckt cellplast och lite sluttande cellplast hade jag på de flesta ställen 45mm
Snailman min sula är 200tjock.
finns 20, 25, 30,35mm täcktskit som används flitigt inom prefab industrin. 35mm används till balkonger som räknas högs på utsatthet. Med 70mm täktskit på ovan siktet försvinner lite av egenskapen av sprickarmering
Jo, det är klart 70mm ner så borde effekten av sprickarmering minska.
Men att ha 20mm tätskikt på platsgjuten betong har jag aldrig sett. Nu är jag ingen expert på ämnet.
Jag har dock uppsökt både högskolan där jag bor och pratat med en lärare i armeringsteknik och besökt ett företag i Malmö som bara sysslar med armering.
Samt att jag har en mycket kompetent person som har hjälpt mig att hitta rätt.
Alla dessa rekommenderar 35-50mm tätskikt . Nu är det iof en pool jag bygger, men jag kan inte erinra mig att jag sett tex en platta på mark med en armering 20mm från ytan.
Brukar man inte använda en 40-50 kloss till 100mm platta?
Kan väl tillägga att mitt övre lager är både sprickarmering och armerat för att kunna ta drag.
Men att ha 20mm tätskikt på platsgjuten betong har jag aldrig sett. Nu är jag ingen expert på ämnet.
Jag har dock uppsökt både högskolan där jag bor och pratat med en lärare i armeringsteknik och besökt ett företag i Malmö som bara sysslar med armering.
Samt att jag har en mycket kompetent person som har hjälpt mig att hitta rätt.
Alla dessa rekommenderar 35-50mm tätskikt . Nu är det iof en pool jag bygger, men jag kan inte erinra mig att jag sett tex en platta på mark med en armering 20mm från ytan.
Brukar man inte använda en 40-50 kloss till 100mm platta?
Kan väl tillägga att mitt övre lager är både sprickarmering och armerat för att kunna ta drag.