Gult hörn av hus med vit bröstning och fönster, plåten sticker ut, fråga om stuprör och färgval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

har krånglat till det och satt en bröstning runt kåken.

nu är det dags för stuprör och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det på bästa/snyggaste sättet.

plåten sticker ut ca 8-9cm från knutbrädan.

finns långa svep?
sätta en kloss?


sen undrar jag lite angående färgen... jag har hela tiden tänkt svart, eftersom tak+hängränna är svart..

men blir det bra mot gult hus med vita knutar? =)

tacksam för tips
 
Gör i alla fall ingen böj runt bröstningen. Bodde vid en sån ett tag och bankade rejält i böjen när det regnade.
 
  • Gilla
Niburu
  • Laddar…
nej en böj runt bröstningen är uteslutet. inte snyggt alls..

haft planer på att pressa ihop stupröret i bakkant så det blir mindre, men blivit avrådd pga frysrisken..



fler förslag? =)
 
Såga ur bröstningen
 
P para skrev:
Såga ur bröstningen

nja även det tror jag är uteslutet... nyuppsatta med plåtar.. skulle gjort det tidigare isåfall =(
 
vad tror ni om att göra små klossar och fräsa kanten i nån snygg profil?

eller ser det dumt ut om stupröret sitter 1 dm från knutbrädan?

har ni inga bilder på egna snygga lösningar?
 
Svarta rännor vita rör och med kloss som du skrev.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
vita rör alltså =)

jag har köpt svarta svep, så resten vitt då kanske..

hmm hittar ju inga bra bilder på hur det skulle kunna se ut med den färgkombinationen...
 
du kan använda långa stift , ( såna man använder till betongfasad ) och sätta på svep på . Finns längder upp till 200 mm , så det borde räcka ,
förborra med träborr 1 eller 2 mm mindre än vad stiftet är , sedan kitta lite runt och slå in den in fasaden.
Detta förutsätter ju naturligtvis att du har något bakom och inte bara panel att sätta den i .
Glöm inte att slå in den lite snett nerifrån så vattnet kan rinna av från stiftet och inte in mot hålet .

typ som bilden
 
  • Ett långt betongstift och en svart svep (klämma) för fastsättning i fasader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har spanat på dem, men som du säger krävs något bakom,, och jag har nog mest luft bakom knutbrädan tyvärr=(
 
Det finns ett annat alternativ .
Men det kostar en slant .
Låt en plåtslagare knäcka till 1- 1,5 mm galvad eller rostfri plåt som fästen till svepen . Måla i färgen du vill ( spray).

Har gjort det åt kunder ett par gånger och det blir ganska bra .
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Det finns ett annat alternativ .
Men det kostar en slant .
Låt en plåtslagare knäcka till 1- 1,5 mm galvad eller rostfri plåt som fästen till svepen . Måla i färgen du vill ( spray).

Har gjort det åt kunder ett par gånger och det blir ganska bra .
ska förbi plåtslagarn i eftermidda... ska höra med dem =)
 
Jag tror inte det blir snyggt med stuprören så långt ut från knutbrädan. Speciellt inte med svarta rör.
 
P para skrev:
Jag tror inte det blir snyggt med stuprören så långt ut från knutbrädan. Speciellt inte med svarta rör.

tack för inputen.

det oroar jag mig för med... men svårt att tänka sig hur det blir..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.