När regnovädret drog in över Västernorrland för ett par veckor sedan blev det väldigt tydligt för mig vilken enorm trygghet det är att kunna jobba hemifrån. Vägar stängdes av, tåg ställdes in och flera kollegor fastnade helt enkelt hemma. För mig innebar distansarbetet att jag kunde jobba på som vanligt, leverera det jag skulle och samtidigt hålla koll på huset och tomten som tog rätt mycket stryk av allt vatten.

Det här är en aspekt som ofta glöms bort i debatten om hemarbete. För oss som bor utanför storstäderna kan vädret snabbt förändra förutsättningarna för att ta sig till ett kontor. Distansarbete ger en flexibilitet som både arbetsgivaren och arbetstagaren tjänar på. Arbetet flyter på trots lokala problem och man slipper ta risker i trafiken bara för att närvara fysiskt.

Dessutom finns det samhällsvinster. Färre onödiga resor betyder mindre utsläpp, minskat slitage på vägarna och faktiskt en tryggare miljö för de som arbetar med vägar och underhåll. Det är alltså inte bara individen som vinner på distansarbete utan hela samhället.

Jag är nyfiken på om fler här märkte av samma sak under ovädret. Tycker ni att hemarbete borde lyftas mer som en del av beredskapen för sådana situationer?

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
C
L Lilla Yk skrev:
Jag är nyfiken på om fler här märkte av samma sak under ovädret. Tycker ni att hemarbete borde lyftas mer som en del av beredskapen för sådana situationer?
Inte under "ovädret" - bor inte ens i Västernorrland, men blir lite förbluffad över att det finns de som inte klarvaknade i dessa frågor under pandemin.

Självklart är möjligheten att kunna jobba på distans en absolut fundamental del av en krisberedskap. Och har så varit i alla tider (däremot är det väl många som ignorerat frågor om krisberedskap överhuvud taget).

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte under "ovädret" - bor inte ens i Västernorrland, men blir lite förbluffad över att det finns de som inte klarvaknade i dessa frågor under pandemin.

Självklart är möjligheten att kunna jobba på distans en absolut fundamental del av en krisberedskap. Och har så varit i alla tider (däremot är det väl många som ignorerat frågor om krisberedskap överhuvud taget).
Det här är nog det mest förbisedda argumentet för distansarbete för oss som äger hus. När fler jobbar hemma blir våra områden tryggare och mer levande, inbrottsrisken minskar och det finns alltid folk som märker om något händer vid oväder eller andra kriser. Det blir mindre pendling, vilket ger mindre buller, lägre vägslitage och bättre luftkvalitet runt våra bostäder. För oss husägare betyder det högre trivsel och i förlängningen stabilare fastighetsvärden. Distansarbete handlar alltså inte bara om individen, hela samhället och våra bostadsområden tjänar på det.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.