Vad är lättast att sätta som distans, då gipset ligger 10-13mm utanför dörrkarmen, för att få foder att passa? MDF?

Det finns särskilda lister som passar bra till det. De är ca 10*20 mm och har ena hörnet något rundat.

Jag har sett på toaletter som man har renoverat och kaklat att man har fått detta problem. Fodret ligger alltså utanpå kaklet och då blir det en springa mot karmen. Där hade man en liten rektangulär trälist, ca 10mm tjock med rundad kant.
Kanske kunde man använda kvartslist?
Men det är nog snyggare med en rektangulär som går in under fodret.
Svårt att beskriva detta med ord.

Vi kör med rektangulära planhyvlade lister som vi spikar på karmen. Därefter sätter vi dörrfoder på dessa lister. De är 11 mm tjocka. 13mm fanns inte.

Hur kommer det sig att gipset ligger utanför karmen?
Om man bygger väggen med 70mm reglar + 2x13mm gips blir det 96mm vilket väl borde passa mot en dörrkarm på 95 mm.

Vid fönstren gjorde jag så att jag byggde fönstersmygen efter att gipset var på väggen. Då kunde jag kontrollmäta om fönstren hade hamnat lite olika djupt i väggen. Sen var det bara att hyvla tills det blev millimeterpassning.

Om det handlar renovering där man lagd gips utanpå väggen förstår jag det bättre.

dymlingen skrev:
Hur kommer det sig att gipset ligger utanför karmen?
Om man bygger väggen med 70mm reglar + 2x13mm gips blir det 96mm vilket väl borde passa mot en dörrkarm på 95 mm.

Vid fönstren gjorde jag så att jag byggde fönstersmygen efter att gipset var på väggen. Då kunde jag kontrollmäta om fönstren hade hamnat lite olika djupt i väggen. Sen var det bara att hyvla tills det blev millimeterpassning.

Om det handlar renovering där man lagd gips utanpå väggen förstår jag det bättre.
Kanske har man varit lite förutseende och lagt ett lager OSB bakom gipsen också. Då blir det 22mm till i väggen. :o

Och då beställer man 120 mm karmar ;)

Alternativ uppbyggnad: 70 regel, 2x17mm råspont, 2x9mm gips ger 122 mm => 120 mm karm

byggmax säljer endast en modell karm. Det är en VISS prisskillnad på karm och karm.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.