Stenolofanders skrev:
Nej men kloksnålt och resurssnålt. (Nästan) alla marknadskrafter kommer dock att vilja övertyga er om att ni borde ha värmepump. Vvsfirmor, elbolag, mäklare och bank.
Jag å min sida tycker inte att Vattenfall behöver mina pengar. Vi verkar inte ha samma prioriteringar och idé om framtiden dom o jag.
På samma sätt som andra kommer vilja övertyga om pelletsens förträfflighet ;). Till vem man vill betala elräkningen är ju sedan länge valfritt. Tror man inte på vattenfalls tyska kolkraftverk så finns det ju andra el-leverantörer som erbjuder miljömärkt el till exempel.

Mark/Bergvärme brukar ge något lägre driftskostnader än pellets (10-15 öre/kwh). Avgörande för kalkylen är därför investeringen och i TS fall så tror jag också att en pelletsbrännare ger bäst totalekonomi.

Den ekonomiska kalkylen för ved är svårare men köps färdigkluven ved blir pellets billigare. Kapar man och klyver själv och kanske har egen skog så beror utfallet på maskinparkens kostnader men skillnaderna blir oftast mindre än man tror.

stefancrs skrev:
Luftvärmepumpar är så billiga att jag personligen hade nog kört på det + stödeldat på vintern för att drastiskt sänka elkostnaderna.

Dvs kanske två luftvärmepumpar + kassett/kamin där det ger bäst effekt. Kostar så sjukt mycket mindre än t.ex. bergvärme, som i jämförelse då tar väldigt lång tid att tjäna igen, och vem vet vad som händer på luftvärmepumpfronten under den perioden?
Det vet man aldrig, men den här presentationen är intressant i sammanhanget: http://www.iva.se/PageFiles/11931/Jan-Erik Nowacki KTH Hur bra kan en värmepump bli 100414.pdf

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Ser ut som att du har rejäla ackumulatortankar så vore det jag så skulle jag testa att köra med ved första året, skulle tro att ni inte behöver elda särskilt ofta. Jag har vänner som själva bara behöver elda med några dagars mellanrum om det inte är blåser mycket eller är svinkallt, och det är i ganska utsatt läge på västkusten.

Om det inte känns aktuellt så kan ni ju bara kolla med Värmebaronen själva, de säljer pelletsbrännare och det är ju en ganska blygsam investering som man kan köra några år tills man bestämt sig.

Jordvärme har vi själva, och det fungerar otroligt bra för oss på västkusten. Att tänka på är dock att det blir sättningar i gräsmattan, så välj med fördel ett område där det inte gör så mycket. Vi har halva vår gräsmatta med nedgrävda slangar och när vi flyttade in såg det mer eller mindre ut som en gräsmatta på en plöjd åker (över 30cm höjdskillnad på sina ställen), dock tror jag att det slarvades när de gjorde installationen så det blev värre än det hade behövt vara.

Pelletsbrännare kan vara en bra start, bra att ha acktankar för detta oxå. Finns ibland bra begagnade på Blocket om man inte vill köpa nytt. Bra om väljer en som askar ur själv. Fast pannan måste man ju aska ur ändå. Vår pelletsleverantör har marginellt höjt priset de 7 år vi har haft pellets, så vi betalar ca 10000:- för fyra pallar som för oss räcker nästan ett helt år.

Jag tycker du kan kontakta värmebaronen och kolla av med dom, de erbjuder rådgivning. Är det något som känns oklart går det alltid att få en "second opinion" här..

Med rejäla ackar finns det fina förutsättningar med ved, sol eller pellets. Att kasta ut allt och köpa värmepump tycker jag verkar onödigt och då räcker inte 60-80 kkr långt.. En överdimensionering av framtida värmeanläggning m.a.p. flygeln så att du kan lägga kulvert även till den byggnaden kan vara ett sätt. Annars kanske du kan köra värmepumpar där ute om det bara ska stödvärmas?

Om pannan blir utdömd tycker jag ändå ni kan överväga vedeldning. I en modern panna med stor eldstad kan man klara sig på ett ilägg om dagen om man ser till att ha rejäl effekt i dimensionering och acktankar som klarar att lagra energin.

lycka till med huset!

D09 skrev:
Du måste vara lycklig ;)

Edit

Mitt tips är att bo in er innan ni investerar. Testa pannan och agera tidigast året efter.
Ni hinner ju samla info på alternativ under den tiden. :)
Jag håller helt med om detta. Om systemet fungerar bra och ni trivs med vedeldning så är det bara att fortsätta. Ved + el är en bra kombination om man är hemma ofta och har ett vettigt system.

• Gilla
Hjalmarson
  • Laddar…
Om du inte vill lägga mera pengar på en riktig vp anläggning skulle jag kört på pellets ev i befinlig panna och även behållit tanken/tankarna så brännaren kan gå på gynsam effekt när den går och laddar tanken.

Tusen tack för alla svar! Det är mycket att tänka på!

Jag ska ta kontakt med Värmebaronen och kolla om dom har något tips på vad man kan göra med den gamla pannan och kanske koppla på en brännare för pellets.

Det bästa hade ju som sagt varit att slippa vara nere vid pannan varje dag och då kanske inte ved fungerar? Det verkar som att man kan ha förråd med pellets och så sköter det sig själv?

Med tanke på era ackumulatortankar så borde ni inte behöva elda ved varje dag, eller?

D09
stefancrs skrev:
Med tanke på era ackumulatortankar så borde ni inte behöva elda ved varje dag, eller?
Men 1500l är väl inte så mycket eller tänker jag fel? :)

Jag kan inte se ifall det finns någon automatisk shunt på bilderna eller inte, finns det shuntmotor och någon tempgivare inne eller ute?

Att överväga värmepump (om annat än luft/luft) bör ni först ta reda på hur varmt vatten som behövs för att hålla huset varmt på vintern. För att ta reda på det kan man tex kolla hur en shuntstyrning är inställd (om det finns) eller mäta temperaturen på rören till elementen när det är som kallast ute.
Krävs varmare så hade jag funderat på att köra antingen pellets/ved eller en enklare luft/vatten vp som stöttas med ved (eller pellets) i nuvarande panna när det är som kallast.

Då slipper man elda under vår, höst och den största delen av vintern men vid svinkyla så får man elda.

Krävs det aldrig mer än ungefär 50*C så kan ni börja fundera på diskutera olika vp lösningar, krävs det varmare vatten så blir det oftast för dyrt att antingen byta/lägga till element eller spetsa med mycket elpatron.

65 graders framledning klarar de flesta berg vp i dag även om det inte är optimalt.

Hahaha vilket användarnamn! Jävla_hus alltså! Tack för kvällens garv!

stefancrs skrev:
1500L är i minsta laget tror jag.
Sen beror det på hur systemet är byggt, om det blir bra skiktning i tankarna eller inte...
Ett bra byggt system med bra styrning så räcker 1500L skapligt, men när det bli kallt måste man elda varje dag, och blir det riktigt kallt får man elda mer... om det inte är bra så får man elda nästan jämnt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.