Vi har ett hus med två ytterdörrar med ASSA 2000-lås, där låscylindern och handtaget är separata på utsidan. Handtaget och dörren är i klassisk stil och huset är visserligen bara 30 år gammalt, men falurött med vita knutar.

Vi har dock behov av något slags smartare lås eftersom vi har barn som kommer hem vid olika tider och kommer och går under dagen. Yale Doorman skulle inte alls passa estetiskt på vår dörr eller till vårt hus dock, därför har jag undersökt alternativa lås som kan monteras på existerande låshus. Då slipper vi dessutom måla om dörren. Bl a har jag sett Aqara U200 vilket verkar intressant eftersom alla i familjen har iPhone, men det verkar inte passa särskilt bra till ASSA 2000.

Jag har förstått från andra trådar här att ASSA 2000 inte är det säkraste låset, men vi bor ganska avskilt och konstruktionen på låset lär inte vara det som avgör om en tjuv bestämmer sig för att göra inbrott hos oss istället för hos nån granne.

Det jag funderar på är:

Vad finns det för alternativa smarta lås vi skulle kunna montera på ett ASSA 2000 lås?
Är det rimligt att byta låshus till nåt annat som passar Aqara U200 bättre, eller är det då bättre att köpa ett helt annat lås?
Vad är för- och nackdelarna med ett enkelt kodlås jämfört med ett smartare lås, och/eller NFC med Apple HomeKey?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.